Hej!
Har en yamaha xlp 1200 -06. gångtid ca 80tim.
Var ute en längre tur i lördags och efter ca 2 timmars körning så tvärdog den. (låg och marchade i ca 30-35 mph) inga varningar eller nånting, hade halvtank 2-taktsoljetanken full, yamahas marin olja för dessa maskiner..
aja trodde den blivit varm eller nåt. så väntade en stund och startade igen, inga problem, tuffade iväg försiktigt och efter nåra minuter dog den igen, förstod då att nåt allvarligt var på gång. så beslöt för att dra hem den, startade igen då lät den illa/skramlade. stängde av. provade sen igen när jag hade den på trailern för att köra ur vattnet och lyssna. men då gick motorn inte runt. Det bara klickade när jag skulle starta. tog då ur stiften och såg att ett av dom var ihopslaget.
så min slutsats är att den har skurit. men frågan är vad man ska göra nu? vad kan ha gått sönder? kan det räcka med kolvbyte? Skruvar man själv? har garage och skruvar en hel del med bilar och crossar men har aldrig varit på en skoter.
har förstått att det inte är den första som skär, men varför? vanliga/troliga orsaker?
är det nickasillager i cylindrarna?
är risken stor att vevaxeln tagit stryk? lager osv.
Det är lite spekulationer just nu. måste isär med den för att veta/se vad som hänt. men är ute efter lite tips på vad man bör göra? vad det kan kosta? hur man ska göra för att komma billigt undan eller iaf lindrigare.
Och framför allt för att snabbt kunna komma ut o åka igen, om man nu måste skicka iväg cyllen och veven hit o dit för att få det fixat.
vilka i stockholmsområdet har du erfarenheter ifrån? vart ska man vända sig?
Tacksam för all hjälp
//Danne