Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22543

• jimwes
  • jimwes Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej! Har ett litet problem, antagligen har jag gått i botten med skotern (rxp 06) vid en isättning från trailern :/ Jag har således fått en skråma under skotern där all gelcoatär borta och man kan se laminatet under. Eftersom jag åkt efteråt evrkar vatten ha trängt in och laminatet är blött. Saken är den att jag har lagat detta en gågng då jag trodde att skrovet hade torkat. Jag lade först på med epoxyspackel oxh sedan gelcoat som jag slipade och tillslut vaxade. MEN, när jag var ute nu i lördags och körde så upptäckte jag, till min enormt stora besvikelse, att samma "hål" gått upp igen och nu är fanskapet lika blött!

Har jag gjort ngt fel eller kan det helt enkelt vara så att epoxyn inte fäste för att det fortfarande var fuktigt? Har ni några tips på hur jag kan få bort fukten snabbt? Finns det något som fäster på fuktigt laminat? om det nu skulle vara så att det tar lånt tid att torka helt, skulle gärna vilja köra lite de dagar som är kvar av sommaren och sen kan man ju ställa skotern på tork under vintern.

Vore tacksam om någon hade bra tips att dela med sig så att jag kan fixa till skotern så att lagningen inte misslyckas igen!

Mvh JImmy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22546

• florre
  • florre Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag håller på med exakt samma sak, hade en spricka i skrovet som visade sig vara ganska djup. Torkade och lagade med gelcoat men efter två dagar hade det spruckit upp igen, tror det hade att göra med att det inte var tillräckligt torrt. Har nu skrapat bort all gelcoat runt sprickan och även lite i glasfibret, så nu har jag en V-formad skåra som jag håller på torkar med en kupévärmare.

Till saken, jag tror det absolut viktigaste är att få allting snustorrt, med beteckning på både snus och torrt, det får absolut inte vara minsta fukt när du lagar med gelcoat/epoxi eller glasfiberspackel. Låt den stå ett par dagar med någon fläkt eller liknande så att det blir helt torrt. Sen beror det lite på hur djup sprickan är. Är det djup så att du ser glasfibret så rekommenderar jag att du kör glasfiberspackel och lagar med för att sedan köra gelcoat i _väldigt_ tunna lager.
Sea doo RXT 2005

Re: Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22588

• jimwes
  • New Member
  • New Member
Har nu undersökt saken djupare och det är precis som du säger florre, det får inte vara minsta gnutta fukt för att det ska fästa bra!

Nu är då tanken att torka upp helvetet ( börjar bli trött på det här nu) under hösten så att det verkligen blir torrt innan jag gör nått.

Däremot har jag planerat att köra med skotern ändå, det värsta som kan hända är väl att den blir lite emr blöt? eftersom jag ändå planerat att torka den så länge borde ju inte detta vara så farligt...eller?

Undrar om ni vet något material, typ en kraftig vattenfast tejp som man kan dra över och sedan fästa detta med något (gelcoat, epoxy?) i gelcoaten runt om skadan (där är det ju torrt) så att man skyddar vatteninträngning lite i allafall?

Mvh

Re: Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22590

• florre
  • florre Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

jimwes skrev: Nu är då tanken att torka upp helvetet ( börjar bli trött på det här nu) under hösten så att det verkligen blir torrt innan jag gör nått.

Ja, det är ett rent helvete att få allting snustorrt, vet faktiskt inte hur mycket vatten glasfiber suger åt sig. Men min kupéfläkt har nu stått i snart 2 dygn och det är fortfarande inte helt torrt.

jimwes skrev: Däremot har jag planerat att köra med skotern ändå, det värsta som kan hända är väl att den blir lite emr blöt? eftersom jag ändå planerat att torka den så länge borde ju inte detta vara så farligt...eller?

Vet inte hur farligt det är med glasfiber som blir fuktigt och blött, det kan ju vara så att det löser upp sig och i värsta fall börjar mögla(??). Jag hade nog försökt fixa det så fort och ordentligt som möjligt innan du sjösätter igen!

jimwes skrev: Undrar om ni vet något material, typ en kraftig vattenfast tejp som man kan dra över och sedan fästa detta med något (gelcoat, epoxy?) i gelcoaten runt om skadan (där är det ju torrt) så att man skyddar vatteninträngning lite i allafall?

Om ditt sug är alldeles för stort så är väl en temporär lösning ganska vettig, Se till att du får det riktigt tätt bara och att det håller. Ska du fästa runt om skadan så använd gelcoat, expoxy ska användas under gelcoatlagret.
Sea doo RXT 2005

Re: Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22593

• jimwes
  • New Member
  • New Member
Tack för svaren!

Jo det är antagligen som du säger, att låta det vara blött udner en längre tid är nog ingen hit. Tänkte nog ändå försöka fixa en provisorisk lösning och sen i början av nästa vecka ( då jag ändå åker tillbaka norrut för att studera) tänkte jag skrapa upp gelcoaten runt om skadan och sätta in skotern i garaget med en fläkt under i några veckor :) Då jag bara tänkt ha den provisoriska lösningen i några dar så tycker jag att mögel och sånt inte borde vara på tal ....men vem vet.

