Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20189

• joakim enoksson
  • joakim enoksson Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Samuelsson: >Efter incidenten med gubben gjorde mej uppmärksammad på problemet. Började fundera om han verkligen hade rätt? Läst runt på länstyrelsens hemsida, sjöpolisen, kustbevakning och letat efter dokument mm, och visst rättläget är verkligen grumligt men relativt lugnt ändå nu för oss....

Men vad händer det om det kommer ett par domar emot oss skoteråkare? :?

Hur tror ni utveckligen på rättsläget ser ut om 1-2-5år? Något mer kommer ju hända iom att länstyrelserna runt om i sverige arbetar med att "godkänna" vatten. Vad händer sedan när dom anser sig klara och uppfyllt EG-rätten? Jag är allvarligt oroad!

Kan man inte vrida tillbaka klockan och likställa skotrarna som båtar en gång för alla?

Rayder: Gubben kommer att få möta hårt motstånd i en ev kommande diskussion. Han kommer säkerligen även få ringa polisen som han hotade oss med. Det roliga är att vi ringde polisen för att fråga. DOm bollade frågan flera ggr och svarade tillslut att "det är väl ungefär som med båtar"......inte ens dom vet. Så då kändes det iofs lugnare. :?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20190

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
:good: :good:

fredda skrev:

conny skrev: Sen har vi en kärring som kom fram till mig och sa att hon skulle ringa polisen om jag körde i en viss sjö.

hade jag råkat ut för detta skulle jag lungt säga till henne att jag inte tänkt köra i hennes sjö men att jag just ändrade mig, och sen upplyst henne om lagen och att jag hoppas hon ringer polisen så får hon se och att jag sen ofta kommer på besök i den sjön tillsammans med vänner.
givetvis lungt kryssandes fram i vattnet så hon inte har nåt att komma med.

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20192

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
När jag var i kontakt med länstyrelsen förra året och pratade med den gubben som tog fram vart man fick köra här i gävle så tog inte han hänsyn till att det är bommat vid i stort sett alla ramper. Högsta tillåtna hastighet på väg till området som dom tillät var 8 knop. Fattar ni hur dum i huvudet man måste vara för att komma på nå dyligt ! 8 knop på havet men det är ok att köra 100 knop på samma ställe med en båt om den nu går så fort. VAR FINNS LOGIKEN ???
Först till Eggegrund vinner......

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20194

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3

conny skrev: När jag var i kontakt med länstyrelsen förra året och pratade med den gubben som tog fram vart man fick köra här i gävle så tog inte han hänsyn till att det är bommat vid i stort sett alla ramper. Högsta tillåtna hastighet på väg till området som dom tillät var 8 knop. Fattar ni hur dum i huvudet man måste vara för att komma på nå dyligt ! 8 knop på havet men det är ok att köra 100 knop på samma ställe med en båt om den nu går så fort. VAR FINNS LOGIKEN ???

Haha, håller med dig till 100%. Förstår inte heller hur de tänker. Det värsta är när man får höra argument mot skotrar som att de "låter mycket" och "förorenar mycket" utan att ha kollat upp någon fakta. Kanske är det första gången de ser en skoter i verkligheten, ÄNDÅ har de synpunkter. Jag förstår inte hur det hänger ihop. Och som du säger, 8knop ... vad ska man säga?

Kan ta som ett exempel här där vi håller till i sommarstugan. Det finns många personer som klagar på att vi och andra kör/kört vattenskoter, ändå har vi kört lugnt just i närheten för att förhoppningsvis slippa klagomålen (brukar hålla 10-15 knop tills man kommit långt ut). Sen finns det MASSOR folk som åker vattenskidor, bus kör med sina båtar, några har stora V8or som dånar utav bara h*lv*te, ändå finns det inga klagomål på dessa båtägare. Är inte det märkligt? Allt känns väldigt skrattretande.

Edit: Jag själv har inget emot vattenskidåkare, buskörning med båtar och v8or. :-D
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20199

• cazorp
  • cazorp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Eftersom vi är med i EU och det inom EU inte verkar finnas någon debatt alls emot vattenskotrar så kommer det med all sannorlikhet aldrig komma någon unik svensk lag som ger Sverige möjligheten att totalförbjuda vattenskotern på ett EG-utomrättsligt vis - jämför bara med EU-moppen som Sverige tvingades att acceptera efter en massiv lobbyverksamhet från branschfolket.

