Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 10 månader sedan #21609

• simpa
  • simpa Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,
Har en RXP 2005 med 110 timmar på, kompressorn är renoverad med nya brickor etc vid 80 timmar, gjort av Malte Rosner. Fram till nån gång vid 100 timmar har den maxat 8150 rpm och 113 km/h på mätaren. Vilket jag förstår är det den bör göra original.
Nu ligger max varvtal på 7850 med en hastighet på 55,4 GPS-knop. (Fartmätaren på skotern är trasig då piggarna på hjulet i bak är borta). Vet inte hur många GPS-knop den gjorde innan men tror att den gick lite fortare då.

Det enda konstiga jag har upplevt är att jag har efter två hopp landat så den har "blurrat ihop" och det i princip inte går att gasa. Stänger av den och sätter på efter 5 sek och då går det att gasa igen.
Det har alltså hänt 2 ggr när jag har hoppat väldigt mycket (fullt upptiltat).

Tacksam för spekuleringar!
<a class="postlink" href="www.runnsurf.se">www.runnsurf.se
Sea Doo RXP 2005

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 10 månader sedan #21615

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
har i princip samma problem, den varvar inte fullt längre.
hittade en bra felsökning på greenhulk

personligen tror jag att min IC har satt igen men skit, då jag också får ett high temp meddelande ibland

Low rpm and low speed
Boost leak – check IC hose clamps, spray soapy water & test ride look for bubbles.
SC slipping – slip should be 8 – 12 ft lbs, or 96 – 145 in lbs, more for higher boost chargers. Add new washers, McMaster washers, or shims.
Steep prop/bad prop – follow recommendations for skis like yours on the forum for exact prop and pitch.
Bearing in pump bad – can usually hear the bearing start to howl.
Too tight nozzle ring – try larger ring.
Heat – hot weather can steal 200 rpms. Upgrade thermostat to help.
Not enough intake air – go 4 inch intake, front or rear.
Bad wear ring – replace or go SS.
Bad spark plugs – rare, but happens, replace.
Dirty injectors – rare, but try some cleaner.
Bad gas – usually runs rough too.
Low fuel pressure – rare, but can happen if there is a crack in the fuel system.
Oil level too high – dealers do this often, suck some out. Should be between the two marks hot, idle 30 seconds, shut off, wait 30 seconds and check, must be level.
Exhaust leak – take seat off and run to verify (should run noticeably faster without seat). Check J pipe clamp and fit to manifold. Look for carbon on and around the J pipe. Take it off and leak test.
Nose cone loose (cavitates) - check underneath, re-attach or just eliminate nose cone altogether.
Leaking intercooler – runs crappy at higher rpms. Pull IC to TB hose, run, check for water in IC.
RXP 2004, Riva steg II

Re: RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 10 månader sedan #21657

• simpa
  • Senior Member
  • Senior Member

Lollare skrev: har i princip samma problem, den varvar inte fullt längre.

personligen tror jag att min IC har satt igen men skit, då jag också får ett high temp meddelande ibland

Okej. Förstår dock inte mycket av alla dessa felsökningar. Har nog svårt att veta namn på prylar i skotern på svenska. Får börja med att kolla slitringen iaf, ligga under skotern och kolla upp i intagsgallret. Sedan köra utan sadel för att kolla "Exhaust leak". Hur menar de med "Boost leak", spraya såpvatten, vart?
Sea Doo RXP 2005

Re: RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 10 månader sedan #21662

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

simpa skrev:

Okej. Förstår dock inte mycket av alla dessa felsökningar. Har nog svårt att veta namn på prylar i skotern på svenska. Får börja med att kolla slitringen iaf, ligga under skotern och kolla upp i intagsgallret. Sedan köra utan sadel för att kolla "Exhaust leak". Hur menar de med "Boost leak", spraya såpvatten, vart?

jag tror i alla fall inte det är slitringen.. hände detta plötsligt säger du? eller var den inne på service i samband med detta?.. kanske har nått med knacksensorn och göra.. tryck 2 gånger på "info knappen" på styret.. eller om det var nån annan så du får fram om det finns nån felkod..

Re: RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 10 månader sedan #21665

• simpa
  • Senior Member
  • Senior Member

Rxp_Kimmo skrev:

simpa skrev:

jag tror i alla fall inte det är slitringen.. hände detta plötsligt säger du? eller var den inne på service i samband med detta?.. kanske har nått med knacksensorn och göra.. tryck 2 gånger på "info knappen" på styret.. eller om det var nån annan så du får fram om det finns nån felkod..

