Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Vinterförvaring...jättekallt nu! 16 år 3 månader sedan #12083

• majkee
  • majkee Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan...

Lite smått orolig för min kära FX-SHO som står vinterförvarad på kallplats..dvs det är inte mycket varmare inne än ute!

Någon som känner till om man skall göra nåt speciellt, eller om det är skadligt. Batteriet är bortplockad å så där givetvis, och det finns både bensin och olja på den!

Nån som har någe tips eller oroar jag mig i onödan?

Tack!

//M
Yamaha FX SHO -08

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vinterförvaring...jättekallt nu! 16 år 3 månader sedan #12084

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag ska inte skrämma upp dig i onödan, men jag hoppas att du har dragit glycolvatten igenom systemet? Vet inte hur en FX sho ser ut.. Men en gp1300 har en vattentillförsel under sadeln, där du kan dra igenom vatten som du blandat med glycol..

Finns dudes här inne som kan detta mkt bättre än mig dock :)
GP1300R SÅLD*

Re: Vinterförvaring...jättekallt nu! 16 år 3 månader sedan #12094

• offshore
  • offshore Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
SHO:en har väl både ett slutet kylsystem för motor och sedan ett öppet för avgaser intercooler etc. Båda dessa skall ju ha glykolblandning eller tömmas för att inte frostskador skall uppstå..

Re: Vinterförvaring...jättekallt nu! 16 år 3 månader sedan #12192

• majkee
  • majkee Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Ajajajaj..fan, det här har jag missat! Nån som vet vad som kan hända??!
Yamaha FX SHO -08

Re: Vinterförvaring...jättekallt nu! 16 år 3 månader sedan #12199

• offshore
  • offshore Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

majkee skrev: Ajajajaj..fan, det här har jag missat! Nån som vet vad som kan hända??!

Nu vill jag inte skrämma upp dig alltför mycket. Jag jämför med konstruktionen på RXP men intercoolern på SHO:n borde iaf kylas med sjövatten och således vilja ha lite glykol. Tror att IC:n är den svagaste punket eftersom den ju fungerar som en kylare fast tvärtom med vatten/luft och har små kanaler som kan frostsprängas då vattnet fryser. Vet inte hur allvarligt det är och jag själv var lite sen på att göra det ett år men den klarade sig.

Nu lär väl skadan redan vara skedd om du inte hade väldigt salt vatten i systemet och bor i sydskåne kanske. Vill du göra någon ting kan du lossa på ut-slangen till IC:n och hälla i slang och in i IC:n. Så gjorde iaf jag. SDhar anget i sin verkstadshandbok 3dl i den ena och 2 i den andra (kommer inte ihåg vilken som var vilken) så att det skall bli 50 % blandning (obs häll i ren). Dock så kan jag ta död på myten om hur farligt det är att ha för mycket glykol i eftersom då fryspunkten stiger. Det var en bilmeck som en gång sa till mig att den rena glykolflaskan skulle förvaras frostfritt. Sist jag läste kemiböskerna var dock vatten den enda vätska som i fast form får större volym. Så häll på du!

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.053 sekunder