Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Vatten i motorutrymmet på rxp-x 08 15 år 10 månader sedan #21702

• kriss
  • kriss Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har under två tillfällen varit riktigt nära att riva hela motorn på p-x 08n pga kraftigt vattenintag i mototutrymmet. Så illa att motorn helt tappade effekt med ett hackigt, dovt och gurglande ljud som följd. Dessutom vid flera mindre allvarliga tillfällen då vattenivån i utrymmet inte varit särskilt hög, men nivån har ändå varit ca 2-4 cm.

Vid dom flesta av tillfällena har skotern tagit in vatten under ganska så häftiga "leksituationer" i lugn sjö efter ungefär 30 min.
Vid ett annat tillfälle då jag hoppade på vågor i kraftig sjö med djupa dopp av aktern som följd. Problemet hittills har varit att jag inte kan lista ut vart exakt vattnet tränger in.

I min värld skall en skoter av denna klass klara av att bevara ett hyfsat torrt motorutrymme trots "vattenstänk" över skotern.

Så, vart någonstans kan möjligen det största vattenintaget ske och varför???

MVH//
En jävligt bekymrad p-x ägare!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vatten i motorutrymmet på rxp-x 08 15 år 10 månader sedan #21708

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
om det är extremt mycket vatten i skrovet så kan det vara en slang som läcker från kylnings systemet som kyler avgaserna och inter coolern (IC)
jag skulle torka upp alla droppar ur skrovet. åka å sjösätta och köra utan sadel. skulle även ta med mig en digital kamera som man kan filma med. och en LED lampa så man kna filma ner med kamera i skrovet när man kör på tomgång, och se ställen man annars inte kan se när man står uppe på skotern.

men om detta bara sker ibland och inte varje gång du kör så är jag lite osäker på vad du har för fel.
något är iaf inte tätt. 2-4 cm låter iof helt normalt(kan du räkna om det till LITER? ca). jag har typ 2 liter i min rxt så fort den nuddar vattnet.

men om din motor har fått i sig vatten å börjar gurgla pga det så är det ytters allvarligt. om vatten kommer in i luftburken kan du räkna med haveri på sekunder. det är livsfarligt.
man kan köpa en original länspump, men det löser inte problemet. Där emot är det att rekommendera..

finns 2 saker jag tycker seadoo bör sätta som standard.
1. vattenfilter som filtrerar ut all jävla smuts å skit som sugs in i kylarsystemet.
2. länspump av den elektriska modellen på alla sina skotrar. (RXT-X 260 RS har en mekanisk pump som jag anser funkar as dåligt)

epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=e3d...97&brands=Seadoo

epc.brp.com/cgi-bin/ImgServ.exe/convert?ilFN=E:EmpartWebdata1s1S080714S0807.tif&ilSC=15&ilIV=0&ilBR=0&ilIF=P&ilRE=8
CTRL+C CTRL+V i webbläsaren så har du en bild på kylarsystemet.. blir lättare att förstå då vad man ska titta på
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Vatten i motorutrymmet på rxp-x 08 15 år 10 månader sedan #21716

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0

Kriss skrev: Har under två tillfällen varit riktigt nära att riva hela motorn på p-x 08n pga kraftigt vattenintag i mototutrymmet. Så illa att motorn helt tappade effekt med ett hackigt, dovt och gurglande ljud som följd. Dessutom vid flera mindre allvarliga tillfällen då vattenivån i utrymmet inte varit särskilt hög, men nivån har ändå varit ca 2-4 cm.

Vid dom flesta av tillfällena har skotern tagit in vatten under ganska så häftiga "leksituationer" i lugn sjö efter ungefär 30 min.
Vid ett annat tillfälle då jag hoppade på vågor i kraftig sjö med djupa dopp av aktern som följd. Problemet hittills har varit att jag inte kan lista ut vart exakt vattnet tränger in.
I min värld skall en skoter av denna klass klara av att bevara ett hyfsat torrt motorutrymme trots "vattenstänk" över skotern.

Så, vart någonstans kan möjligen det största vattenintaget ske och varför???

MVH//
En jävligt bekymrad p-x ägare!

Om du doppar akter så djupt att den bakre delen på sadeln kommer under vattnet, kan det läcka in bak under sadeln ( mellan sadellåset och kylvattenburken) och ner i "tratten" som leder rakt ner i motor-rummet.
Men som jollo_123 skriver, kolla inre läckage på slangar. Kolla även skrovgenomföringar för slangar och ev. trasiga damasker.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.064 sekunder