Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20157

• joakim enoksson
  • joakim enoksson Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Är det någon här inne som utarbetat ett förslag för vatten där man vill att vattenskoteråkning skall tillåtas? Med vettiga och bra argument, saklighet mm. Bror min har pratat med länsstyrelsen i Dalarna och dom handläggaren där ville gärna ha in förslag. Gärna direkt till dom och inte genom något medborgarförslag mm som först skall upp i kommunstyrelsen. Oftast så tror jag det blir nej redan där.

Jag personligen skulle kunna tänka mej att förlika mej med vattenskoterförordningen om vi skulle få några vatten per kommun utpekade och vettigt utarbetade. Som det är nu i Dalarnas län så har vi strömsholmskanal i den allmäna farleden.
Det är alldeles för LITE! Dalarnas län sträcker sig många mil och det blir mer eller mindre ett allmänt förbud som råder just nu. I strid med dommen ang handelsvaror.

Jag kan tänka mej att skulle vi få som jag skrev tidigare flera vatten per kommun utpekade och godkända så tror jag man får ge med sig. Men som det är nu är det hur långt kvar som helst!
Som jag förstod det så hade det inkommit förslag till länsstyrelsen på 2 mindre tjärnar? runt Falun, men dessa kunde man inte ens ta sig ned medbåt eller skoter och lägga i. Så dom avskrevs snabbt. Sedan så ser det väl ut som ett ställe i Vansbro och sedan Älvdalen.....Är inte insatt hur dessa vatten ser ut eller liknande, men rent spontant så är det väl positivt att de försöker peka ut. Men det är alldeles för få vatten för att vi skall kunna använda våra skotrar!!
Återigen. Någon som lämnat in förslag till länsstyrelsen? Är Guppa.se någon organisation som vill ta tag i ämnet, namninsamlingar? inbjudningar till politiker, länshövdingar mm om att få prova på och se våran sida utav skoteråkandet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20158

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Om du menar på allvar att vattenskotern ska ha mer begränsningar än var en båt får framföras så har du inte mina sympatier i alla fall. Jag efterlyser snarare förare som tar förnuft till fånga och lär sig grundläggande sjöregler och lär sig att läsa ett sjökort. Skulle det blir krav på det senare så skulle vi kunna bli av mer de oseriösa drullputtarna. Inte sagt att alla är det, men vill ABSOLUT inte ha några som helst restriktioner var vattenskotrarna ska framföras.

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20159

• d.k
  • d.k Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag förstårinte riktigt var du vill komma med detta inläg då jag tolkar det som att det är fritt att köra nu. Se tidigare tråd där kustbevakningen själva säger att man ser farkosten som en båt= inga problem! Om vi bara sköter oss såsom tidigare inlägg skriver så ser jag inga problem.
Seadoo RXT-07 Såld
Seadoo 155 gti 2012
Seadoo 215 GTR 2013

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20165

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Läser man texten på inlägget och formuleringarna så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om personen i fråga är en mupp som jobbar på länstyrelsen och bedriver lite spionage på oss skoteråkare. Han är garanterat inte bilmek iaf. :o :o :o

SLUTA UPP OCH BE OM URSÄKT FÖR ATT DU ÅKER SKOTER !!!!
Först till Eggegrund vinner......

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20170

• joakim enoksson
  • joakim enoksson Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20171

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Bra där, Conny!

Skulle alla motorcyklister då lämna in förslag om vilka vägar dom "bara" skulle få tillträde till?
Tror inte det va,,,

Om nu skotern klassas som småbåt och får framföras enligt lika,,, varför då väcka den björn,,,
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20173

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
Som sagt, man kan tolka TS inlägg på två sätt egentligen, ett bra och ett mindre bra sätt. Men denna fråga lär bli mer aktuell om ett verkligt förbud skulle träda i kraft, vilket inte det heller känns så troligt med tanke på andra lagar ligger i vägen för detta. Men man ska aldrig säga aldrig.
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20176

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag säger bara en sak, kör på som vanligt! Om nu den där gnällgubben fortsätter att jobba sig mot er så föreslår jag att ni samlar ihop er till ett gäng och manifesterar för er rättighet att köra med era "båtar" som saknar reling. Argumentera och visa er MINST lika kompetenta på vanligt båtfolk så har de inte mycket att säga till om.

Sen att gröngölingar med NOLL kunskap om sjöregler beter sig omoget och ansvarslöst är inte vårt ansvar så länge vi sköter oss och visar gott omdöme!

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20181

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag tycker att det finns två sorters kommentaren när det gäller vattenskoter. En är tex vid macken när folk kommer fram och frågar och tycker att den är fin (mest tjejer som säger så)
andra undrar hur fort den går o kostar att köpa. Sen har vi en kärring som kom fram till mig och sa att hon skulle ringa polisen om jag körde i en viss sjö. Blivit påhoppad av ett gäng fågelskådare som trodde att dom kunde lagboken bättre än jag. Fast dom fick höra en hel del så jag tror inte att dom kommer klaga nå mer någonsin igen på någon.

Jag talade om för dom om vad jag tycker om människor som tillbringar sin fritid med att titta på fåglar. Även om säkert många här på Guppa tycker att det är fel av mig att skälla tillbaka så är det så det har blivit. Det finns något som heter "sköt dig själv och skit i andra".

Alltså nästa gång någon kommer o skäller på dig utan att du gjort något så bara be dom dra åt helvete ! Om vi bara ska jama med hela tiden och ursäkta oss så kommer det gå trögt. Dom får tycka vad dom vill men jag är inte intresserad av att höra det. Skäll tillbaka så dom gör en pudel. Prova,bara prova så får ni se hur man vänder ett samtal till er fördel.
Först till Eggegrund vinner......

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20183

• fredda
  • fredda Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

conny skrev: Sen har vi en kärring som kom fram till mig och sa att hon skulle ringa polisen om jag körde i en viss sjö.

hade jag råkat ut för detta skulle jag lungt säga till henne att jag inte tänkt köra i hennes sjö men att jag just ändrade mig, och sen upplyst henne om lagen och att jag hoppas hon ringer polisen så får hon se och att jag sen ofta kommer på besök i den sjön tillsammans med vänner.
givetvis lungt kryssandes fram i vattnet så hon inte har nåt att komma med.
<a href="">

Sidan laddades på: 0.068 sekunder