Hej Racefans!
Vi har nyligen köpt två Seadoo Spark, en 2- och en 3-sits. Visserligen är det ännu tidigt på säsongen men vi har så sugna på att testa så vi tog en tur med familjen. Har inte åkt särskilt mycket sittskoter tidigare men mer än min beskärda del av ståmaskin. Återkommer till detta längre ned i inlägget.
När man åker ensam på båda modellerna så är de stabila men en tendens kan skönjas att de vill lägga sig lite på sidan mellan 20-25 knop, ökar man farten så rätar maskinen upp sig igen. Det är först när man åker två passagerare som saker börjar hända med kursstabiliteten. Värst är det i lagom cruisingfart, säg 20-22 knop. Den lägger sig rejält på sidan för att utan förvarning helt plötsligt kasta sig över på andra sidan och den kan t.o.m. kännas som fören skär iväg utåt i svängen istället för att skära in som man förväntar sig. Gasar man på och närmar sig 30 knop så ökar stabiliteten markant men viss tendens finns där ändå.
Nu återkommer vi till mina erfarenheter från ståmaskiner. I största tävlingsklassen på 90-talet var det under en gråzon tillåtet att plasta dit långsmala fenor eller kanske styrskenor längst bak i höjd med jetpumpen. Om man gjorde dessa för djupa, låt oss säga 25-30 mm under bottens lägsta punkt så blev maskinen helt omöjligt att köra. Den bara föll från sida till sida och eskimåvändningen var inte långt borta. Slipade man ner dem några millimeter så funkade det perfekt igen. Kan det vara så enkelt att originalsponsons är för djupa eller möjligtvis felbyggda. Det finns ju ingen justeringsmöjlighet på originalet. Är det någon som har erfarenhet om det går att ändra formen (slipa, skära etc.) för att minsta denna otrevliga tendens. Tar man bort dem helt så förstår jag att kurvtagning inte blir något vidare men det skulle vara intressant att se om det otrevliga tippandet från sida till sida försvinner.
Någon som har erfarenhet av eftermarknads-sponsons eller kanske annan rideplate och om detta minskar problemet eller kanske har andra tips för att få en trevligare körupplevelse med passagerare?
Oscar Helgeson, Lidköping