Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22176

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
ja, va det inte det jag sa då?
får man växelström från motorn så vet man ju att felet ligger i diobryggan. får man ingen alls så ligger det i själva motorn. eller har jag missuppfattat något?
RXP 2004, Riva steg II

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22391

• vedboden
  • vedboden Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag har ingen aning om det går att testa om batteriet får laddning genom att rycka pluskabeln när den står på tomgång, men hur som helst så har jag bytt diodbryggan och den kostade 1700kr, jag har inte provat skotern i vattnet men har provat att rycka pluskabeln och den tvärdör fast det är en ny diodbrygga.

Jag antar att det är tjall nånstans i nån kabel eller att generatorn har pajjat, jag ska prova skotern i vatten senare idag, men vi får la se hur det går då, jag antar att den fortfarande kommer pipa som en jävla idiot och visa 12volts problem.

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22396

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member
JAG HAR NU MÄTT PÅ KABLARNA och alla 3 gav 15-16 volt

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22398

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member
Ok, har gjort en massa mätningar idag.

Jag mätte på dom 3 gula kablarna som kommer från motorn och går in i RECTIFIERN (diodbryggan) alla dom 3 gav 15-16v så jag antar att allt funkar som det ska fram till RECTIFIERN iaf.

Jag mätte också på batteriet när motorn var av och då var det 12.4 volt och när jag drog igång motorn och varvade lite så var det 11.5, dvs batteriet får EJ laddning fast jag har en sprillans ny rectifier.

Hur mäter man om diodbryggan är hel?

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22409

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Mätte du de tre gula kablarna så nära diodbryggan som möjligt?
Gör annars det, så du vet att spänningen kommer ända fram.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22416

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member

goka skrev: Mätte du de tre gula kablarna så nära diodbryggan som möjligt?

Jag mätte i anslutningen som du sätter ihop med anslutningen från diodbryggan, närmare är ju omöjligt att komma om du inte mäter på diodbryggans sida och det lär ju bli svårt.

Men är det någon som vet hur man mäter för att kolla om det kommer ut den ström det ska från diodbryggan när motorn är igång, sätter man i anslutningen med dom 3 gula och den svarta(jord) som går ut från diodbryggan så kan man ju starta motorn, men då borde man ju på nåt sätt kunna mäta på den röda?

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22418

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

vedboden skrev:

goka skrev: Mätte du de tre gula kablarna så nära diodbryggan som möjligt?

Jag mätte i anslutningen som du sätter ihop med anslutningen från diodbryggan, närmare är ju omöjligt att komma om du inte mäter på diodbryggans sida och det lär ju bli svårt.

Men är det någon som vet hur man mäter för att kolla om det kommer ut den ström det ska från diodbryggan när motorn är igång, sätter man i anslutningen med dom 3 gula och den svarta(jord) som går ut från diodbryggan så kan man ju starta motorn, men då borde man ju på nåt sätt kunna mäta på den röda?

Om du mäter mellan röd+ och svart- så ska du ha nå´nstans uppåt 13,8-14 volt likström (med motorn igång). Har du det, men inte om du mäter över batteriet, kan det vara laddreläet (borde finnas ett sånt) som pajat. (en gissning bara).
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22420

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member
tack jättemycket för hjälpen Goka, jag ska mäta på det du nämner imorgon, motorn går ju inte att starta om jag inte har den svarta kabeln inkopplad (det går bra utan den röda) men jag kanske kan lirka in mätpinnen i någon liten skarv någonstans.

Jag mätte förövrigt idag på batteriets minuspol och den röda kabeln ut från diodbryggan och när motorn var av visade den 0.25v och när den är på så visar den 0.35v och det är ju helt åt helvete för lite. Men diodbryggan är ju helt sprillans ny idag så det måste ju vara nåt vajsing mellan diodbryggan och batteriet.

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22424

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

vedboden skrev: tack jättemycket för hjälpen Goka, jag ska mäta på det du nämner imorgon, motorn går ju inte att starta om jag inte har den svarta kabeln inkopplad (det går bra utan den röda) men jag kanske kan lirka in mätpinnen i någon liten skarv någonstans.

Jag mätte förövrigt idag på batteriets minuspol och den röda kabeln ut från diodbryggan och när motorn var av visade den 0.25v och när den är på så visar den 0.35v och det är ju helt åt helvete för lite. Men diodbryggan är ju helt sprillans ny idag så det måste ju vara nåt vajsing mellan diodbryggan och batteriet.

Använd en synål då du mäter, för att komma igenom kabelisoleringen. Då kan du ha kontakter ihop.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Seadoo GTX RFI 2002. Batteriet får inte laddning. 15 år 9 månader sedan #22425

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member
Nu kanske jag framstår som helt dum i huvet men vill gärna få igång skotern så jag tar den risken att bli guppa.ses idiot :)

Jag satt å kollade lite på sprängskisser och ser att det finns 2 säkringar nära batteriet, i boxen som diodbryggan sitter ovanpå.

Nr 53 och 77 på denna skiss, kanske det är ide att kolla om dom är hela innan jag lägger ner mer tusenlappar på att byta saker.

Kan det vara någon av dom?

Sidan laddades på: 0.072 sekunder