Har en liten fundering.. läser man om regelverk etc kan det ibland vara lite luddigt!
Vet ju om att man ska/bör hålla sig till farled med vattenskotern.. men med farled kan ju menas rätt mycket på vattnet! Är det farled till havs, eller inom bebyggelse (dvs kanal i stan?)
Saken är den att jag har sommarstugan strax utanför stan, en kuststad,
och måste ta mig genom stan via kanalen som löper ut mot öppet hav..
Häromåret, kan iofs ha varit 2 år sedan, så var det en historia om några som blev stoppade på just vattenskoter, de hade lagt till vid kajen mitt i stan för att "proviantera" eller liknande
Några år tidigare var det en kille som skulle tanka på sjömacken som ligger precis vid inloppet i hamnen.. han blev bötfälld men alitade Hugo Tiberg (sjörättsprofessor) har jag för mig, och gick loss på den boten! (dock var detta 2009 tror jag) med hänvisning till EU-direktiv etc!
En vattenskoter är ju i grund och botten ett flytetyg men inte regelrätt en båt!
även om vissa kan vara registrerade som just båtar, som jag förstått det..
Självklart håller jag gränsen på 5knop inom stan.. precis samma regel som för båtar!
Men i övrigt.. finns det något som säger att jag INTE får puttra fram i 5knop
med min vattenskoter i kanalen - om jag håller fartbegränsning och visar sjövett?
Om vi tänker oss att det är mitt på ljusa dagen (risken att bli stoppad för avsaknad av regelrätta lanternor existerar med andra ord inte)
Vill gärna göra rätt, så man inte ger folk en snedvriden bild på vattenskoterförare!
Har själv sett idioter fara fram i 25knop i kanalen och längs med en badstrand/bryggor,
då vill man ju göra allt för att minska idiotin så att säga, försöka väga upp blådårarnas sätt!
//najkks