Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

RXP-X 255 -08 tappade varv och kraft. 17 år 2 månader sedan #1231

• tibby
  • tibby Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Jag köpte en RXP-X 08 i Januari, igår tog tag ut den på havet för första gången.
Efter ca. 10 minuters lugn körning beslöt jag mig för ett litet race ut till en
fyr som ligger ute i vattnet. Jag drog på, låg på full gas i ca. 1 minut, då
tvärbromsade motorn och gick ner på ca. 5000 rpm, och kompressorn började
tjuta ovanligt högt. Efter det fick jag inte upp den i mer än ca. 70 km/h.
Ingen lampa sa att jag hade överhettat motorn, vilket man ifs inte borde kunna
göra på 1 minuts fullgas.

Vad kan ha hänt????

:cry: :cry: :cry:
Seadoo RXP-X 255 08:a (SÅLD) Seadoo Speedster 200 430hp 06:a (SÅLD)
Vad ska man nu prova på.....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: RXP-X 255 -08 tappade varv och kraft. 17 år 2 månader sedan #1232

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Aj låter inte skoj..
Vad varvar den max nu? Hur många timmar har maskinen gått som sagt det kan vara ett gäng olika saker och lättare att härleda problemet om man vet ovanstående fakta.

Men för att lista några nu så här tidigt på morgonen:

1. Kolla alla samtliga tryckslangar, vet med mig att det har hänt att IC slangar (tryckslangarna) har hoppat av eller rent av spruckit (förhoppningsvis).

2.Nästa är väl att ta bort insuget på kompressorn och testa att snurra kompressor hjulet för hand, om du får den att snurra lätt med fingrarna alltså få hjulet att självsnurra så är det problem där, antingen ras eller slitna brickorna eller att ditt kompressor-moment är helt åt h-lvete.
(Detta är tyvärr ett relativt stort problem med dessa maskiner, att just kompressorna packar ihop=dyrt!)
Så du bör undersöka detta innan du testkör igen, då du bör undvika att köra när det är ras eller på väg att bli ras i kompressorn, då dessa små delar kan i värsta fall hamna i motorn=TOKRAS!

Uppdatera med faktan som kan vi komma med mer förslag!
-Lycka till!

Re: RXP-X 255 -08 tappade varv och kraft. 17 år 2 månader sedan #1233

• tibby
  • New Member
  • New Member
Problemet är nu fixat efter samtal med Nivado.

Det var en slag som hade hoppat av till kompressorn, vilket i sin tur gav mig det vinande ljudet och 5000 rmp.

Skotern har gått 10 timmar, så en rasad kompressor vore lite väl tidigt, är det inte också så att dom nya maskinerna har brickor av stål som SKA hålla 100h?

Nå väl, det var ett litet problem, men inte utan att man blir sjukt rädd när sin helt nya leksak tappar 3000 rpm och börjar vina.

Stort tack för dina tips buse.

Re: RXP-X 255 -08 tappade varv och kraft. 17 år 2 månader sedan #1234

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Som jag misstänkte då.. skönt för dig! :D
Men det finns fortfarande problem på "X" brickorna, har "läst" att dessa har en tedens att packa ihop oxå, så 100% säker är det fortfarande inte. Riva ska tydligen en uppdatering på brickorna som ska vara de bästa!?

Btw, antalet rasade kompressorer kontra problemfritt fungerande är STORT, då man som vanligt bara hör om dom som har problem.. finns exempel på äldre 4-tec motorer med gamla keramiska brickorna som gått runt 4-500timmar utan problem!! :D

Tibby skrev: Problemet är nu fixat efter samtal med Nivado.

Det var en slag som hade hoppat av till kompressorn, vilket i sin tur gav mig det vinande ljudet och 5000 rmp.

Skotern har gått 10 timmar, så en rasad kompressor vore lite väl tidigt, är det inte också så att dom nya maskinerna har brickor av stål som SKA hålla 100h?

Nå väl, det var ett litet problem, men inte utan att man blir sjukt rädd när sin helt nya leksak tappar 3000 rpm och börjar vina.

Stort tak för dina tips buse.

