Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3867

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Jag håller med blekingepaddlaren. Satte mig igår och läste, det ser inte så illa ut som det först verkar. Enda rimliga begränsningarna kommer vara det som även gäller för motorbåtar, dvs naturskyddsområden etc. Eventuellt några insjöar kanske dom kan hävda ur en miljösynpunkt.

Däremot verkar det kunna bli problem för er som inte har CE märkt:
7 Artikel 4.1 i direktiv 94/25, i dess lydelse enligt direktiv 2003/44, innehåller följande bestämmelser:
”Medlemsstaterna får inte inom sitt territorium förbjuda, begränsa eller förhindra att de produkter som avses i artikel 1.1 släpps ut på marknaden och/eller tas i bruk om de har den CE-märkning som avses i bilaga IV, vilken visar deras överensstämmelse med samtliga bestämmelser i detta direktiv, inbegripet de förfaranden om överensstämmelse som fastställs i kapitel II.”

Vad gäller områden att köra i står:
12 Enligt 3 § i förordningen gäller följande:
”Länsstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka vattenområden i länet, utöver allmänna farleder, som vattenskotrar får användas i. Sådana föreskrifter skall dock alltid meddelas för:
1) vattenområde som är så starkt påverkat av annan mänsklig verksamhet att tillkommande buller och andra störningar från vattenskoteranvändning inte kan anses utgöra en betydande olägenhet för allmänheten eller miljön,
2) vattenområde utan närhet till bostadsområde eller fritidshusområde och som har ringa värde för natur- och kulturmiljövården, biologisk mångfald, friluftslivet, fritidsfisket eller yrkesfisket, och
3) annat vattenområde där vattenskoteranvändning inte medför olägenheter för allmänheten genom buller eller andra störningar och inte heller medför risk för skador eller störningar av betydelse för djur- eller växtlivet eller spridande av smittsamma sjukdomar.

Länsstyrelsen får också meddela föreskrifter om avgränsning av allmänna farleder för vattenskoteranvändning, om det behövs för att sådana olägenheter eller skaderisker som avses i första stycket 3 inte skall uppkomma, samt om körning till och från allmän farled.”

Här är alltså länsstyrelsen väldigt begränsad i mitt tycke till att kunna införa förbud där andra båtar kan köra.

I punkt 22 förklaras hur länsstyrelsen skall meddela föreskrifter och i min bedömning kan sådana föreskrifter ej skilja sig från annan båttrafik:

22 Vattenskoterförordningen ingår i den kategori av nationella åtgärder som avses i artikel 2.2 i direktiv 94/25. I denna förordning föreskrivs nämligen ett allmänt förbud mot att använda vattenskotrar utanför allmänna farleder. Enligt 3 § första stycket i förordningen får länsstyrelsen meddela föreskrifter om vilka vattenområden i länet, utöver allmänna farleder, som vattenskotrar får användas i. Sådana föreskrifter ska dock alltid meddelas för de vattenområden som avses i punkterna 1–3 i 3 § i förordningen.

Dom här två punkterna gillar jag
37 I vattenskoterförordningen föreskrivs ett allmänt förbud mot att använda vattenskotrar i vattenområden utanför allmänna farleder, med undantag av de vattenområden utanför dessa farleder där länsstyrelsen beslutar att vattenskotrar får användas. Enligt lydelsen i 3 § vattenskoterförordningen ska länsstyrelsen i detta avseende meddela föreskrifter för detta ändamål på de villkor som stadgas i detta lagrum.

38 När det gäller frågan huruvida den aktuella åtgärden är nödvändig konstaterar domstolen följaktligen att det med stöd av själva lydelsen i vattenskoterförordningen kan presumeras att vattenskotrar får användas i de områden som på nämnda sätt ska anvisas genom åtgärder för genomförandet, utan att detta innebär sådana risker eller störningar som inte kan anses godtagbara för miljön. Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön.

Dvs, förbudet kommer bara gälla områden som är känsliga ur ett miljöperspektiv. Ett allmänt förbud godkänns inte av domstolen.

Slutligen i punkt 44. måste nu de behöriga nationella myndigheterna vidta de genomförandeåtgärder som krävs för att anvisa de vattenområden, utanför de allmänna farlederna, i vilka vattenskotrar får användas.

Jag tolkar det hela positivt och tror inte vi kommer bli begränsade i någon större utsträckning.
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3871

• nesam
  • nesam Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Eftersom en av definitionerna på vattenskoter är att den har vattenjet så kan man ju bygga om den som den här killen: greenhulk.net/forums/showthread.php?t=47449
Fast man tappar ju mycket av smidigheten om man ska styra med roder istället. ;)
Men han fick ca 50% högre toppfart och mycket bättre bränsleförbrukning bara genom att byta till propeller. ;)

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3872

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ja yaruman!!
skönt att jag inte är ensam i min tolkning av detta!!
och för vissa områden sä skulle ett förbud även för motorbåtar vara av godo!
Dock är oftast sådana områden som behöver ett förbud sådana som inte lockar till skoterkörning ändå på grund av dåligt vattendjup

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3888

• dreasen
  • dreasen Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
jag som hade tänkt att köpa en skoter! tänker fan inte köpa en för att använda på farleder samt utmarkerade områden!
MVH / Andreas RXP-06

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3896

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Värt att läsa Knuttes kommentar (#138, sida 22) på DI:

