Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Yamaha Xl 700, Hjälp 11 år 9 månader sedan #42857

• Jeffbodtker
  • Jeffbodtker Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!
Jag köpte mig en Yamaha XL 700 för någon dagsedan.
Jag är helt ny på vattenskotrar så därför kommer säkert en massa dumma frågor!

Ville bara gå igenom dem så jag vet att det är "riktig" så gjorde ett komp prov som slutade på runt 11 bar. Kollade över förgasarna och rengjorde filerna.
Det jag funderar över är vad man mer behöver kolla över?
Hur vet jag om slit ringar eller impellern är dålig?
Den gjorde "bara" 35 knop och funderar på om den inte borde göra mer?
Finns det något lätt sätt att få den till gå lite fortare?

Säkert mycket dumma frågor men hade varit tacksam för svar så man lär sig :D

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av Jeffbodtker.

Yamaha Xl 700, Hjälp 11 år 9 månader sedan #42860

• niklases
  • niklases Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej! Jag har själv 2 st XL700, och har hållt på grejat med dom en heldel. i min mening väldigt bra skotrar, billig i drift, billig i inköp och framförallt simpel. därav väldigt driftsäker. Gillar dom stark. Sen givetvis så det ju inga fartmonster.
Iallafall. Komptest, gå igenom förgasarna är ju aldrig fel. 35 knop är kanske i det minsta laget, du bör kunna köra en bit över 40 iallafall, förmodligen är impellern som är lite sliten, ifall impellern skall vara i skick skall det vara väldigt tajt mellan impellern och huset, då snackar att du knappt får in ett pappersark mellan impellern och huset.
Börja och kolla de..

Yamaha Xl 700, Hjälp 11 år 9 månader sedan #42868

• Jeffbodtker
  • New Member
  • New Member
okej!
Tack för det ska kolla på det. Är det något annat man behöver tänka på kolla över?

Tänkte även på det. Den som sitter längstbak som riktar vattenet är lös på min skoter. Verkar som hålet har skavts upp så pass mycket så den glappar kanske en en cm. Är det något man bara fixar en bricka till eller byter man ut hela? Isf vad heter det och var hittar jag det?

Last edit: av Jeffbodtker.

Yamaha Xl 700, Hjälp 11 år 9 månader sedan #42869

• niklases
  • niklases Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Börja med att hur det där ser ut, du skulle kanske även ha passat på att renovera förgasarna när du hade ur dom. Dom kan behöva de. Men det kan du ju ta när du har tid över, väldigt simpelt.

Hmm, förstår inte riktigt vad du menar. Men kolla här
www.boats.net/parts/search/Yamaha/Waveru...%20XL700B/parts.html

Så har du sprängskisser, lätt att hitta det du behöver, sedan kan du prata med Daniel på Jetskiparts.se så hjälper han dej om det är saker du behöver (gäller även om ny impeller skulle behövas).

Yamaha Xl 700, Hjälp 11 år 9 månader sedan #42879

• Jeffbodtker
  • New Member
  • New Member
Hej!

Jag har nu satt ihop förgasarna igen och gått igenom allt. Samt lackat om skrovet på den, var redigt dåligt innan.

Nu fick jag den till göra 40 knop ikväll. Kollade även impellern det var ca 0.4mm emellan huset och impellern. Det jag funderar lite på är hur jag ska ställa förgasarna. Nu kunde jag inte gasa förens den började få lite temp i maskinen. Samt att när jag gav på den fullt från tomgång så dog den till innan den gav sig iväg. Och även kändes den lite orkeslös. Precis som dem sista 20% på gasen var ingen mening att använda.
Några tips?

Yamaha Xl 700, Hjälp 11 år 9 månader sedan #42880

• niklases
  • niklases Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Det är ju bra, 40 knop tycker jag är rätt rimligt, visst kan du säkert plusa på 1,2,3 knop, men det känns som det är mer jobb än vad det är vart. enligt fabrik så skall en ny XL700 göra 48 knop. Förgasarnas standard inställning finns i manualen vill jag minnas.
www.yamaha-motor.com/assets/service/manu...-18626-04-39_296.pdf Går ju att justera på hög och lågfartsskruvarna.

Sedan går det ju att mixa och trixa lite själv, men håll koll på stiften efter du kör, så du inte kör för snålt.

Yamaha Xl 700, Hjälp 11 år 8 månader sedan #42913

• Jeffbodtker
  • New Member
  • New Member
Tack för det!

Har nog börjat få lite ordning på allt nu men då har den börjat ryka som fan och spottar ut olja i avgaserna. Någon ide?

Yamaha Xl 700, Hjälp 11 år 8 månader sedan #42914

• niklases
  • niklases Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hm, vet inte riktigt varför den gör de.. får den för mycket olja tro? Appråpå de skulle jag råda dej att köpa ett block off kit och koppla bort den separata oljesmörningen, som jag förmodar att du har. Så du blandar oljan direkt i tanken. Mycket säkrare och kostar typ 200:- på Jetskiparts. Dessutom kanske detta kan lösa det problem du nu har?

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.059 sekunder