Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Hastighetsproblem eller learning-mode on? 12 år 7 månader sedan #41251

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Har varit ute några svängar med min yamaha vx 110 cruiser nu i sommar, den har gått perfekt,
med två pers ombord kommer den upp i ca 87km/h

men nu sista gången jag var ut själv så maxade den med mätaren kring 30-45..

min undran är, vad kan ha hänt?

farten kändes inte alls som 90km/h, som den klarade förut med en person, dock känns det inte långsamt som 30-45 heller!

vad jag märkt är följande, nyckeln har ju 2st lägen, vanlig / learning mode,
men alltid då jag ska starta den så har jag fått trycka på "learning mode" -knappen för att den ska gå igång..

fjärrkontrollen har alltså två stycken knappar, den ena med "öppet hänglås", den andra med "låst hänglås"

ovanför knappen med det öppna hänglåset står det även "learning mode"

först trodde jag att om jag trycker in knappen med låst hänglås, så är skotern avstängd,
det kändes rimligt eftersom den inte går att starta när man tryckt in den knappen!

är det då rimligt att enda möjliga "start-funktionen" är den med knappen för learning mode?

den har ju trots allt gått ca 90km/h, och då har jag använt samma nyckel då jag låst upp!

kan det vara någon funktion i nyckeln som sätter på "learning mode", utan att jag vet om det?

svårt problem att förklara, men eftersom skotern inte visar hastigheten som den borde,
ligger det ju nära till hands att tro att något är fel!

förslag eller tips på vad detta kan bero på?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Hastighetsproblem eller learning-mode on? 12 år 7 månader sedan #41282

• skippero
  • skippero Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 3
Första turen med min FX160 i somras gick min bara ca80% av normal maxfart. Det släppte av sig själv, men jag läste då många inlägg på olika forum, då det verkar vanligt förekommande på olika Yamaha modeller att de plötsligt bara går 80% av maxfarten. Tänkte jag kunde dela med mig av min litteraturstudie... I princip alla misstänkte Learning mode först, men i samtliga de fall felet hittades och redovisades så hade motorn gått på 3 cylindrar pga tändningsfel. Det var två fall av lösa tändningskablar/hattar och ett fall lösted med nya tändstift. Baserat på det kan det vara vettigt att först kolla tändkablarna, sedan plocka bort alla tändstiften efter att ha kört och se om något stift avviker/är blött.

På Fx160 så håller man ner unlock knappen på fjärren för att aktivera learing mode. 3 pip hörs då. För att avaktivera håller man in 4 sekunder. Skall pipa 2 gånger om man låser upp i normal mode (enligt manual).

Följ gärna upp ditt inlägg om du hittar felet.
Yamaha FX HO 160hk -2004

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.057 sekunder