Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Start problem Yamaha XL 800 13 år 11 månader sedan #36016

• jimmieguldbrand
  • jimmieguldbrand Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

jag har precis köpt en Yamaha 800 xl från 2000. Prova den för 2veckor sen, och den funka klockrent. Nu igår så skulle jag starta den men den klickar bara och den vill absolut inte starta... Har köpt ett nytt batteri men det hjälper inte.. Den enda som händer är att det står i Displayen start, den piper inte som den gjorde innan och displayen slocknar efter en milisekund.. Tacksam om nån kan komma med tips / ideer om vad det skulle kunna vara för problem.

MVH Jimmie

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Start problem Yamaha XL 800 13 år 10 månader sedan #36669

• jattejohan
  • jattejohan Profilbild
  • New Member
  • New Member
Om den klickar är det väl möjligtvis något med startmotorn? Solenoiden som gett upp kanske?

Min XL1200 uppförde sig likadant, dock med en vinter mellan. Startade fint inför vintern men vid uppstart efter så startade inte maskinen. Man hörde tydligt startmotorn snurra men den greppade inte i kuggen och drog igång resten. Meckade ut startmotorn och öppnade (obs: risk för fjädrar och annat som försöker smita) och noterade att den var helt igengeggad. Gjorde rent och monterade och nu fungerar allt som det ska, köpte dock en ny startmotor ifall att.

Förhållandevis lätt jobb att få ut startmotorn, på en xl1200 i alla fall. 800 har ju inte samma motor så vet inte riktigt vart den är placerad? :?

/
Johan

*EDIT
Såg du fått hjälp i en annan tråd och hittat felet i ett startrelä! Lycka till! :?
Sea-Doo Spark 2up 900 ACE HO iBR - 2016
Yamaha Waverunner XL1200 - 1998

Re: Start problem Yamaha XL 800 13 år 10 månader sedan #36670

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

jimmieguldbrand skrev: Hej!

jag har precis köpt en Yamaha 800 xl från 2000. Prova den för 2veckor sen, och den funka klockrent. Nu igår så skulle jag starta den men den klickar bara och den vill absolut inte starta... Har köpt ett nytt batteri men det hjälper inte.. Den enda som händer är att det står i Displayen start, den piper inte som den gjorde innan och displayen slocknar efter en milisekund.. Tacksam om nån kan komma med tips / ideer om vad det skulle kunna vara för problem.

MVH Jimmie

Börja med att koppla förbi startrelät alternativt byt ut det.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Start problem Yamaha XL 800 13 år 10 månader sedan #36672

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Håller med ovanstående kolla startrelät.

Detdär med solenoid i starten det finns det väl ändå ingen... utan ett benedixdrev som lyfter när starten roterar...

Det händer att dom ger upp...

Men klickande brukar i första hand betyda att batteriet är för urladdat för att lyfta startrelät ordentligt...

Är det laddat så brukar relät vara det som bråkar...

Annars är det bara att kolla kontakter osv... så det är bra kontakt.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.056 sekunder