138. Vad är rätt(vist) och fel? 2009-06-06 09:17
Nu har jag läst alla inlägg ochh det skrivs mycket bra och det mesta är redan sagt. Lagen, som jag har förstått det, är skapad för att begränsa buller, personskador och miljöpåverkan. Frågan är då om vi inte ska passa på att förbjuda:
- Finlandsbåtarna som drar upp svall så att stränder eroderar, spyr ut avgaser (min båt som ligger i hamnen är kolsvart efter några veckor), väsnas med sina utrop och partymusik och är allmänt fulla i den fina naturmiljön
- Motorcyklar som dödar många, många fler per år (jag vet inga dödsfall med vattenskoter), buskör på smågator på bakhjulet med öppna avgassystem så att alla närboende får använda hörselproppar och drar mer bensin än en liten småbil som kan ta fyra personer.
- Motorcrosstävlingar, rallycross, Formel 1 och alla andra typer av motorsport där man också kör i cirklar för nöjes skull och spyr ut avgaser och faktiskt dödar sig själv (som förare) och allämanheten (publiken)
- Segelbåtar som använder bottenfärg avsedd för västkusten för att de ska kunna segla så "optimalt" som möjligt trots att de håller till på västkusten (jag vet att detta sker, mina grannar i båtklubben har stolt beskrivit hur de har fått tag i denna färg), deras tvåtaktare som sitter bak på aktern och spyr ut avgaser när de inte orkar segla eller det blåser för lite och deras skramlande vant, stag och fall som stör i vikarna.
- alla typer av motorbåtar som inte har 4-taktare med katalysator (oj, då blev det visst bara Volvos V8 med katalysator kvar, dags att köpa större båt så att den får plats men då blir dte ju större svall - förbjud alla båtar förresten)
- hobbyflyg oavsett om det är en Cessna eller ett lättviktsplan, de stör och spyr ut avgaser
- Stoppa allt reguljärt flyg, de spyr ju ut miljoner tonbränsle årligen
- Stoppa all fartygstrafik, samma här, miljarder ton släpps ut årligen, för att inte tala om all dumpning de gör olagligen och alla dessa oljetanker olyckor som förstör våra stränder.

Nej, som ni märker är disskusionen löjlig. Jag åkr själv motorcykel vilket är ett underbart sätt att umgås med folk och vara nära naturen, både när man kör och campar. Jag åker även motorbåt, halvstor med V8 som drar avsevärt mer än en vattenskoter (som jag älskar att köra både för nöjets skull och notionens skull - se inlägg i guppa.se så förstår ni att det även är ett motionsverktyg) och drar upp mycket mera svall och så jag flyger flera gånger i veckan i tjänsten.
Lagen som de nu vill förankra är bara ett spel från en helt oinsatt politiker som inte har någon koll på hela bilden. Grundproblemet är inte att det låter eller spyr ut avgaser, det är snarare att det är en (ganska) ny företeelse i skärgården och att de "gamla" tycker inte att de hör hemma där. Se i stället till att sjölagen efterlevs av alla avseende fart och gott uppförande så kommer nog alla snart att trivas tillsammans på sjön,
Knutte

Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3898

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Riktigt bra! Detta skulle läsas upp på mötena i div.kommunstyrelser! Även i regeringen kanske...
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3906

• crooken
  • crooken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Aze skrev: jag som hade tänkt att köpa en skoter! tänker fan inte köpa en för att använda på farleder samt utmarkerade områden!

Domen i EG-domstolen har inte fallit än, och lär nog inte göra innan sommaren, sen skall det upp i svensk domstol och avgöras innan det blir ett prejudikat. Denna process lär inte vara färdig innan ens nästa sommar vad jag har förstått det så du kan nog köpa en i år och ganska lungt köra på undantaget fortsatt.
"Vi jobbar inte så här!"

Seadoo RXT -05

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3922

• dreasen
  • dreasen Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
jo det skulle ja kunna göra, men priserna om ett förbud träder i kraft lär ju rasa, och jag tänker inte vara den som står för dom fiolerna :(

blir så jävla sur!

Crooken skrev:

Aze skrev: jag som hade tänkt att köpa en skoter! tänker fan inte köpa en för att använda på farleder samt utmarkerade områden!

Domen i EG-domstolen har inte fallit än, och lär nog inte göra innan sommaren, sen skall det upp i svensk domstol och avgöras innan det blir ett prejudikat. Denna process lär inte vara färdig innan ens nästa sommar vad jag har förstått det så du kan nog köpa en i år och ganska lungt köra på undantaget fortsatt.

MVH / Andreas RXP-06

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3924

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tja ett val man får ta!
antigen skoter som kostar stålar (vilket den gör oavsett förbud eller inte)
eller så får man vara på landbacken och titta på när pojkarna leker!! :dita:

Re: ILLA ILLA! (Skoterlagen) 16 år 10 månader sedan #3934

• dreasen
  • dreasen Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

blekingepaddlare skrev: Tja ett val man får ta!
antigen skoter som kostar stålar (vilket den gör oavsett förbud eller inte)
eller så får man vara på landbacken och titta på när pojkarna leker!! :dita:

kommer förbudet behöver jag nog inte stå att titta på stranden! jag är sjukt sugen på en skoter, men jag vet att jag inte alltid kommer att vara det, det är nått nytt hela tiden! så när den tiden kommer vill jag inte förlora för mycket pengar! pengar jag förlorar på vid försäljning svider mer än pengar man lägger på sås, trim osv!

får väl se hur jag gör. blir nog svårt att stilla suget, kommer nog ut ett par bilder på en glad skoterägare snart iaf :dita:
MVH / Andreas RXP-06

Sidan laddades på: 0.087 sekunder