Re: RXP-X 255 -08 tappade varv och kraft. 17 år 2 månader sedan #1235

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

BUSE skrev: Som jag misstänkte då.. skönt för dig! :D
Men det finns fortfarande problem på "X" brickorna, har "läst" att dessa har en tedens att packa ihop oxå, så 100% säker är det fortfarande inte. Riva ska tydligen en uppdatering på brickorna som ska vara de bästa!?

RIVAS brickor ska man tydligen inte använda! Det ska vara Rotax Racing om man vill ha något man kan lita på!

Re: RXP-X 255 -08 tappade varv och kraft. 17 år 2 månader sedan #1236

• tibby
  • New Member
  • New Member
Jag kan inte fatta att man ska ha så stora problem med några brickor i en kompressor, helt obegripligt!!!
Jag menar Sea-Doo är ju inte direkt dom enda som har kompressorer i sina produkter. Har aldrig hört om en serietillverkad bil med kompressor där något liknande hänt. Glad att jag har 15 månader garanti kvar, och hoppas verkligen att det har kommit en hållbar lösning innan den tiden löper ut.

Re: RXP-X 255 -08 tappade varv och kraft. 17 år 2 månader sedan #1237

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Håller med!!
Fan om t.ex Riva eller Rotax racing kan göra nåt som håller bättre, VARFÖR sitter i det som standard??
Helt obegripligt som sagt!

Tibby skrev: Jag kan inte fatta att man ska ha så stora problem med några brickor i en kompressor, helt obegripligt!!!
Jag menar Sea-Doo är ju inte direkt dom enda som har kompressorer i sina produkter. Har aldrig hört om en serietillverkad bil med kompressor där något liknande hänt. Glad att jag har 15 månader garanti kvar, och hoppas verkligen att det har kommit en hållbar lösning innan den tiden löper ut.

Re: RXP-X 255 -08 tappade varv och kraft. 17 år 2 månader sedan #1270

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Hej,

Jag har som säkert fler här en Seadoo med kompressor som är Svensksåld och därav med garanti. Jag har försökt få brickorna utbytta för jag tycker det är en garantisak när tillverkaren erkänner att de gjort en konstruktion som inte är hållbar. Men de vill ju bara betala ny motor när det verkligen rasat så efter garantin får man ju stå för det själv.

Min fråga är således, finns det fler som mig, som har garanti eller precis haft, som är lite irriterade över detta och vill vara med på en skrivelse till BRP?

Jag anser att en leksak för 160 tkr. ska vara ett nöje och som man vill prata väl om till sina vänner och bekanta. Men tycker BRP inte hanterar detta sjyst. Jag har försök få tag på ansvarig men de vill inte prata med mig och svarar inte heller på mail.. Ska även maila BRP USA när jag fått tag på exportchefens mail.

Vad säger ni?
Seadoo, det enda rätta :)

Re: RXP-X 255 -08 tappade varv och kraft. 17 år 2 månader sedan #1279

• crazy frog
  • crazy frog Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Verkligen! Det borde dom fixa tycker man ju.. vad händer när garanti går ut och sen så rasar den veckan därpå? har dom någon goodwill måntro?

daniel_ skrev: Hej,

Jag har som säkert fler här en Seadoo med kompressor som är Svensksåld och därav med garanti. Jag har försökt få brickorna utbytta för jag tycker det är en garantisak när tillverkaren erkänner att de gjort en konstruktion som inte är hållbar. Men de vill ju bara betala ny motor när det verkligen rasat så efter garantin får man ju stå för det själv.

Min fråga är således, finns det fler som mig, som har garanti eller precis haft, som är lite irriterade över detta och vill vara med på en skrivelse till BRP?

Jag anser att en leksak för 160 tkr. ska vara ett nöje och som man vill prata väl om till sina vänner och bekanta. Men tycker BRP inte hanterar detta sjyst. Jag har försök få tag på ansvarig men de vill inte prata med mig och svarar inte heller på mail.. Ska även maila BRP USA när jag fått tag på exportchefens mail.

Vad säger ni?

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.062 sekunder