Hittade en liten guide på greenhulk om att uppgradera oljematningen för kompressorn till -08 standard, såg väldigt smidigt och enkelt ut!
Dessutom inga pengar:
420856875 OIL SPRAYING JET$28.49
420641048 TORX FLANGE SCREW $2.32
Kort sagt man byter ut det befintliga "duschmunstycket" mot en liten anordning som matar in oljan direkt in i axeln på kompressorn som är ihålig, på så sätt så slungas oljan ut istället för att försöka spruta ner allt utifrån sett, som är väldigt logiskt!
Men verkar mest vara värt att göra om du funderar på att trimma och byta ut kompressorn till en nyare modell med 08ans axel som rätt många gör när dom trimmar därför tänkte jag att detta tips kan vara givet.
Och för er som kör 04-05maskiner så kan ni samtidigt passa på att byta svänghjulsbultar som ska vara en svag länk. (dvs 06-uppåt behöver inte byta dessa svänghjulsbultar)
OBS jag har ej gjort detta själv då jag har en 08:) utan det här är enbart en översättning ifrån greenhulk, så vissa missar kan dock finnas..
Bort med jeten, töm oljan/kylvattnet, bort med vattenpump m.m så det ser ut som nedan:
Bort med hela PTO sidan, dvs hela bakre motorkåpan:
Som ser ut så här:
Och bakom den så döljs svänghjulet m.m
Här syns både den gamla (vänstra) vs nya sprayanordningen (högra).
Ska gå att ta en mindre rörtång eller polygrip och lirka försiktigt bort den gamla.
Gänga sedan upp hålet med en 10Mx1.50 gängtapp, utan att borra!
DSCF2987.jpg