Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20372

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0

Joakim Enoksson skrev:

Teknikern skrev: Är det omöjligt att göra en "Det parti som underkänner och eliminerar vattenskoterförordningen och jämställer vattenskotern med vilken båt som helst, som det ju är, får min röst i valet". :dita:

OCH VILKA ÄR DET??? :dita:

Inte miljönupparna iallafall. Dom såg helst att vi rodde eller seglade våra flytetyg. :dita:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20519

• joakim enoksson
  • joakim enoksson Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
Upp!

Är det verkligen ingen mer som har något att säga om formulerignen till namninsamlingen?

duger den då?

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20524

• pettzzon
  • pettzzon Profilbild
  • New Member
  • New Member
måste bara ge tummen upp för ett arbete. jag skriver under listan, har råkat ut för liknande diskutioner.. Tillåt skoteråkning!

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20525

• fredrik00
  • fredrik00 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Ang. formulering och argument tycker jag ni ska kontakta Hugo Tiberg om han kan hjälpa till.

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20527

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det låter absolut som ett bra drag, Hugo vet juh vilka punkter man gnälla på
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20534

• cazorp
  • cazorp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Går ju även att använda Kustbevakningens egna argument mot oklarheterna i Vattenskoterförordningen, bla. aspekten om länsstyrelsernas misslyckanden samt deras förmåga att påvisa miljöaspekten;

docs.google.com/fileview?id=0B9Z ... Njdk&hl=en
Letar vettig RXT-X + trailer till rätt pris

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20559

• joakim enoksson
  • Junior Member
  • Junior Member
E-post till Hugo tiberg med "textförslaget" och bett han om åsikter och förslag.

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20564

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Nu jävlar grabbar börjar det likna något....... Kanske lägga upp på FB o få polare att skriva under tex. Dom åker ju gärna med iaf. :lol:
Först till Eggegrund vinner......

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20602

• joakim enoksson
  • Junior Member
  • Junior Member

conny skrev: Nu jävlar grabbar börjar det likna något....... Kanske lägga upp på FB o få polare att skriva under tex. Dom åker ju gärna med iaf. :lol:

När det är spikat så sprider vi så mycket et bara går....

Re: Förslag till länsstyrelsen 15 år 9 månader sedan #20636

• nbd
  • nbd Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
För min egen del så tycker jag det är viktigt att trycka på att avsätta områden för vattenskotrar inte är en lösning. Det finns de personer (mig) som knappt använder skotern som en leksak vilket länsstyrelsen enbart verkar tro att det är. Jag använder uteslutande min skoter som ett billigt och smidigt transportmedel för att ta mig runt på ett kul sätt i skärgården, att hoppa i vågor och snurra runt runt i någon vik intresserar mig inte för fem öre.

Men det går inte heller sticka under stolen med att något måste göras det finns för många idioter som tror att bara för att man sitter på en skoter kan man bete sig hur som helst. Många av dessa är förare utom någon som helst sjövett eller kunskap om hur man beter sig på sjön, i många fall också yngre förare.

Att bara klassa skotern som en båt och inte göra något mer tror jag inte myndigheterna kommer gå med på. Däremot kanske man skulle kunna mötas någonstans där det skulle fungera för båda. Detta skulle kunna vara ett införande av åldersgräns, kanske ett krav på förarbevis eller om du beter dig vårdslöst på skoter så skulle man kunna likställa det med vårdslöshet i trafik eller dyl. kanske att det skulle kunna påverka vanliga körkortet då kanske folk skulle börja tänka efter ytterligare en gång innan man bränner förbi en badstrand nära i 50 knop. Detta är bara tankar och idér på förslag men jag tycker de är klart bättre än Vattenskoterförordningen.

Avslutningsvis tycker jag att om man ska dra igång en namninsamling så tycker jag man ska tänka på följande.

Förklara varför vattenskoterförordningen är orimlig.
Vettiga argument mot delarna i den tex. miljöbiten osv. som är väldigt inaktuell. Jämföra våra utsläpp med vanliga båtars och jollars med utombordare. Ställ frågan: Är det ok att åka runt i skärgården med dubbla V8:or och raka rör men inte med en vattenskoter som är tyst och miljövänlig i jämförelse.

Även påpeka att det utan en vattenskoterförordning faktiskt finns en lag som styr hur vi vattenskoterförare ska bete sig nämligen sjölagen och att ett befintligt problem inte löses med nya förbud utan snarare att ge myndigheten resurser att se till att befintliga lagar kan upprätthållas.

Även trycka på att vattenskotrar inte enbart är leksaker utan också faktiskt ett smidigt transportmedel mm. precis som vilken båt som helst.

Jag tror även det är viktigt att påpeka att många av oss vattenskoterförare inte motarbetar vattenskoterförordningen bara för att skydda våra egna intressen vi måste även ha förståelse för andra men att det måste ske på att bra och rättvist sätt vilket inte vattenskoterförordningen är. Att bara gå på linjen att det är fel rent juridiskt sett enligt EU rätten kommer inte bidra med något större medhåll från allmänheten. Vi måste verkligen argumentera för vår sak om vi ska vinna deras tycke.

Träffade på en äldre herre i en träbåt i Vaxholm i helgen som var helt klart fashinerad av skotern och han förstod inte alls varför folk blir så upprörda av dem.. han sa "Dom där är ju bra mycket tystare är många båtar" är faktiskt inte första gången jag träffar personer som är intresserade.

Tror ni som åker i insjöar och kanaler har det mycket tuffare att vinna allmänhetens sympatier då utrymmet ni delar med andra är ganska begränsat jämfört med Stockholms skärgård där det finns plats för alla och folk är vana med att det är mycket båtar under sommaren som är ute.

Sidan laddades på: 0.082 sekunder