Christian skrev: I dagsläget behandlas vattenskotrar och jetskis på samma sätt som alla andra båtar. Detta eftersom vattenskoterförordningen visat sig bryta mot någon Eu förordning( ang handelshinder tror jag det var).
Håller du dig till vad som gäller på sjön så skall du inte få några problem.
Kör du i kanalerna!
Farlederna som förordningen nämner är bara de "allmäna" farlederna. Här är en länk där du kan ladda hem en pdf med kartor över de allmäna farlederna:
www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... /Farleder/
Men som sagt detta gäller inte nu.
Miljödepartementet bjöd i höstas in en massa berörda för att komma tillrätta med problematiken. Det går inte att ha en förordning som inte är tillämpbar. Antingen får den skrivas om eller tas bort.
Deras ambition var att ha löst problemet till sommaren så det är bara att vänta och se.
Carl här på forumet var med på mötet och kan kanske berätta mer.
ja precis, tror det heter "regler om handels rörlighet", att man måste kunna använda en produkt till vad den är avsedd för utan att bli förhindrad i själva utövandet..
men bra, då känner jag mig lite säkrare iaf

egentligen är det ju bara rimligt.. eftersom en vattenskoter ofta inte låter mer än en båtmotor (iaf 2taktsutombordare), och miljöpåverkan tror jag är försumbar..
de vill nog mer jävlas för att det sticker i ögonen på folk! man får inte ha skoj..
svårt för mig att inte köra genom stan då de ena möjliga sjösättningsramperna ligger just på södra sidan av stan, och vi har stugan på en ö utanför norrsidan!