Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3802

• ec1
  • ec1 Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Det var inte detta utfall vi önskat oss!

www.smp.se/nyheter/tt_inrikes/la ... bi(1360253).gm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: ILLA ILLA! 16 år 10 månader sedan #3803

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&am...tornyheter&o=sp4

Laglös tid för vattenskotrar förbi

Sveriges vattenskoterlag innebär inget handelshinder, enligt EG-domstolen som alldeles lagom till vattenskotersäsongen har slagit fast sin dom.

Efter fem år kan Sverige nu på allvar börja tillämpa den lag som begränsar vattenskotrarnas framfart. Lagen utgör inget handelshinder, enligt EG-domstolen.

I praktiken innebär det förmodligen att de fem år gamla reglerna som begränsar vattenskotrarnas körning till slut kan börja tillämpas i praktiken, enligt Ulf Yngvesson, kansliråd på miljödepartementet.

"På grund av den rättsliga osäkerheten har man inte tillämpat lagen. Den här domen innebär antagligen att man börjar ta tag i det nu", säger Ulf Yngvesson till TT.

Redan 2004 begränsade Sverige körningen med vattenskotrar, vilket innebär att det endast är tillåtet i allmänna farleder och i områden som länsstyrelserna har pekat ut. Men det otydliga rättsläget har inneburit att lagbrytarna i praktiken inte har riskerat några efterverkningar, enligt Ulf Yngvesson.

"Åklagarna har inte fört ärendena vidare och Kustbevakningen har valt att inte ingripa om någon kört vattenskoter på fel ställe", säger han.

EG-domstolen har tagit upp ärendet på begäran av Luleå tingsrätt, där två personer 2004 åtalades för körning på otillåtet område.

Edit: Löste så länken funka =)

Re: ILLA ILLA! 16 år 10 månader sedan #3804

• pragnar
  • pragnar Profilbild
  • New Member
  • New Member
Skit också!!! :mad2:

Någon som har mer info om hur illa det är??

Re: ILLA ILLA! 16 år 10 månader sedan #3805

• eken
  • eken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Va?! Vad händer???
Yamaha FX SHO -08
Fogelsta 600 UVSL, 80km/h
Garmin 420 BlueChart g2 VISION

Re: ILLA ILLA! 16 år 10 månader sedan #3806

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Här är förhansdsavgörandet:

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 42:SV:HTML

Ska kolla på det, vet inte exakt vad det innebär för oss men domen är en förhandsavgärande för hur artiklarna 28-30 i EG förordningen samt direktivet 94/25/EG sall tolkas.
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Re: ILLA ILLA! 16 år 10 månader sedan #3807

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
får väl hoppas att nån kan läsa den däringa samlingen bokstäver. jag fattar inget =(
men såg direkt några punkter

2) Artiklarna 28 EG och 30 EG utgör inte hinder för en sådan nationell lagstiftning, under förutsättning
– att de behöriga nationella myndigheterna är skyldiga att vidta de genomförandeåtgärder som krävs för att anvisa de vattenområden, utanför de allmänna farlederna, i vilka vattenskotrar får användas,
– att de behöriga myndigheterna faktiskt har utövat den behörighet som de getts i detta avseende och att de har anvisat de vattenområden som uppfyller kraven i den nationella lagstiftningen, samt
– att sådana åtgärder har vidtagits inom rimlig tid från det att den nationella lagstiftningen trädde i kraft.

Det ankommer på den nationella domstolen att kontrollera huruvida dessa förutsättningar är uppfyllda i det mål som den har att avgöra.

Mig veterligen har inget sådant anvisats? eller?

Sen har jag hört flera säga att vattenscooter är klassat enligt EU som båt? (och måste därför bära lanternor på nätterna?)

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3808

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
"Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön. "
Min tolkning detta tt enbart särskilt skyddsvärda områden kan undantas och i övrigt skall det vara fritt att åka

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3812

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

blekingepaddlare skrev: "Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön. "
Min tolkning detta tt enbart särskilt skyddsvärda områden kan undantas och i övrigt skall det vara fritt att åka

Lagtexter och lagtolkningar är komplicerat. Vi ska komma ihåg att Yngesson som citerats i TT telegrammet jobbar på Miljödepartementet och han sätter förmodligen en ära i det hela trots att de är väl medvetna om att detta är fel. Vi får avvakta vad Hugo Tiberg, professor i sjörätt har att säga om dagens dom. Jag vet inte säkert om detta är en slutgiltig dom eller ett förhandsbesked som kan överklagas.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3813

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
mig veterligen är det bara en tolkningsbedömning?
det innebär väl bara att domstolen kan fortsätta sitt mål mot de 2 luleåborna?
fast som sagt. jag vet inget om lagar o sånt =) får hoppas på åska i nån vecka så vi får ett besked :D

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3816

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag känner mig rätt trygg!
"Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön. "
detta uttalande av EUdomstolen lär bidra till en minst lika lång och utdragen process

Sidan laddades på: 0.067 sekunder