Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5417

• erikp
  • erikp Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hej på er alla :) Har nu äntligen jagat rätt på ett besked hur de egentligen är :) Jag var ute och åkte i lördags här uppe i Karlstads trakterna då kustbevakarna ligger och skjuter med laser från sin nya cobra-båt :) Jag kördebara i 5-knop i älven så de stanna mig inte men blev en aning förvånad. Men iaf så åkte jag fram och frågade dem hur deligger till med deras syn på oss, och de sa kort och enkelt att vi ses som båtar tills luleo tingsrätt har bedömt sitt fall och den riktiga lagen beslutas :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5427

• gtx04
  • gtx04 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Är det någon som vet hur det går i Luleå tingsrätt då??? Är de inte i gång de nämsta veckorna är nog denna sommar lugn, får vi hoppas. Mvh

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5429

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
känns som alla blir så lugna av att höra att kustbevakarna ser oss som båtar.. men nästa sommar då??? om man tittar framåt. strävas det åt att kategorisera vattenskotar till något olagligt eller???

vad händer när luleå målet är avslutat lixom???
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5456

• gtx04
  • gtx04 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

jollo__123 skrev: känns som alla blir så lugna av att höra att kustbevakarna ser oss som båtar.. men nästa sommar då??? om man tittar framåt. strävas det åt att kategorisera vattenskotar till något olagligt eller???

vad händer när luleå målet är avslutat lixom???

Precis detta jag menar!!! Vad händer sen??? Ingen som vet hur det går där uppe??? mvh

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5457

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tja kvarnarna mal långsamt!
Först skall det vara semester, sen skall utlåtandet läsas och bedömmas och sedan förhandlas.
Och med utlåtande från EU så finns det ingen möjlighet att dömma dessa utan högst troligt lägger åklagaren ner
Men detta lär vi inte få veta något om under denna sidan av jul är min bedömning.
Utan låt oss i lugn och ro åka skoter och visa upp vår kometens och sjövana så att pressen blir god! :winner:

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5458

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

blekingepaddlare skrev: Tja kvarnarna mal långsamt!
Först skall det vara semester, sen skall utlåtandet läsas och bedömmas och sedan förhandlas.
Och med utlåtande från EU så finns det ingen möjlighet att dömma dessa utan högst troligt lägger åklagaren ner
Men detta lär vi inte få veta något om under denna sidan av jul är min bedömning.
Utan låt oss i lugn och ro åka skoter och visa upp vår kometens och sjövana så att pressen blir god! :winner:

Ibland mal kvarnarna lite snabbare (även i Sverige), Luleå tingsrätt kommer att ta upp det fem år gamla fallet igen redan den 9 Juli. I år...

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5468

• gtx04
  • gtx04 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

FZR skrev:

Ibland mal kvarnarna lite snabbare (även i Sverige), Luleå tingsrätt kommer att ta upp det fem år gamla fallet igen redan den 9 Juli. I år...

Och sen hur länge ta det om de blir dömda innan det är klart?? Semestern börja 20juli undra om man får använda skotern då :winner:. Få bli båt igen, så jävla surt att åka runt och riskerar böter isf mvh

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5478

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

gtx04 skrev:

FZR skrev:

Och sen hur länge ta det om de blir dömda innan det är klart?? Semestern börja 20juli undra om man får använda skotern då :winner:. Få bli båt igen, så jävla surt att åka runt och riskerar böter isf mvh

Jag tror att man ska vara lite avvaktande inför rättegången i Luleå då det finns ett antal olika scenarier;

1. De åtalade frias helt med skäl som kan anses generella och gälla alla svenska vattenområden, och då är det ju bara att köra på!

2. De åtalade frias helt med skäl som anses gälla enbart i detta specifika fall och inte omedelbart kan appliceras på alla vattenområden. I detta fall måste det göras rättsliga prövningar i alla län innan man kan lagföras.

2. De åtalade fälls för att ha kört på otillåtet område efter att rätten konstaterat att Länsstyrelsen i Luleå har meddelat föreskrifter för vattenområden och att de gjort detta inom rimlig tid. I detta scenario kommer säkerligen ett överklagande att lämnas in, frågan är då hur KBV agerar i avvaktan på högre instans. Rimligen kan inte en dom verkställas förrän den efter ett överklagande har behandlats av högre instans.

Det finns för övrigt ett fall som ligger hos Nacka tingsrätt där man överväger att fråga EG domstolen om Sverige kan ha brustit i Notifieringskravet när texten i förordningen ändrades. Om den frågan ställs kommer vi att återigen hamna i ett vakum som säkerligen dröjer sig kvar ytterligare fem år...

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5480

• gtx04
  • gtx04 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Och VEM avgör om den frågan ska ställas??? Varför jobba inte återförsäljare mer med att få skotrana "lagliga" det måste ligga i deras intresse, eller??

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5482

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

gtx04 skrev: Och VEM avgör om den frågan ska ställas??? Varför jobba inte återförsäljare mer med att få skotrana "lagliga" det måste ligga i deras intresse, eller??

det gör dem säkerligen =) men det sker nog i det tysta lite mera...

Sidan laddades på: 0.064 sekunder