Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Stora bekymmer 14 år 1 vecka sedan #34940

• niklases
  • niklases Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan! Nu har jag fått en hel del att tänka på. Det började att jag testkörde min nyinköpta skoter i höstas innan jag skulle ställa undan den för vintern,
En Yamaha XL 700 från 2003. då gick den bara 30 knop, jag insåg att impellern var dålig, så jag kollade, och visst var den det. Snackade med Daniel på jetskiparts, och
vi kom överens om att jag skulle byta impeller,impellerhus,och lager i pumphuset.

Sagt och gjort.

Igår börjades arbetet med bytet av dessa prylar. Men vart väldigt förvånad när inte Impellerhuset passade, det skillde 1,5 cm mellan hålen för bultarna, och nya
huset var större, även nya lagren tillhörande pumphuset stämde ej, Så nu är det konstaterat, nån har vid nått tillfälle byt hela jet-enheten till den här skoter. :mad2:
jag har googlat nummret som stog på gamla impellerhuset (6R801 S-2) och får träff på att det huset är ifrån en Yamaha SuperJet. Även huset är 144mm, som på en superjet,
istället för det nya som är på 155mm vilket är det skall vara på XL.

Jag har lagt upp en del på bilder på:
www.sendelbach.se/jetskiparts
(klicka på bildtexten för att förstora)

Så nu har man har man ett sammanbrott, vad gör jag nu? byter jag impellern+hus+lager till en som passar till superjet? Hur mycket effekt förlorarar jag på 1 cm mindre impeller?

Ifall jag skall försöka köpa allt nytt, och byta ut jet-enheten, kommer detta förmodligen kosta väldigt mycket pengar och väldigt mycket arbete.

Någon som kan se hur mycket som är orginal och hur mycket som är utbytt?

Frågan är om motorn är orginal eller utbytt den med, kanske någon här som har lite mer kunskap och kan se detta med hjälp av bilderna.

All hjälp mottages vänligen..

Och måste verkligen rekommendera Jetskiparts, väldigt hjälpsam, har var ovärdelig för en annan som mej som inte har så mycket kunskap i detta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Stora bekymmer 14 år 1 vecka sedan #34950

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Självklart ska du återställa den till standard pump, du går nog miste om en hel del effekt med den mindre pumpen speciellt om den bara gör 30knop, då den borde göra runt 45knop!

Bara börja fynda efter beggat på ebay eller greenhulk.net!
Du har ju redan nya lager/slitring/impeller!

Re: Stora bekymmer 14 år 1 vecka sedan #34953

• niklases
  • niklases Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Impeller var dålig, glapppade ca 2-3 mm inne i huset. Så jag antar att den gör mer än 30 knop med ny impeller, även fast pumpen från en superjet?

Visst är det det bästa att återställa, det ända problemet är väll egentligen att det kommer kosta en hel del pengar, och hel del tid.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.050 sekunder