Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Kompressorservice RXP X -08 10 år 11 månader sedan #44749

• Machodiver
  • Machodiver Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,
Har en RXP X 255 -08 som närmar sig 80 timmar och jag undrar lite över servicen på kompressorn.
I manualen står det att Meddelandet Maintenance supercharger visas i displayen var 100:e timme eller oftare,beroende på körstil (hastighet,varvtal) vilket avgörs av motostyrningssystemet.

Den hade gått 40 timmar när jag köpte den och den har bara gått i sötvatten. Skotern ser ny ut och är i gott skick.

Jag är ehhh :dry: en medelålders man som inte ligger på fullgas hela tiden och varmkör skotern innan jag piskar den lite då och då.

Har förstått att rasar kompressorn så ligger plånboken ruggigt illa och det är givetvis bättre att ta det säkra före det osäkra.
Vågar jag lita på att skotern "säger till" när det är dags för service eller ska jag lämna in skotern på vid 80 timmar?

/M

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Kompressorservice RXP X -08 10 år 11 månader sedan #44750

• umh
  • umh Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 7
Är det 100 timmars intervall så ska det väl räcka med att invänta 100 timmar. Du verkar ju inte pressa den så hårt. Viktigt att du däremot inte kör med keramiska brickor utan att de är byta till stål. Vet inte om man från 2008 hade uppgraderat dem, det är på gränsen.
Mina renoveringsprojekt:
Sea Doo RX Millenium 951
sea-doo-rx.blogspot.se/

Sea Doo GTX SE 4-tec 185 2003
sea-doo-gtx.blogspot.se/
Följande användare sa tack: Machodiver

Kompressorservice RXP X -08 10 år 11 månader sedan #44751

• saths performance
  • saths performance Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 4
2008-2010 har uppdaterad servicebulletin från BRP på att man skall byta vid 80 timmar. Kör man lugnt utan snabba varvtalsväxlingar så kan man ofta köra till 100 timmar!
Men jag rekommenderar ändå att man renoverar! Ett haveri blir långt dyrare än att göra det i tid, ungefär som att strunta i att byta kamremmen på bilen när det är dags!
För den som är intresserad så finns det en enkel FAQ om kompressorer av de frågor vi oftast stöter på www.saths-performance.se/faq-kompressor-i-86.aspx
// Thomas / SATH´S Performance
040-630 09 93 ,
Följande användare sa tack: Machodiver

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.055 sekunder