Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #39980

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Har en liten fundering.. läser man om regelverk etc kan det ibland vara lite luddigt!

Vet ju om att man ska/bör hålla sig till farled med vattenskotern.. men med farled kan ju menas rätt mycket på vattnet! Är det farled till havs, eller inom bebyggelse (dvs kanal i stan?)

Saken är den att jag har sommarstugan strax utanför stan, en kuststad,
och måste ta mig genom stan via kanalen som löper ut mot öppet hav..

Häromåret, kan iofs ha varit 2 år sedan, så var det en historia om några som blev stoppade på just vattenskoter, de hade lagt till vid kajen mitt i stan för att "proviantera" eller liknande

Några år tidigare var det en kille som skulle tanka på sjömacken som ligger precis vid inloppet i hamnen.. han blev bötfälld men alitade Hugo Tiberg (sjörättsprofessor) har jag för mig, och gick loss på den boten! (dock var detta 2009 tror jag) med hänvisning till EU-direktiv etc!

En vattenskoter är ju i grund och botten ett flytetyg men inte regelrätt en båt!
även om vissa kan vara registrerade som just båtar, som jag förstått det..

Självklart håller jag gränsen på 5knop inom stan.. precis samma regel som för båtar!

Men i övrigt.. finns det något som säger att jag INTE får puttra fram i 5knop
med min vattenskoter i kanalen - om jag håller fartbegränsning och visar sjövett?

Om vi tänker oss att det är mitt på ljusa dagen (risken att bli stoppad för avsaknad av regelrätta lanternor existerar med andra ord inte) ;)

Vill gärna göra rätt, så man inte ger folk en snedvriden bild på vattenskoterförare!

Har själv sett idioter fara fram i 25knop i kanalen och längs med en badstrand/bryggor,
då vill man ju göra allt för att minska idiotin så att säga, försöka väga upp blådårarnas sätt!

//najkks

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #39983

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Så länge man håller sig ifrån badplatser, inte kör vårdslöst nära andra människor på vattnet, håller sig till hastighetsgränsen så lär det inte vara några problem.

Kör med omdöme och heja på alla (även fast du sällan får nått tillbaka)
Som du själv säger finns det en hel del idioter att väga upp mot.
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #39984

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lowtech skrev: Så länge man håller sig ifrån badplatser, inte kör vårdslöst nära andra människor på vattnet, håller sig till hastighetsgränsen så lär det inte vara några problem.

Kör med omdöme och heja på alla (även fast du sällan får nått tillbaka)
Som du själv säger finns det en hel del idioter att väga upp mot.

Ja sunt förnuft helt enkelt ;)

tänkte mest på om det här med farleder och sånt var "skrivet i sten.."

jag menar, KBV kan ju stoppa en, men jag bryter inte mot någon lag om jag framför en vattenskoter enligt hastighetsbegränsning i en kanal mitt i en stad? bötesföreläggande etc?

jodu.. har sett många av den varan, idioter dvs.. men kort sagt, de finns i alla storlekar, från vattenskotrar till 40 fots-motoryachter! ;)

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #39985

• elmo
  • elmo Profilbild
  • New Member
  • New Member
Ja det kan vara luddigt men det med farled finns ju inte överallt ... då kan det vara ett vist antal hundra meter ifrån land man räknar som förbud.. men är inte vattenskotrar lika som båtar eller ?
Kör FZR -11

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #39986

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member

elmo skrev: Ja det kan vara luddigt men det med farled finns ju inte överallt ... då kan det vara ett vist antal hundra meter ifrån land man räknar som förbud.. men är inte vattenskotrar lika som båtar eller ?

ja alltså farled = inte ligga när badstrand - det kan jag förstå!

men en vattenskoter är inte en båt enligt KBV, snarare ett "flytetyg" :)
det finns dock båt-reggade sådana, tror de har en totallängd över 4m

men i en kanal som endast är 30m bred är det ju svårt att "hålla ut" typ..

tror själv att det med farleder mest tillämpas i skärgård etc.. för att inte störa badstränder, naturliv, skyddsområden längs klippor etc.. eller ja, vad vet jag egentligen?

någon här som har på fötterna och vet med säkerhet?

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #39996

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har mailat några vändor med KBV nu, och fått ännu mer sjukt luddiga svar :)

Tror han skrev en halv A4 som handlade om paragrafer, länsstyrelsen, djurliv etc..

men i grund och botten hade han inget försvar mot att EU-direktiv säger att körning är helt okej.. dock kunde han där hålla med om att "det inte finns någon riktig lagstiftning i Sverige"

självklart ville han inte påpeka att man i princip inte kan bötfällas eftersom Sverige inte kan sätta sig över EU-direktiv och lagar!

däremot kan jag köpa snacket om "skyddsområden, vattentäkt etc"

nog om detta.. är det någon här på forumet som blivit stoppad av KBV, och vad hände?

tror jag kommer köra på.. folkvettet får räcka till, jag menar.. för vissa är det ju en omöjlighet att ta sig iväg någonstans med skotern utan att passera genom en kanal!

förut fanns ju ett dokument från 2009 tror jag, som i grund och botten visade på att KBV själva säger att man inte kan bötfälla för vattenskoterkörning, eftersom ingen lag finns!

frågan är om detta dokument fortfarande är aktuellt? trots allt är det 3 år senare..

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #39997

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member
kollade också upp delen om "varors rörlighet",
vilket innebär att om man köpt en sak skall man kunna använda den!

därav är det inte rimligt med begränsningar som dessutom står över EU-beslut!

som sagt, undrar fortfarande, någon som blivit stoppad, bötfälld osv, här på forumet? :)

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #39998

• nisse järnet
  • nisse järnet Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Jag och brorsan har kört skoter/jetski i över 10 år och aldrig haft problem. Pratat med sjöpolis vid slussen i Sthlm men aldrig fått böter eller likn. Beror väl kanske på hur man kör :)
Superjet 701
Waveblaster 701

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #39999

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nisse Järnet skrev: Jag och brorsan har kört skoter/jetski i över 10 år och aldrig haft problem. Pratat med sjöpolis vid slussen i Sthlm men aldrig fått böter eller likn. Beror väl kanske på hur man kör :)

ja säkert kollar de väl så man inte kör i fyllan, för fort vid 5knop etc..

normala regler som gäller alla till sjöss!

men vore ju trist att åka dit på en sådan skitsak, även om det inte blir något av det.. man måste ju kunna åka "från iläggning - farled" etc.. och även till sjömacken och sånt!

Re: Regler för körning i farled, inom stad etc? 13 år 2 månader sedan #40011

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
I dagsläget behandlas vattenskotrar och jetskis på samma sätt som alla andra båtar. Detta eftersom vattenskoterförordningen visat sig bryta mot någon Eu förordning( ang handelshinder tror jag det var).
Håller du dig till vad som gäller på sjön så skall du inte få några problem.
Kör du i kanalerna!

Farlederna som förordningen nämner är bara de "allmäna" farlederna. Här är en länk där du kan ladda hem en pdf med kartor över de allmäna farlederna:
www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... /Farleder/

Men som sagt detta gäller inte nu.

Miljödepartementet bjöd i höstas in en massa berörda för att komma tillrätta med problematiken. Det går inte att ha en förordning som inte är tillämpbar. Antingen får den skrivas om eller tas bort.
Deras ambition var att ha löst problemet till sommaren så det är bara att vänta och se.
Carl här på forumet var med på mötet och kan kanske berätta mer.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.069 sekunder