Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

GPR1300 - vad kika på/efter ? 15 år 11 månader sedan #15681

• mikey
  • mikey Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej igen Guppa !

Jag är riktig nära mitt första skoterköp nu, jag ska i övermorgon åka o kika på en GPR1300 !
:winner:

MEN, jag är ju helt nollad. Som förstagångsägare, vad sjutton ska jag kika efter ?
Visst, repor och skador på skrovet, det fattar jag. Men maskinmässigt, är det något man ska lyssna, känna på ?
Maskinen har gått 121h. Ägaren säger att det är en 2takt, och man behöver inte göra så mycket mer än tuta o köra.
Ska det finnas nån "servicebok" som man ska kika i stämplar (ala bilhandel) ?
Ska man få med 2 eller 3 nycklar ?
Och är 121h mycket eller normalt för en vattenskoter ?
Det är en 2006 års modell.

Har ni bara en tanke om något som kan vara värt att kika på, printa ned det här !
Och var gärna övertydliga med vad ni menar, och hur man kollar. Jag är ju som sagt nybörjare.
Tack !

//M

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: GPR1300 - vad kika på/efter ? 15 år 11 månader sedan #15692

• 1300r
  • 1300r Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
det jag kikade på när jag köpte min förra året så var ju så klart skrovet om den är ren o fin och inga repor. tag också av sitsen på´den och kolla att inget är i dåligt skick på motorn typ. rost,dåliga slangar och kablar. min är en 2004 och när ja köpte den förra året så hade den gått 125 timmar det tyckte jag var okey. titta även in i jeten och kolla att den är i skick. är det mycket växter där eller dylikt så är den troligtvis inte upptagen efter varje körning. be honom starta den på land med vatten kylningen i kopplad via slang och se att den går jämnt och fint. Helst om det finns möjlighet skall den provköras för att se att du får ut fulla varv och att den inte bluddrar och går ojämnt. när det gäller nycklar så finns det inga nycklar till den här modellen om det inte kommit på senare tid."själva nyckeln" är bara en livlina som kopplas i vänstra handtaget så skotern får ström och kan startas. det här är iallafall vad ja kolla upp och min går helt underbart.du kan ju även se om han har kvitton kvar på servicarna som gjorts för att veta om den gått igenom nödvändiga servicar.

Re: GPR1300 - vad kika på/efter ? 15 år 11 månader sedan #15707

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
1300r fick nog med allt :-D ..
<3 gprs
GP1300R SÅLD*

Re: GPR1300 - vad kika på/efter ? 15 år 11 månader sedan #15713

• n73r
  • n73r Profilbild
  • New Member
  • New Member
Ska inte kompet kollas vid 100 timmar ock kolvarna bytas vid behov?
Kolla om det är gjort isåfall.

Re: GPR1300 - vad kika på/efter ? 15 år 11 månader sedan #15732

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Skicket säger det mest om skotern, har sett maskiner som gått 20timmar och rena vraket där ägaren våldtagit skotern, upp på stenstränder, vatten/olja i motorutrymmet m.m.

Har man det minsta känslan över saker och ting så märker du rätt snabbt om den är skött ordentligt.
Men jag hade provkört för att stämma av att den går bra och då inte bara 2min utan testköra 20min så den får bli varm. Vanligt fel på dessa maskiner är katalysator som brukar packa ihop runt 100h+ som resulterar att den sätter igen avgassystemet och maskinen varnar och går varm, självklart är detta ett relativt enkelt fix då man ersätter katalysator med en sk D-plate, men nog om det, finns tidigare trådar om just det problemet.
Dock så har svensksålda maskiner ingen katalystor utan denna då är denna "D-plate" monterad ifrån fabrik och du behöver inte oroa dig.
(Någon får gärna verifiera att det stämmer till 100% att svensksålda maskiner inte har katt, alla jag har meckat har inte haft det iallfall.)

Annars så är det en tvåtaktare som inte kräver så mkt förutom rätt olja och lite kärlek:)
121timmar är ingenting heller om den är skött ordentligt.

Men visst vill du vara 100% säker på motorns status ta med en komptestare och se att du har jämt komp på alla cylindrar.

-Lycka till!

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.070 sekunder