Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 9 månader sedan #5194

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

rayder skrev: Fan vad trött jag blir på dessa www.sr.se/halland/nyheter/artike ... el=2929218

SR tycker jag inte gör saken bättre med att väva in ett förbud i artikeln som ger vattenskotrarna ett oförtjänt dåligt rykte. Skulle vara intressant att spontant kalla in vattenskoterförare på tester som omfattar allmän kännedom på sjön så man kan kartlägga deras kunskaper. Jag tvivlar på att dessa idiotiska förare känner till begrepp som halvslag, pålstek, lanternor etc.

Hade jag varit en av förarna och blivit fasthållen så hade jag anmält dem för olaga frihetsberövande. De hade ingen rätt att hålla kvar mig för att brott som endast ger böter. Olaga frihetsberövande kan dock ge fängelse... :roll:
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 9 månader sedan #5199

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0

Lime skrev:

rayder skrev: Fan vad trött jag blir på dessa www.sr.se/halland/nyheter/artike ... el=2929218

SR tycker jag inte gör saken bättre med att väva in ett förbud i artikeln som ger vattenskotrarna ett oförtjänt dåligt rykte. Skulle vara intressant att spontant kalla in vattenskoterförare på tester som omfattar allmän kännedom på sjön så man kan kartlägga deras kunskaper. Jag tvivlar på att dessa idiotiska förare känner till begrepp som halvslag, pålstek, lanternor etc.

Hade jag varit en av förarna och blivit fasthållen så hade jag anmält dem för olaga frihetsberövande. De hade ingen rätt att hålla kvar mig för att brott som endast ger böter. Olaga frihetsberövande kan dock ge fängelse... :roll:

I princip kan jag hålla med om att agerandet med fasthållning är felaktigt, men jag tror inte att timingen för att genom något enda ord försvara dessa individer som kör på ett uppenbart vårdslöst sätt, är den rätta. De har gjort fel och betett sig som idioter och hade kanske endast tur att ingen blev skadad, då kan upprörda människor ibland reagera överilat, ibland med all rätt.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 9 månader sedan #5204

• waesy
  • waesy Profilbild
  • New Member
  • New Member

Edddlund skrev: Vet läste det idag :( Men de har ju fel, om de ska begränsa oss till vissa områden pga oöppfyllda miljö krav så kommer båtarna förbjudas också De kommer aldrig hända eller är jag fel ute? :( Vart bor du i värmland? :(

Jag bor i Sunne och åker skoter i fryken.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 9 månader sedan #5261

• jobe
  • jobe Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag är själv ägare till en vattenskoter men blir faktiskt lite bekymrad när jag ser hur vissa verkligen gör skäl för att bli illa omtyckta,jag kan klart hålla med om att många båtförare kör otroligt vårdslöst och inte bryr sig varken om andra båtar eller små ankor som försöker simma över farleden eller simmar i en kanal men vi skoterägare eller i alla fall många kör på ett vis som verkligen kan reta upp,tex snurrar runt på samma ställe tre fyra stycken och stänker ner varandra precis utanför en iläggningsramp och med folk som badar och solar bredvid,samma sak gäller när många skotrar kör väldigt nära land och betydligt snabbare än vad gällande hastighetsbestämmelser även i Karlbergskanalen körs det onödigt fort.

Ev låter det här mossigt men det är lätt sitta här och säga att vi ska sköta oss men sedan när vi kommer ut på sjön så försvinner allt sjövett om det nu funnits något från början på vissa! :?

Snälla försök köra med förnuft så vi inte blir ännu mer påpassande än vad vi redan är!
Sea-Doo GTX Limited iS 255 -09

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 9 månader sedan #5280

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag kan bara säga en sak till er som går i tankar att köpa en vattenskoter, lär er grundläggande sjövett innan ni beger er ut! Det ser väldigt enkelt och roligt ut, men skotern ska behandlas med samma respekt som en båt och omfattas av samma regler som båtar i allmänhet. Comprende?!!!!!

