Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Köpa en sho 2011 import från usa 13 år 11 månader sedan #35383

• husa450
  • husa450 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan jag undrar har hittat en fx sho från 2011 till en bra peng men den kommer från usa så frågan är om det är värt att köpa den eftersom jag inte har några garantier i sverge som täcker om det skulle hända något med maskinen.Hur är det med försäkring blir den dyrare för att dn inte är svensk såld mm vad tycker ni om detta Mvh Thomas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köpa en sho 2011 import från usa 13 år 11 månader sedan #35389

• dalis
  • dalis Profilbild
  • New Member
  • New Member
se till att skaffa ce märking bara, annars kostar det onödigt mycket. Är ju alltid en chansning att importera, se till att en oberoende part gör en besiktning av den så undviker du oönskade överraskningar :D
Kawasaki 250x - 08

Re: Köpa en sho 2011 import från usa 13 år 11 månader sedan #35392

• husa450
  • New Member
  • New Member
Är det inte en lag som säger att den måste vara ce märkt eller har jag fel.
om jag försäkrar den och den blir stulen blir det strul med en import skoter.
Har även hört att det inte sitter samma delar på den som de som säljes i Sverige stämmer det..

Re: Köpa en sho 2011 import från usa 13 år 11 månader sedan #35393

• vedboden
  • vedboden Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Du behöver inte ha en CE märkt maskin och jag skulle inte lägga ner en krona på att få den CE märkt heller då det i min värld är bortkastade pengar

Alandia försäkrar den utan problem och kostar exakt lika mycket om den är CE märkt eller inte.
En skoter utan CE märkning kan dock vara värd mindre än en CE märkt maskin, om man nu tycker det är en nackdel :) Jag ser dock bara fördelar då det är billigare i inköp :)

Om det sitter samma delar i skotern har jag egentligen ingen aning om, men låter väldigt konstigt om det inte skulle göra det.

Re: Köpa en sho 2011 import från usa 13 år 11 månader sedan #35394

• vedboden
  • vedboden Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Skickar med svaret jag fick då jag fråga Alandia om detta.

- Det är inga problem att den inte är CE-märkt, men man ska tänka på att den har ett något lägre marknadsvärde här i Sverige.

Med Vänlig Hälsning
Angelica Hagfält
ALANDIA BÅTFÖRSÄKRING
Tel 08-630 02 45 direkt: 08- 630 11 64
Mail:

Re: Köpa en sho 2011 import från usa 13 år 11 månader sedan #35395

• husa450
  • New Member
  • New Member
Det som är trist är att man inte kommer åt garantin om oturen skulle vara framme.

Re: Köpa en sho 2011 import från usa 13 år 11 månader sedan #35398

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Som vanligt så ligger det en underminerad irritation bland de svenska handlarna,
vilket man ju kan förstå, när en maskins nypris är lägre i USA än vad handlarna själva
betalar för dem.
exempel : Seadoo RXP-x 260 kostar ca USD 13500 (92000 kr) men då tillkommer ca 25 % för frakt tull och moms. det blir ca 115000 kr klar hemma i svedala.
Om den autoriserade handlaren skulle sälja den maskinen för kartellpriset 162900 kr så skule vinsten vara 48000 kr/maskin..
Skulle tro att deras vinstmarginal ligger lite lägre än så ?

Detta prisproblem/krig mellan handlarna och generalaggenterna har resulterat i att man försöker komma åt ( förstöra importen ) vi CE-märkningen.
Man sprider då falska rykten om maskiner som blir beslagtagna i tullen o en massa annat.
Handlarna vill ju göra allt för att hålla marknaden uppe så gott det går..

Men när det gäller privatpersoner som importerar en maskin för sitt eget bruk så finns där inga regler/krav på CE-ärkningar.

Ni kan ju tänka er att om ni bygger en flotte av gamla oljefat (en sån som man bygde när man var liten,ni vet ) så ska man inte få flyta runt med den då eller .. måste man CE-märka den.

Alltså CE-märkning är bara en massa bullshit !!

Re: Köpa en sho 2011 import från usa 13 år 11 månader sedan #35420

• husa450
  • New Member
  • New Member
Jag ringde till en firma som säljer yamaha delar till fx sho och frågade om delarna som säljes i sverige passar på en usa import. Han säger att det inte sitter samma delar på yamahas vattenskotrar från ex usa och han kan ej hitta delar till en import skoter i deras dator.
varför skulle det vara olika delar på skotern låter skumt.
Sen så sa han att nästan inget företag vill ens göra en service på en import skoter vilket jag tycker låter konstigt vad skulle det ha för betydelse kan detta stämma för då kan man ju inte köpa en skoter som inte är såld i svedala längre...Mvh Thomas

Re: Köpa en sho 2011 import från usa 13 år 11 månader sedan #35425

• vedboden
  • vedboden Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

husa450 skrev: Sen så sa han att nästan inget företag vill ens göra en service på en import skoter

Ren och skär bullshit, jag skulle tro att 99% av alla service företag gladeligen servar din skoter, det är ju deras jobb och det är så dom tjänar pengar.

husa450 skrev: Jag ringde till en firma som säljer yamaha delar till fx sho och frågade om delarna som säljes i sverige passar på en usa import. Han säger att det inte sitter samma delar på yamahas vattenskotrar från ex usa och han kan ej hitta delar till en import skoter i deras dator.

Jag har ingen aning om det är samma delar på maskinerna egentligen men jag TROR det är samma maskin om du köper den i Sverige eller i USA.

Och om det nu mot all förmodan inte är samma delar så är det bara beställa från USA (även delarna är billigare i USA) och byta själv eller lämna iväg, finns massor av företag och privatpersoner som kan göra det åt dig om du inte kan/vill själv.

Jag tycker du ska importera en skoter, det du däremot ska se upp med är oseriösa handlare som "hjälper" dig att plocka hem dom från USA

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.072 sekunder