Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Skuren motor Sea Doo GTX 2004 10 år 3 veckor sedan #45911

• Hansa
  • Hansa Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
I helgen skulle vattenskotern göras i ordning och läggas i sjön. Oljebyte och service gjordes innan den ställdes in för vintern, så det handlade bara om att ladda batteriet, tvätta och vaxning. Kopplade på vattenslangen och statade upp maskinen och den gick så fint. Stängde av den för att kontrollera om det var några läckage, men allt var i sin ordning. När den startades upp andra gången så "tvärdog" den och den gick heller inte att köra runt den på startmotorn. Plockade ur tändstiften och kunde konstatera att det främre tändstiften var hopslaget. Förmodligen ett vevstakslager som pajat.

Nu till mina frågor.
Jag har aldrig mekat med vattenskotrar, dock en hel del med bilar och båtmotorer. Är det någon idé att laga en sån här motor, var kan man få tag i reservdelar till ett rimligt pris, hur svårt är det att få ur motorn.
Som ni hör så famlar jag efter kloka råd vad som är bäst att göra.
Motorn har gått "endast 152 timmar. 100 timmars servicen har utförts enligt servicehandboken så det ska vara just.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Skuren motor Sea Doo GTX 2004 10 år 3 veckor sedan #45921

• saths performance
  • saths performance Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 4
Hej!

Det som till 99% har hänt är att du tappat en ventil :( vanligt på äldre 4-tec mellan 2003-2005 om man inte sköter vinterkonserveringen på rätt sätt i motorn. Då ligger ventilen och rostar under vintern så när du dra igång så bryts den av! Nyare ventiler är kraftigare.

Vi har utbytestoppar eller så blir det en ny, dock måste du även byta kolven.
har du otur så har ventilen slagit i snett och då åker hela blocket och inte lönt att renovera!
// Thomas / SATH´S Performance
040-630 09 93 ,

Skuren motor Sea Doo GTX 2004 10 år 3 veckor sedan #45923

• Hansa
  • Hansa Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tack Thomas för ditt svar.
Om jag tolkar dig rätt så ska jag lyfta av toppen och se efter hur det ser ut och därefter fatta beslutet hur jag ska göra.
Min nästa fundering är då om det går att ta av topplocket utan att behöva ta ur motorn?
Om det "bästa" har hänt, dvs. att det bara är toppen och en kolv som behöver bytas. Hur mycket pengar handlar det om med en utbytestopp?

Skuren motor Sea Doo GTX 2004 10 år 3 veckor sedan #45926

• saths performance
  • saths performance Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 4
Ja, lyft ur motorn helt.. mycket jobbigare efter du monterat av toppen! ;)
// Thomas / SATH´S Performance
040-630 09 93 ,

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.055 sekunder