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 9 månader sedan #5629

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
- Det här är ingen leksak. Att sätta ett barn på en sån här är rena vansinnet, säger Jan Andersson och baxar med viss möda fram Sea-Doo:s värstingmaskin RXT-255S med över 250 hästkrafter och en toppfart på 60 knop. Och en prislapp på sisådär 170 000 kronor.

Den står på en vagn i BRP Swedens garage på Ersboda i Umeå och är den enda vattenskoter man har kvar. Resten finns hos återförsäljarna runt om i landet, och efterfrågan är lika stor som tidigare.

"Går otroligt tyst"
Trots att EG-domstolen nu sagt att det svenska förbudet gäller.
- Vi marknadsför dem inte särskilt men säljer allt vi tar in, runt 300 vattenskotrar per år, säger Andersson, som är mycket kritisk mot den svenska lagstiftningen.

Särskilt mot motiven bakom - att vattenskotrarna bullrar och stör.
- En modern vattenskoter går otroligt tyst och släpper dessutom ut betydligt mindre skit jämfört med vilken motorbåt som helst. Dessutom är den enkel att hantera och har ingen propeller som kan skada.

Stävja missbruket
- Enda nackdelen är att den inbjuder till buskörning, precis som en sportbil. Men då är det det man ska inrikta sig på och inte själva fordonet, säger Jan Andersson som tycker att sjölagen borde räcka för att stävja missbruket.

Men vad har branschen för ansvar?
- Vi mörkar inget och talar om precis vad som gäller till våra återförsäljare, vilka lagar som styr och så. Vi brukar säga att man ska använda den som en båt, alltså köra från A till B och inte fram och tillbaka på samma plats.

Planer
Vad tror du om åtalet i Luleå?
- Inte en aning, men jag tycker det är bra att saken prövas. Blir det förbjudet, fine, då har vi det att förhålla oss till. Men det kommer att ta tid innan allt är avgjort och det är synd.
- Fast på sikt kommer det här att lösa sig. Vi har planer som öppnar för en annan syn på dessa moderna farkoster. Mer kan jag inte säga just nu, säger Jan Andersson.

Vad menar han med dom där sista meningarna?

SN
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 9 månader sedan #5632

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Jo det han menar är det nya kommande allmäna lånesystemet där precis som lånecyklarna i stockholm ska göra det enklare att ta sig runt i stockholm och på ett miljövänligt sätt, precis så kommer det bli med vattenskotrarna, det kommer ligga ca 10-30st skotrar i varje större hamn där man kan låna sig en skoter och på så sätt ta sig runt i skärgården på ett miljövänligare och tystare sätt gentemot gamla illaluktande utombordssnurror som låter alldeles för mycket.. Detta införs samtidigt som alla 2takts aktersnurror förbjuds och får då endast användas i privata pooler och i badkaret för att dra upp lite skum till barnen..

Så ni alla seglare där ute som alltid för ofta envisas att köra med seglena nera o gasandes med 2takts hjälpmotorn, den kommer ni kunna använda som bojsänke framöver... :-D :-D

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 9 månader sedan #5667

• crooken
  • crooken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

rayder skrev: Jag kan bara säga en sak till er som går i tankar att köpa en vattenskoter, lär er grundläggande sjövett innan ni beger er ut! Det ser väldigt enkelt och roligt ut, men skotern ska behandlas med samma respekt som en båt och omfattas av samma regler som båtar i allmänhet. Comprende?!!!!!

Tycker du har lite fel...

Skotern måste behandlas med större respekt än en båt, tänk på att du är mindre än alla andra båtar på havet men du är trots det snabbare än 90 % av dom.

With great power comes great responsibility, som en vis man sa en gång... ;)

BUSE, får man fortfarande använda tvåtaktarna till att göra Glass?
"Vi jobbar inte så här!"

Seadoo RXT -05

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 9 månader sedan #5934

• pumme
  • pumme Profilbild
  • New Member
  • New Member
har nyss skaffat vattenskoter och har ingen större koll på lagarna kring detta... Har börjat följa med i debatten och läser mycket här på guppa... Men hur är det i sjöar egentligen? råder samma "förbud" där?

Sidan laddades på: 0.066 sekunder