Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Ryker från motorrummet GP1300R -06 + vatten 13 år 8 månader sedan #38103

• vedboden
  • vedboden Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Har en GP1300R från 2006 som har gått bra, idag när jag var ute och körde och stannade för en liten paus så såg jag att det kom rök från motorutrymmet så jag tog bort sitsen och ser att det ryker ganska mycket, ingen brandrök direkt men mer än vad jag misstänker är normalt.

Jag såg att det var vatten längst ner, inga mängder men uppskattar det till 1 liter kanske så jag åkte till rampen och tömde skotern på vatten, jag fick inte ut allt men det mesta iaf och sen ut igen och prova och tog bort sitsen och det ryker fortfarande och det var återigen mer vatten på botten mot var det va efter jag tömt den. (Dock blev jag nerstänkt så ini hel*ete 2 ggr så det kan ju ha kommit in då)

Hur kontrollerar man vart det läcker in vatten lättast? Eller är det helt normalt att det kan komma in en del vatten? Var ju inga super mängder direkt och vattnet kan ha legat där sen tidigare då jag inte kollat det på länge då jag aldrig haft några problem.

Vad kan röken komma ifrån? (Jag misstänker att vattnet som låg i motor utrymmet har gått emot varma delar)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Ryker från motorrummet GP1300R -06 + vatten 13 år 8 månader sedan #38104

• jnsvensson
  • jnsvensson Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Hej hade samma problem idag på min sea doo Rxp. Skotern tar in lite vatten när man är ute och leker. De jag gjorde var att jag tog upp skotern och körde så de var lite lutning och tog bort pluggarna bak alltså hela fästena tror jag har nå fel på pluggarna. Men sen har inte min skoter rykt nått mer. ( nån som vet hur pluggara ska fungera för jag får bara ut typ 1dl med dom) men om jag skruvar bort dom kan de komma nån liter

Re: Ryker från motorrummet GP1300R -06 + vatten 13 år 8 månader sedan #38106

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member
Jo det ska mycket till för att allt vatten ska rinna ut genom pluggarna, det märkte jag idag också, jag höjde trailern fram så skotern stog lutandes som tusan fast ändå åkte inte allt vatten ut.

Men jag tror jag har hittat felet, jag började skruva bort saker för att bara kolla runt i skotern, och sen provstartade jag så såg jag att en av gummislangarna bak som sitter på avgasröret saknade en slangklämma och hade kommit på sniskan, det kom både vatten och rök ur det röret så en ny slangklämma hoppas jag fixar biffen nu.

Nu tänkte jag dock försöka mig på att koppla bort separata oljeblandningen, men det kan väl knappast gå så lätt som detta.

Re: Ryker från motorrummet GP1300R -06 + vatten 13 år 8 månader sedan #38110

• jnsvensson
  • jnsvensson Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
aha men va bra att du hittade det vi hooppas på att problemet är löst.... men varför ta bort separatasmörjningen? jag körde med både i tanken + separata då visste man att den fungerade.. tendstift är biligare än cylindrar tänkte jag i alla fall.. vet inte hur de är att koppla bort men skulle tro att de bara är att plugga slangen men vet inte

Re: Ryker från motorrummet GP1300R -06 + vatten 13 år 8 månader sedan #38111

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag tänkte koppla bort dels för att vara helt säker på att den kommer få den olja den behöver och dels för att jag tycker det går åt på tok för mycket olja som det är nu, jag tankade i 2,5 liter yamalube vilket kostade mig 406 kr och kört slut på ca 40-60 liter bensin.

Re: Ryker från motorrummet GP1300R -06 + vatten 13 år 8 månader sedan #38123

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member
Någon som vet om man kan märka på skoterns beteende rent körmässigt när det läcker in vatten och avgaser ifrån avgasröret som det gjorde på min skoter? Kan den bli att gå bättre nu när det är tätt?

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.051 sekunder