Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Köpt Waveblaster 13 år 7 månader sedan #38966

• mackeno1
  • mackeno1 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Idag införskaffades det en ny leksak till fordonsparken, en Waveblaster från -94 som enligt uppgift är uttagen -96. Riktigt skapligt skick på utsidan och väldigt fräsch i motorutrymmet, komptestade den till exakt 130psi på båda cylindrarna.

Behållaren för 2-taktsolja var urmonterad, har sett något om oil gauge block-off som man kan montera om man tar bort oljebehållaren och istället blandar själv i bensinen. Vad är detta och är det att rekommendera?

Har även sett att en del sätter dit en primer istället för choke, är det svårt/dyrt att göra?

Nu är det ju tyvärr sent på säsongen, men förhoppningsvis hinner jag ut och testa den en sväng innan det är dags o ta fram snöskotern istället..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köpt Waveblaster 13 år 7 månader sedan #38968

• nisse järnet
  • nisse järnet Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Blockoff är bara en liten bricka med två hål som ersätter oljepumpen så det inte blir ett hål i kåpan, sån kan man lätt göra själv av en lagom tjock plåtbit eller likn.

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Just till Blastern kan det vara bra med nåt som blockar nivåfönstret också. Finns färdigt eller gör själv.

Primer är också lätt att installera, köp ett kit så får du med allt som behövs och monteras på en timme. Kostar inte mycket.

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Superjet 701
Waveblaster 701

Re: Köpt Waveblaster 13 år 6 månader sedan #38972

• mackeno1
  • Junior Member
  • Junior Member
Schysst, tack för hjälpen! Köpte våtdräkt idag, siktar på o ta premiärturen i helgen.

Re: Köpt Waveblaster 13 år 6 månader sedan #38980

• mackeno1
  • Junior Member
  • Junior Member
Antar att man kör den på 2% blandning som allt annat? Just nu sitter oljepumpen kvar men behållaren med olja är bortplockad. Är det lugnt att köra så i helgen och sedan ta bort pumpen o sätta för hålet i vinter?

Re: Köpt Waveblaster 13 år 6 månader sedan #38997

• mackeno1
  • Junior Member
  • Junior Member
Va ut och provkörde blastern idag, bakfull och sliten, 10 grader i luften (vågade inte ens kolla vattentampen), grått o blåsigt.... Men eftersom jag är envis och inte vill vänta 8-9 månader på o veta hur den är att köra så blev det en sväng iaf.

Trögstartad, fick nöta länge innan den startade, trodde den var sur men sen gick den igång på choke iaf. Vet inte om tomgången är för hög för den driver framåt även på tomgång?
Den var ännu vingligare än väntat, men ställde mig på en sten och startade motorn. Satte mig på och gav full gas direkt, fungerade bättre än jag vågat hoppas och jag kvaddade inte.

Märkte genast att det gäller att hålla farten uppe för att den ska gå stabilt, var lite orolig för o hamna i vattnet då det var alldeles för kallt för att börja försöka lära sig att ta sig upp och komma iväg när man inte bottnar. Blev imponerad av hur lättsvängd och smidig den är, kan tänka mig att man kan ligga på riktigt bra när man fått lite mer känsla för körningen. Den accar helt okey men det känns som att mer effekt och lite högre toppfart vore önskvärt, jag väger drygt 110kg så motorn får ju jobba hårdare än om den är nån liten kille som kör.

Körde i 5-10min och sjön var orolig så det var en del spännande tillfällen, men jag höll mig på rätt köl iaf. Det var först på slutet när jag åkte in mot land som jag vickade, det fanns en hel del sten där så jag var tvungen att sakta ner rejält. Fingrarna var bortdomnade så det var väldigt svårt att kontrollera gasen/hastigheten.

Slutsatsen är iaf att det är en jävligt kul maskin som det ska bli roligt att lära sig köra, men en factory pipa vore nog inte fel för att få lite mer effekt och kompensera min höga vikt.

Re: Köpt Waveblaster 13 år 6 månader sedan #39004

• nisse järnet
  • Premium Member
  • Premium Member
Låter kul :D Fan det var bra jobbat att inte vurpa ändå tycker jag!
Det var nog tur då det ofta krävs lite övning för att komma upp på den i vattnet :-D Nu väger jag bara runt 95 men är det lite sjö måste man vara snabb upp och rätt balans :-D

Fixa primer kit så kommer den starta på ett par sekunder :-D
Tomgången har jag för mig ska ligga på ca 1300rpm, och den driver alltid lite framåt på tomgången.

Du kommer ha sjukt kul med den, man lär sig mer och mer :D Och en pipa gör nog susen! Kolla också så impeller och pump är i bra skick.
Superjet 701
Waveblaster 701

Re: Köpt Waveblaster 13 år 6 månader sedan #39012

• mackeno1
  • Junior Member
  • Junior Member
Går det att köpa en ny factory pipa eller är det ebay som gäller? Sjukt sugen på att åka mer, men nu blir det till att ställa undan den för vintern. Kommer att stå kallt, är det något speciellt man ska tänka på inför förvaringen? Vill ju till exempel inte att det ska finnas vatten kvar nånstans som riskerar att spränga sönder saker när det fryser.

Re: Köpt Waveblaster 13 år 6 månader sedan #39016

• mackeno1
  • Junior Member
  • Junior Member
Antar att dessa passar på Waveblastern också då det är samma motor? Drygt 5000:- exkl frakt var ju en slant, men är skillnaden så stor som det sägs kanske det är värt det?

www.factorypipe.com/p_yamaha.php

Re: Köpt Waveblaster 13 år 6 månader sedan #39023

• nisse järnet
  • Premium Member
  • Premium Member
Aldrig kört en original :)
Den passar på motorn, men kolla så resten passar, avgas till vattenbox tex.
Superjet 701
Waveblaster 701

Re: Köpt Waveblaster 12 år 9 månader sedan #40694

• mackeno1
  • Junior Member
  • Junior Member
Har vart fullt upp under våren/försommaren, så premiärturen blev inte förrän i måndags. Den är svårstartad, går endast på reserven och kräver full choke vid start även när den är varm. Misstänker att det är skit i soppafiltret eller nått...

Körde ganska mycket och den är riktigt kul! Lyckas dock inte ta mig upp och komma iväg när jag inte bottnar.... Har precis beställt den här www.watercraftsuperstore.net/128AP401.html vilket borde underlätta en hel del :)

Fortfarande på jakt efter effektsystem men tycker att dom factory b pipe jag hittar är alldeles för sunkiga och dyra. Lutar åt att ett Pro-Tec system, får ett nytt sådant för samma pengar som ett riktigt slitet factory b... Någon som har erfarenhet av Pro-Tecs avgassystem?

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.066 sekunder