Re: Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22600

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tvätta med oljefri aceton!!
Dels blir det fettfritt dvs det lilla fett som kommer från huden försvinner
Dessutom har aceton en torkande verkan när den dunstar
Så mitt råd är att tvätta flödigt med aceton! :winner:
Sen gör ni såhär:
1. allt löst bort

2. all måste slipas med ca ett 400-600 papper så man får fram orginal färgen då gelcoaten har bleknat under tiden gör man inte detta kommer man alltid se skadan, + att den fäster inte riktigt

har du en skada så slipa den så du får avrundade kanter, torka rent med aceton med en trassa blanda topcoat 2%paraffin 2-3% härdare, måla i skadan OM den inte är djupare är kanske 1-2 mm är den djupare, blanda gelcoat spackel, arisol 2% paraffin, 2-3% härdare

blanda det riktigt torrt nästan så det smular med hjälp av arisolen

låt det så 30 min upp till ett dygn (ingen härdare tillsatt ännu)

detta gör man för att få ut luftbubblor som blir i gelcoat spacklet

ta sedan en sickel tvätta den med aceton då alla siklar innehåller ett oljeskims för att inte rosta.

tejpa sedan skada runt om ca 5mm - 1 cm utanför skadan lägg dubbla tejpar på varann så spacklar du (dra siklen över tejpen så får du spacklet 1-2 mm utanför skrover på så vis behöver du inte ora dig för att det sjunker, kan hända man får spackla igen. när skadan har torkar efter ca ett dygn, torka åter skadan med aceton ta där efter ett 600 våtslip slipa tills det nästan är perfekt (svårt att förklara) ANVÄND kloss om det är plant annars är risken stor för genomslip, gå därefter över det med 1200 våtslip när skadan är borta har du en jämn helt matt yta för att på upp högglansen tar man autosol en polertrissa av bomulls typen, so snurrar ca 500-600 v/min när du ser i släpljuset ska du inte se några smårepor, försvinner dom inte hur mycket du än polerar med autosol så får man våtslipa lite till med 1200 våtslip

brukar räcka med 2 ggr autosol, sen en fin rubbing typ m3 eller dyl, sedan ett hardwax och TADA helt väck!

Re: Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22603

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

blekingepaddlare skrev: Tvätta med oljefri aceton!!
Dels blir det fettfritt dvs det lilla fett som kommer från huden försvinner
Dessutom har aceton en torkande verkan när den dunstar
Så mitt råd är att tvätta flödigt med aceton! :winner:
Sen gör ni såhär:
1. allt löst bort

2. all måste slipas med ca ett 400-600 papper så man får fram orginal färgen då gelcoaten har bleknat under tiden gör man inte detta kommer man alltid se skadan, + att den fäster inte riktigt

har du en skada så slipa den så du får avrundade kanter, torka rent med aceton med en trassa blanda topcoat 2%paraffin 2-3% härdare, måla i skadan OM den inte är djupare är kanske 1-2 mm är den djupare, blanda gelcoat spackel, arisol 2% paraffin, 2-3% härdare

blanda det riktigt torrt nästan så det smular med hjälp av arisolen

låt det så 30 min upp till ett dygn (ingen härdare tillsatt ännu)

detta gör man för att få ut luftbubblor som blir i gelcoat spacklet

ta sedan en sickel tvätta den med aceton då alla siklar innehåller ett oljeskims för att inte rosta.

tejpa sedan skada runt om ca 5mm - 1 cm utanför skadan lägg dubbla tejpar på varann så spacklar du (dra siklen över tejpen så får du spacklet 1-2 mm utanför skrover på så vis behöver du inte ora dig för att det sjunker, kan hända man får spackla igen. när skadan har torkar efter ca ett dygn, torka åter skadan med aceton ta där efter ett 600 våtslip slipa tills det nästan är perfekt (svårt att förklara) ANVÄND kloss om det är plant annars är risken stor för genomslip, gå därefter över det med 1200 våtslip när skadan är borta har du en jämn helt matt yta för att på upp högglansen tar man autosol en polertrissa av bomulls typen, so snurrar ca 500-600 v/min när du ser i släpljuset ska du inte se några smårepor, försvinner dom inte hur mycket du än polerar med autosol så får man våtslipa lite till med 1200 våtslip

brukar räcka med 2 ggr autosol, sen en fin rubbing typ m3 eller dyl, sedan ett hardwax och TADA helt väck!

Mycket bra info.
Borde läggas in som Att laga skrov, på "how-to-do" listan under ANSLAG. :winner:
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22710

• florre
  • florre Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Nu, efter nästan tre dagars konstant kupévärmare på skadan så är det torrt! :winner: Ska påbörja lagningen imorgon, tack för bra info blekingepaddlare!
Sea doo RXT 2005

Re: Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22714

• madmike88
  • madmike88 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Hehe, Skotern tog sig en tur in bland stenar och skit förra helgen, :( tur att jag hittade denna tråd. Blir till att fixa alla repor.. nu till helgen.
Tack för bra info/tips grabbar. :(

Mvh Micke
RXP 07

Re: Fukt i skrovet! 15 år 9 månader sedan #22715

• florre
  • florre Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

Madmike88 skrev: Hehe, Skotern tog sig en tur in bland stenar och skit förra helgen, :( tur att jag hittade denna tråd. Blir till att fixa alla repor.. nu till helgen.
Tack för bra info/tips grabbar. :(

Mvh Micke

Innan du börjar spackla och gelcoata repor så kolla om det räcker med att våtslipa, det funkar ibland! :(
Sea doo RXT 2005

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.074 sekunder