Jag håller med blekingepaddlaren. Satte mig igår och läste, det ser inte så illa ut som det först verkar. Enda rimliga begränsningarna kommer vara det som även gäller för motorbåtar, dvs naturskyddsområden etc. Eventuellt några insjöar kanske dom kan hävda ur en miljösynpunkt.
Däremot verkar det kunna bli problem för er som inte har CE märkt:
7 Artikel 4.1 i direktiv 94/25, i dess lydelse enligt direktiv 2003/44, innehåller följande bestämmelser:
”Medlemsstaterna får inte inom sitt territorium förbjuda, begränsa eller förhindra att de produkter som avses i artikel 1.1 släpps ut på marknaden och/eller tas i bruk om de har den CE-märkning som avses i bilaga IV, vilken visar deras överensstämmelse med samtliga bestämmelser i detta direktiv, inbegripet de förfaranden om överensstämmelse som fastställs i kapitel II.”
Vad gäller områden att köra i står:
12 Enligt 3 § i förordningen gäller följande:
”Länsstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka vattenområden i länet, utöver allmänna farleder, som vattenskotrar får användas i. Sådana föreskrifter skall dock alltid meddelas för:
1) vattenområde som är så starkt påverkat av annan mänsklig verksamhet att tillkommande buller och andra störningar från vattenskoteranvändning inte kan anses utgöra en betydande olägenhet för allmänheten eller miljön,
2) vattenområde utan närhet till bostadsområde eller fritidshusområde och som har ringa värde för natur- och kulturmiljövården, biologisk mångfald, friluftslivet, fritidsfisket eller yrkesfisket, och
3) annat vattenområde där vattenskoteranvändning inte medför olägenheter för allmänheten genom buller eller andra störningar och inte heller medför risk för skador eller störningar av betydelse för djur- eller växtlivet eller spridande av smittsamma sjukdomar.
Länsstyrelsen får också meddela föreskrifter om avgränsning av allmänna farleder för vattenskoteranvändning, om det behövs för att sådana olägenheter eller skaderisker som avses i första stycket 3 inte skall uppkomma, samt om körning till och från allmän farled.”
Här är alltså länsstyrelsen väldigt begränsad i mitt tycke till att kunna införa förbud där andra båtar kan köra.
I punkt 22 förklaras hur länsstyrelsen skall meddela föreskrifter och i min bedömning kan sådana föreskrifter ej skilja sig från annan båttrafik:
22 Vattenskoterförordningen ingår i den kategori av nationella åtgärder som avses i artikel 2.2 i direktiv 94/25. I denna förordning föreskrivs nämligen ett allmänt förbud mot att använda vattenskotrar utanför allmänna farleder. Enligt 3 § första stycket i förordningen får länsstyrelsen meddela föreskrifter om vilka vattenområden i länet, utöver allmänna farleder, som vattenskotrar får användas i. Sådana föreskrifter ska dock alltid meddelas för de vattenområden som avses i punkterna 1–3 i 3 § i förordningen.
Dom här två punkterna gillar jag
37 I vattenskoterförordningen föreskrivs ett allmänt förbud mot att använda vattenskotrar i vattenområden utanför allmänna farleder, med undantag av de vattenområden utanför dessa farleder där länsstyrelsen beslutar att vattenskotrar får användas. Enligt lydelsen i 3 § vattenskoterförordningen ska länsstyrelsen i detta avseende meddela föreskrifter för detta ändamål på de villkor som stadgas i detta lagrum.
38 När det gäller frågan huruvida den aktuella åtgärden är nödvändig konstaterar domstolen följaktligen att det med stöd av själva lydelsen i vattenskoterförordningen kan presumeras att vattenskotrar får användas i de områden som på nämnda sätt ska anvisas genom åtgärder för genomförandet, utan att detta innebär sådana risker eller störningar som inte kan anses godtagbara för miljön. Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön.
Dvs, förbudet kommer bara gälla områden som är känsliga ur ett miljöperspektiv. Ett allmänt förbud godkänns inte av domstolen.
Slutligen i punkt 44. måste nu de behöriga nationella myndigheterna vidta de genomförandeåtgärder som krävs för att anvisa de vattenområden, utanför de allmänna farlederna, i vilka vattenskotrar får användas.
Jag tolkar det hela positivt och tror inte vi kommer bli begränsade i någon större utsträckning.