Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5484

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
var det inte BRP finland som var den första med att anmäla det som ett förtäckt handelshinder från första början tex?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5486

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

gtx04 skrev: Och VEM avgör om den frågan ska ställas??? Varför jobba inte återförsäljare mer med att få skotrana "lagliga" det måste ligga i deras intresse, eller??

Hur tänker du nu???
Menar du att återförsäljarna ska bygga om skotrarna så att de blir över 4 meter, eller?
Om du tror att tillverkarna och deras representanter bara sitter på läktaren och ser på så tror du fel! Man ska dock ha klart för sig att det här i stora delar är ett politiskt spel mer än ren juridik, EG domstolen är oerhört skickliga på att i sina svar vara ytterst luddiga och man är väldigt försiktig med att smälla en nation på fingrarna. Liksom Yngvesson på Miljödepartementet har gjort sin tolkning så har vi andra tillsammans med juridisk expertis gjort en helt annan tolkning och det blir nu i första hand Luleå tingsrätt som ska tolka och avgöra. Enligt vårt sätt att se på saken kan det inte bli annat än en friande dom.

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5491

• gtx04
  • gtx04 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Nej inte bygga om dem men jobba mer för att få dem klassade som båtar.

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5494

• rx-millenium
  • rx-millenium Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hejsan.
Ny här på guppa & jag undrar hur ni kan veta när rättegången i luleå målet skall börja. Är det någon här som känner dom drabbade?
E så jävla sugen på att fara ut & köra min ny inhandlade RX- millenium edition, vilket jag får i nuläget men det känns åxå som att om en dom faller som gör att vi inte kan anses som båtar längre så är det väl lika bra att sälja innan man tar premiärturen :(
Sen undrar man ju vad domen i nacka målet säger som ni pratar om. Men om det blir ett värsta senario i luleå så blir garanterat domen i nacka den samma & då kommer den nog åxå att komma fort. inga 5 år där som i luleå.
Men vi får väl som nån här sa, köra med vett så att vi kan göra oss mer välkomnande på vattnet.

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5499

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FZR skrev: Ibland mal kvarnarna lite snabbare (även i Sverige), Luleå tingsrätt kommer att ta upp det fem år gamla fallet igen redan den 9 Juli. I år...

:mad2:
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5501

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

RX-Millenium skrev: Hejsan.
Ny här på guppa & jag undrar hur ni kan veta när rättegången i luleå målet skall börja. Är det någon här som känner dom drabbade?
E så jävla sugen på att fara ut & köra min ny inhandlade RX- millenium edition, vilket jag får i nuläget men det känns åxå som att om en dom faller som gör att vi inte kan anses som båtar längre så är det väl lika bra att sälja innan man tar premiärturen :(
Sen undrar man ju vad domen i nacka målet säger som ni pratar om. Men om det blir ett värsta senario i luleå så blir garanterat domen i nacka den samma & då kommer den nog åxå att komma fort. inga 5 år där som i luleå.
Men vi får väl som nån här sa, köra med vett så att vi kan göra oss mer välkomnande på vattnet.

Kunskapen om när rätten i Luleå tar upp fallet igen har vi i och med att vi jobbar med dessa frågor aktivt. Min bedömning av läget är dock den att, med tanke på vad EG domstolen sagt om förutsättningarna under vilka förordningen kan gälla, rättsläget generellt efter domen i Luleå, oavsett utgången, är lika osäkert som det var innan EG domstolen fällde sin dom. I och med att man skjutit tillbaka frågan till svenska domstolar att döma och förutsättningarna är olika i olika delar av landet måste rimligen det första fallet i varje län prövas rättsligt. Detta för att kunna avgöra om respektive länsstyrelse fullgjort sina plikter och meddelat föreskrifter i rimlig tid. Sen bör man också ta hänsyn till i vilken omfattning man meddelat föreskrifter, om det är alltför små områden kan man tolka det som att det i princip blir ett totalförbud och i det fallet blir förordningen olaglig. Detta kan man faktiskt utläsa av EG domen och vattenskoterförordningen.

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5896

• gtx04
  • gtx04 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

FZR skrev:

blekingepaddlare skrev: Tja kvarnarna mal långsamt!
Först skall det vara semester, sen skall utlåtandet läsas och bedömmas och sedan förhandlas.
Och med utlåtande från EU så finns det ingen möjlighet att dömma dessa utan högst troligt lägger åklagaren ner
Men detta lär vi inte få veta något om under denna sidan av jul är min bedömning.
Utan låt oss i lugn och ro åka skoter och visa upp vår kometens och sjövana så att pressen blir god! :winner:

Ibland mal kvarnarna lite snabbare (även i Sverige), Luleå tingsrätt kommer att ta upp det fem år gamla fallet igen redan den 9 Juli. I år...

Nära nu. Får du reda på något nytt FZR i frågan får du skriva det i tråden , lite nyfiken. Mvh

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5911

• rx-millenium
  • rx-millenium Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Ja, här uppe i umeå sitter vi spänt & väntar!!!!! Är det någon som hört nått, för visst var det idag rättegången skulle börja?
Hoppas på en bra utkomma (håller tummarna)

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5912

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Imorgon den 9:e va?

Re: Kustbevakarna om lagen 16 år 9 månader sedan #5919

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

Christian skrev: Imorgon den 9:e va?

I morgon är det. Jag har blivit lovad en kommentar så snart dom har fallit. Jag kommer att vara på resa större delen av dagen i morgon men så fort jag vet något kommer jag, antingen själv, eller via ombud att se till så informationen kommer er tillgodo på guppa.se

Sidan laddades på: 0.067 sekunder