Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Seadoo RXP -04 varvar bara ca 6350 varv 14 år 11 månader sedan #30288

• hampz
  • hampz Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan,
Har sökt i forumet men hittar inget svar så därför start jag en ny tråd.

Har som i rubriken en RXP -04 som helt plötsligt tappat effekt, varvar nu bara ca 6350.. men nästan 90 km/h topfart. Alltså både acc och topfart har reducerats.
Skotern har gått väldigt lite, men ironiskt nog passerade den 50h precis i samband med detta, ej säker på om de var exakt då eftersom det var min bror som körde den över 50 strecket.
Den gick som den skulle dagen innan...

Den låter och går jämnt men vill liksom inte varva mer.
Inte heller fått upp någon felkod av något slag.

Kan det vara så att datorn är förprogrammerad att strypa effekten vid 50h för service?
Är det kompressorringarna som kastat in handduken?

Ett bra svar uppskattas nått fruktansvärd såhär mitt i säsong!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Seadoo RXP -04 varvar bara ca 6350 varv 14 år 11 månader sedan #30292

• lerard
  • lerard Profilbild
  • New Member
  • New Member
Tja!

Kan bara meddela att jag hade exakt samma problem för 7 dagar sen och det var kompressorn som givit upp, kompressorringarna. I mitt fall hade den ena exploderat.

Just varvtalet gjorde att 4 stycken oberoende verkstäder ställde samma diagnos när jag beskrev dina problem för dom. GTX:en gick visserligen bara i 78 km/h men det skiljer säkert en del i vanliga fall också.

De ville kontrollera det och det verkar finnas minst två sätt. Känna på en slang som går ut 90 grader från kompressorn, klämma den och starta motorn och gasa lite. Om slangen vidgas ger kompressorn laddning och fungerar om den inte gör det kan du ff hålla emot. I annat fall ska du lossa på en slang till kompressorn (oklart för mig om det är samma) och sticka in fingret och snurra på ett hjul. Om det går att snurra har den givit upp, om den gör motstånd så ska den tydligen fungera.

Du skriver inte vart du håller till så jag kan bara säga att har ett val framför dig. Betala ca 6000 eller 25-40000kr... Om inte du heller är meck.

Jag fattar inte att informationen inte är tydligare då detta är ett så känt problem...

Av någon outgrundlig anledning ger detta inte heller nån felkod...

Du hade ju av nån aledning just passerat ett serviceintervall (kaxigt) själv har alltså tre ägare innan mig struntat i att byta dessa brickor mot rätt sorts brickor vilket för mig är ofattbart (eller jag vet iof varför jag är förvånad) men jag trodde folk gjorde sånt vid servicarna om man kände till ett problem. Jag hade 19 h till kompressorrenovering...

Nu vill jag varna andra, byt ringarna omedelbart, kan inte tidigare ägare visa på att det är gjort, byt i förebyggande syfte, det är värt det. Risken är att de har bytt, flera gånger då Bombardiers riktlinjer var att tömma oljepumpen (tror jag det var) och sätta i nya ringar av samma kvalite... Det tog tydligen 4 år innan de lärde sig, 2008, då slutade de med de keramiska brickorna som exploderar.

Invändningar till det jag skriver mottages gärna då jag bara är en simpel nybliven vattenskoterägare som haft samma problem som trådskaparen.
Lerard
Seadoo GTX Limited -07 (SÅLD)

Seadoo RXP -10 beställd...[/size][/b]

Re: Seadoo RXP -04 varvar bara ca 6350 varv 14 år 11 månader sedan #30296

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Saths har ett rätt bra FAQ
saths-performance.jetshop.se/van ... 511-1.aspx

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.055 sekunder