Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #40012

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2

Christian skrev: I dagsläget behandlas vattenskotrar och jetskis på samma sätt som alla andra båtar. Detta eftersom vattenskoterförordningen visat sig bryta mot någon Eu förordning( ang handelshinder tror jag det var).
Håller du dig till vad som gäller på sjön så skall du inte få några problem.
Kör du i kanalerna!

Farlederna som förordningen nämner är bara de "allmäna" farlederna. Här är en länk där du kan ladda hem en pdf med kartor över de allmäna farlederna:
www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... /Farleder/

Men som sagt detta gäller inte nu.

Miljödepartementet bjöd i höstas in en massa berörda för att komma tillrätta med problematiken. Det går inte att ha en förordning som inte är tillämpbar. Antingen får den skrivas om eller tas bort.
Deras ambition var att ha löst problemet till sommaren så det är bara att vänta och se.
Carl här på forumet var med på mötet och kan kanske berätta mer.

ja precis, tror det heter "regler om handels rörlighet", att man måste kunna använda en produkt till vad den är avsedd för utan att bli förhindrad i själva utövandet..

men bra, då känner jag mig lite säkrare iaf :)
egentligen är det ju bara rimligt.. eftersom en vattenskoter ofta inte låter mer än en båtmotor (iaf 2taktsutombordare), och miljöpåverkan tror jag är försumbar..

de vill nog mer jävlas för att det sticker i ögonen på folk! man får inte ha skoj..

svårt för mig att inte köra genom stan då de ena möjliga sjösättningsramperna ligger just på södra sidan av stan, och vi har stugan på en ö utanför norrsidan! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 1 månad sedan #40067

• mightyjochen
  • mightyjochen Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 7
Eller så gör man en liten protest, som vi gjorde för ett par år sedan www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=223994
Mvh Jocke

Den som vet mest, vet ändå för Lite

Sea-Doo RXP-X 300 -16
Yamaha XLT 1200 -03
Sea-Doo RXT -10
Sea-Doo Challenger -08
Sea-Doo GTI 155Hk -14 4st
Sea-Doo GTI SE 130Hk -13
Yamaha GP1300 -07
Sea-Doo RXP -04
Sea-Doo 3D -07 2st
Sea-Doo GTI RFI -04
Sea-Doo GTI -04 3st

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.047 sekunder