Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Hjälp ang impellern !! 12 år 11 månader sedan #40567

• dlug
  • dlug Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej.

Liten fråga om impellern om nu denna har tagit skada hur stor skillnad blir de på hastighet i så fall? Hör inga missljud eller så o den går fram, men känns som att den skulle vilja göra mer !

Om byte i å fall krävs hur jobbigt e de o byta? XL700 ? har stor mekanisk erfarenhet (Ej för vattenskotrar)

Mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Hjälp ang impellern !! 12 år 11 månader sedan #40568

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Med största sannolikhet är din impeller och slitring i dåligt skick!
Då upplever du effekten likt en slirande koppling och effekten går förlorad.

Lättast är att ta en ficklampa och lysa in genom vatteninsuget och syna impeller o slitbanan visuellt, finns det tecken på skador eller om "spelet" mellan impeller och slitring är för stort är det dags att byta!.

Du hittar förövrigt din servicemanual på länken nedan, där kan du säkert hitta något..
www.guppa.se/index.php?option=co ... p&f=8&t=82

Re: Hjälp ang impellern !! 12 år 11 månader sedan #40571

• niklases
  • niklases Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej! Bytte impellern på min XL700 i fjol, det är inga större problem, det mesta säger sej själv när du väl börjat skruva, börja skruva lös konan bak på skotern och jobba dej innåt tills du kan dra ur axeln. Men frågan är om ifall du inte skall passa på att byta lager i åtminstonde pumphuset när du ändå tar bort axeln, om inte det är gjort nyligen. Snacka med Daniel på Jetskiparts, så fixar han rätt impeller åt dej. www.jetskiparts.se

Har 2 st XL700 och har skruvat en hel del med dom och studerat alla dess manualer så vill tro att jag har hyffast koll på dom nu, så har du några frågor så är det bara att hojta till så kanske jag har nått svar (förhoppningsvis har nått fastnat :) )

Re: Hjälp ang impellern !! 12 år 11 månader sedan #40583

• dlug
  • New Member
  • New Member
tackar för svar.. ser skador på impellren men bedömer dom som inte stora men gör säkert sitt.
om ja nu ändå kör som de är för de med sig mer skador i huset?

mvh

Re: Hjälp ang impellern !! 12 år 11 månader sedan #40584

• dlug
  • New Member
  • New Member
Jo en annan sak.. "länspumpen" funkar tydligen att den drar ut de vatten som kommer in me hjälp av trycket baktill men tycker inte den gör sitt jobb utan får ändå in vatten, inga större mängder men en el pump kanske kan tänkas? eller börja leta läckage i skrovet??

Re: Hjälp ang impellern !! 12 år 11 månader sedan #40586

• niklases
  • niklases Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Det kan hända att huset redan har tagit stryk och du även bör byta det i samband med ny impeller. Men dom nyare husen sitter en slitring med, som man kan byta i framtiden istället för att byta hela huset igen. Du säger att det kommer in vatten i skrovet, då tycker jag först och främst att du skall kolla om det är tätt mellan skrovet och där axeln går ut, är det otätt där kan det bli att det drar luft till impellern, vilket framkallar turbulens så att skotern "slirar". Så mitt råd är att kolla det först och främst.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.059 sekunder