Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Vatten i motorrum (bakre pluggar ej ditsatta) 13 år 8 månader sedan #38025

• obban
  • obban Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej, jag har ett problem. Jag glömde att sätta i de bakre pluggarna innan vi skulle ut på vattenskoterfärd vilket medförde att vatten kom in i motorrummet när vi la till med skotern. När vi skulle iväg senare så var motorrummet bra fyllt med vatten (halvvägs upp till motorn om inte mer) det resulterade i att skotern gick väldigt trögt, därpå stannade skotern, vi började att bogsera den hemåt och stannade efter en stund för att prova att dra igång den igen, den startade så vi tog fart och öppnade pluggarna bak så vattnet kunde komma ut under tiden vi körde, det gick bra fram till att vi kom fram till en 5knop :evil: skylt som gjorde att vi fick sakta in och naturligtvis så dog skotern då :evil: . Vi bogserade då in skotern, tog upp den och tog naturligtvis ur vattnet ur motorrummet. nu provade vi att starta den men utan framgång. Jag tog bort stiften och såg lite vatten på dessa, jag tog då och öppnade upp luftburken och såg lite vatten i botten på denna, även vatten längst ner på filtret. Jag har kört på startmotorn utan stiften i, inget vatten kom sprutande, jag har torkat rent, provat att starta utan luftburken ochfilter men den vill inte. Stiften som satt i var bara några veckor gamla,kan de ha knäckts?, ska jag prova med startgas? kan något annat ha hänt som jag inte tänkt på?.

Tacksam för svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vatten i motorrum (bakre pluggar ej ditsatta) 13 år 8 månader sedan #38026

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tvåtakt eller fyrtakt???

Modell kan vara intressant också.

Tvåtakt plockar du ur stiften på o kör runt så vattnet kommer ut sedan kollar du så soppan inte är full med vatten sen ere bara och komma ut o köra igen så snabbt som möjligt så man kör ur vattnet ur motorn.

Fyrtakt är betydligt mer omfattande. Kolla så det inte är vatten i oljan. kolla så det inte står vatten i kompressorn innan du försöker starta om det finns en sådan.
Är det vatten i oljan brukar det stå hur man ska göra i din servicebok. Läs noga, följ och hoppas på det bästa.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Vatten i motorrum (bakre pluggar ej ditsatta) 13 år 8 månader sedan #38027

• kaj.78
  • kaj.78 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Är det 2-takt måste man nypa åt slangen på inkommande vatten till motor annars riskerar man fylla motorn med vatten vid längre bogsering!
Sea doo Rxp-x 2008
Sea doo Gti 2005- 2 takt Såld

Re: Vatten i motorrum (bakre pluggar ej ditsatta) 13 år 8 månader sedan #38028

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

kaj.78 skrev: Är det 2-takt måste man nypa åt slangen på inkommande vatten till motor annars riskerar man fylla motorn med vatten vid längre bogsering!

Gäller även fyrtaktare.

Fyller avgassystemet på dom också.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Vatten i motorrum (bakre pluggar ej ditsatta) 13 år 8 månader sedan #38040

• obban
  • New Member
  • New Member
Hej igen, det är en fyrtakt Yamaha vx110. Jag har gjort allt man inte ska göra, bogserade ca 2-3km i 5-8knop, jodå det finns vatten i motoroljan den är riktigt rinnande om jag säger så, men den har inte nått mer än . Jag tog ur stiften och körde igång men det kom inget vatten ur cylindrarna inte märkbart i vart fall. Det var ca 2-3mm över max gränsen på stickan så jätte mycket vatten finns det nog inte i den. Luftburken fanns det också vatten i men inte heller där mycket.
Imorgon blir det att köpa 2nya oljefilter, nya stift, motorolja. Jag kommer att börja med att tömma ur oljan samt ta bort oljefiltret, fylla på ny olja samt sätta dit ett nytt filter, försöka dra igång den med de gamla stiften samt startgas, alternativt blir det att sätta i nya stift. Det viktiga är att få igång den nu så jag vet mer. Fyllde på lite WD40 i cylindrarna och drog runt motorn så att det inte börjar rosta. Vad tror Ni är jag på rätt väg, vad mer kan ha hänt?? har läst om skotrar där vatten och bensin har sprutat ner väggar o tak och de har fått igång dom...

Re: Vatten i motorrum (bakre pluggar ej ditsatta) 13 år 8 månader sedan #38046

• obban
  • New Member
  • New Member
Klart, startade på första försöket och fick gå varm nu i 20 minuter, oljan såg fin ut så nu blir det att raca igen... :-D :-D

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.065 sekunder