I och med domen i Sundsvall där de åtalade friades, och domstolen menade att Vattenskoterförordningen strider mot det EG-rättsliga så är det fritt fram, såvida inte länsstyrelsen har anvisat områden godkända för körning (=gud förbjude!)

Edit: såg precis att Länsstyrelsen i Stockholm har kartat ut vart (de tycker att) man får köra..

www.ab.lst.se/gis/vattenskoter/
Letar vettig RXT-X + trailer till rätt pris

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20204

• joakim enoksson
  • joakim enoksson Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member

cazorp skrev:
I och med domen i Sundsvall där de åtalade friades, och domstolen menade att Vattenskoterförordningen strider mot det EG-rättsliga så är det fritt fram, såvida inte länsstyrelsen har anvisat områden godkända för körning (=gud förbjude!)

Det är ju just detta som är på G att hända!!!
I hur stor omfattning måste "godkända" vatten pekas ut för att det skall kunna antas inte strida mot EU/EG....?!
Fan. :mad2:

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20206

• cazorp
  • cazorp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Kommer ju tydligen en till dom i Nacka tingsrätt snart där ialla fall Kustbevakningen verkar tro att utfallet blir samma som i Sundsvall..

Alltså, så länge Vattenskotenförordningen är luddig och i strid med EG-domstolen så kommer inget negativt att ske gällande restriktioner, utan då får de nog skriva om förordningen först.
Letar vettig RXT-X + trailer till rätt pris

HJÄLP!!! 15 år 9 månader sedan #20214

• pragnar
  • pragnar Profilbild
  • New Member
  • New Member
Här i Umeå har länsstyrelsen på ett område i Umeälven förbjudet endast vattenskotrar.
De tar då hjälp av att det är ett särskilt viktigt miljöområde. Typ nationalpark. Straffskalan är fängelse enligt kustbevakningen som stoppade oss och upplyste oss om detta.
Denna gång fick vi en muntlig rapportering men skulle de se oss en gång till skulle de rapportera på riktigt. Tillbringa semestern i häktet vill man ju inte!

Okej att det är ett viktigt miljöområde MEN all båttrafik är tillåten. På vintern är snöskoter tillåten. Ja allt verkar vara tillåtet förutom just Vattenskoter.

Man blir förbannad och ledsen!!! :mad2:

Har länsstyrelsen rätt att göra så här?
Kommer fler länsstyrelser att följa efter?
Finns det något att göra??

Mvh

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20219

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det kanske är dax att vi fixar nån slags namninsamling istället och gör nån slags gruppklagan mot förordningen i förebyggande syfte

Folk borde juh vakna till om klagomål från 1650personer lämnas in.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20220

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

pragnar skrev: Här i Umeå har länsstyrelsen på ett område i Umeälven förbjudet endast vattenskotrar.
De tar då hjälp av att det är ett särskilt viktigt miljöområde. Typ nationalpark. Straffskalan är fängelse enligt kustbevakningen som stoppade oss och upplyste oss om detta.
Denna gång fick vi en muntlig rapportering men skulle de se oss en gång till skulle de rapportera på riktigt. Tillbringa semestern i häktet vill man ju inte!

Okej att det är ett viktigt miljöområde MEN all båttrafik är tillåten. På vintern är snöskoter tillåten. Ja allt verkar vara tillåtet förutom just Vattenskoter.

Man blir förbannad och ledsen!!! :mad2:

Har länsstyrelsen rätt att göra så här?
Kommer fler länsstyrelser att följa efter?
Finns det något att göra??

Mvh

Man bli oerhört ledsen och berörd hur detta kan gå till! Jag tror inte du kan hamna i häktet och vad jag förstått så ska vattenskotrar ses som båtar enligt de föreskrifter som gäller. Jag vet inte vad du vågar, men om ni skulle kunna slå ihop er till ett stort gäng och demonstrera och filma hela förloppet så skulle det kunna nå ut på riksnivå så att resten av våra medborgare kan agera och sympatisera med er och oss!

Sidan laddades på: 0.074 sekunder