Nej detta har bara hänt plötsligt. Ok tack, ska kika på det.
Sea Doo RXP 2005

Re: RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 10 månader sedan #21669

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
skall du kolla ic för läckage sprayar du såpvatten över slangar och kopplingar som går mellan luftintag och intercooler och vidare från intercoolern till kompressorn.
du kan även spraya ner själva intercoolern lite, även om det är högst osannolikt att det skulle läcka i nån svetts.

provkör den sen en stund, helst skall den sjösättas då det inte blir så höga tryck om du bara står o kör den på tomgång.

sen tar du av sadeln och kollar ifall det har löddrat sig någonstans.

Det är så man kollar efter läckage, men om det är det du har eller inte kan jag inte svara på.
Kanske finns andra grejer att kolla först.

själv har jag haft isär hela mitt pumphus, där både slitring och impeller var fruktansvärt slitna.
så la precis iväg en order på nya grejer.

ska även plocka av IC sen, spola igenom den o se om det kommer ut nån skit
RXP 2004, Riva steg II

Re: RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 10 månader sedan #21681

• mr_ryz
  • mr_ryz Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hade samma på min nu i veckan , gick dock lika fort men varvade bara ca 7750 rpm, gången innan gick den perfekt. lämnade in den igår så plockade han isär kompressorn , där var stålbrickorna nerslitna.

bytte dom för 27 timmar sen men tydligen om man kör hårt med skotern så slits dom ner så fort. även när man leker å "fyller" motorrummet med vatten så kan kompressorn få sig en kallsup å då tvärnitar den å brickorna tar stryk.

så mitt tips kolla upp brickorna i kompressorn :)!

Re: RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 10 månader sedan #21916

• simpa
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag hade inga felkoder.. Fortfarande ca 7800 rpm och 55,4 GPS knop.
Sea Doo RXP 2005

Re: RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 9 månader sedan #22238

• simpa
  • Senior Member
  • Senior Member
Provade att köra utan sadel, utan positiva besked. Vad fasen kan det vara. Kan det verkligen vara stålbrickorna som har blivit slitna? :/
Det är dyra racingbrickor tror jag som Malte Rosner satte i, vid 82 timmar.

Och kan man kolla dessa själv på ett någorlunda "enkelt" sätt? Har aldrig meckat med skotern innan och plocka isär kompressorn kanske inte är något man gör bara så där..?
Sea Doo RXP 2005

Re: RXP 05 med lägre varvtal + hastighet 15 år 9 månader sedan #22267

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
28h på stålbrickor låter ju ganska lite men visst kan det vara så

vad jag vet finns det inget lätt sätt att kolla dom på.
du skulle antagligen kunna lossa slangen till insuget i kompressorn och sätta en momentnyckel på muttern där för att kolla hur mycket den slirar.
Dock måste man då låsa motorn på nått sätt... kanske är nån annan som gjort det nångång?

Men har du kollat allt annat så finns det ju inte så mycket kvar.
skulle rekommendera att gå igenom dom sista stegen i felsökningen jag postade.

"Bad spark plugs – rare, but happens, replace."
kanske värt att köpa 3 nya stift för 150kr o kolla detta

"Dirty injectors – rare, but try some cleaner."
Ta loss insprutarna och rengör dom, en tandborste och lite diesel borde funka.

"Low fuel pressure – rare, but can happen if there is a crack in the fuel system."
ganska självförklarande, kolla så du inte har nån bränsleläcka

"Oil level too high – dealers do this often, suck some out. Should be between the two marks hot, idle 30 seconds, shut off, wait 30 seconds and check, must be level."
Kolla nivån på oljan, kanske är för lite olja

när detta också är gjort, föruttsatt att du kollat efter läckor mellan luftintag, kompressor, intercooler och insug. kollat impeller och slitring m.m
Så finns det tyvär inte så mycket kvar.

hur du plockar ner kompressorn står i servicemanualen.
sen kan du kolla in www.greenhulk.net/forums/showthr ... tch-health
för att se vad du skall kolla efter.

om du vill göra det själv dvs. skulle du känna att det är för mycket så kan du antingen lämna in hela skotern, eller bara skruva ner kompressorn och skicka/lämna in den. (blir nog lite billigare)
RXP 2004, Riva steg II

Sidan laddades på: 0.067 sekunder