Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11480

• andreasfabian
  • andreasfabian Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Jag har serviceboken på 500 sidor. Där står det att oljan skall hålla 74 gr

Följande har jag hört/läst: "Kavan får inga problem om den körs hårt", "Bilar som går för kallt eller har många kallstarter får bensin i oljan"

Min slutledning blir då eftersom jag kör lusigt och på hösten/vintern och att det trotts allt är skillnad på vatten tempen i Florida och sverige i slutet på november. Hur tusan ska maskinen få upp tempen då?

Vad har du mätt upp oljan till? Vattnet i limpan?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11495

• kackerlackan
  • kackerlackan Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Det lär väl sitta en termostat som bara släpper in nytt kallt vatten när det behövs?!

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11497

• andreasfabian
  • Junior Member
  • Junior Member
Nej det gör inte detta enl ritningarna på maskinen och min optiska undersökning. Jag kan inte hitta någon och service handboken (inte manualen) Finns det inte ett ord om detta.

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11498

• kackerlackan
  • kackerlackan Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
mhm va konstigt.
var fick du tag på servicehandboken?

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11505

• mzm matz
  • mzm matz Profilbild
  • New Member
  • New Member
Jag har också boken, men jag har inte lusläst den. Vilken sida?
Om det står att oljan ska ha en arbetstemp på 74 grader så måste det vara ett skrivfel! Oljan har inte kommit upp i rätt arbetstemp om den ligger så lågt.
Om det var 74 grader på kylvattnet så skulle det kunna stämma. På fyrtakts motorer så brukar vattentempen ligga på ca 85grader som standard från leverantörer. Om man ökar prestandan så finns det ibland fördelar med att ta ner den tempen.

Att bilar/båtar och alla andra fordon får problem om de går korta stunder och inte hinner nå rätt temp. Beror ofta på att oljan aldrig eller sällan kommer upp i temp, och det resulterar i att vatten och bensin som kommer ner i oljan inte kan förångas. Kan också bero på att man har byggt vevhusventilationen fel..

Jag har inte kört någon loggning på olja/vatten temp när det är 4-6 grader i vattnet, men jag är ganska säker på att oljan kommer upp i okej temp men kylvattnet kommer att vara ”för svalt”. Tänk på att varmköra innan du läger någon last på motorn!!

Med standard oljekylning som inte är nåtvidare så passerar oljetempen ganska snabbt 150grader! Har provat en oljekylare som sitter standard på en japansk prestanda bil med turbo, det blev bättre men inte bra. Har under sommaren provat fram ett kit som fungerar mycket bra. Det är konstruerat så att oljan inte kylas fören efter ca 85-90grader, då får man bort problemet med att oljan är för sval. Vilket risken är om man bara monterar på en stor oljekylare.
Det är monterat i ”MoTeC Kawasakin”, och fungerar mycket bra där.

Mvh/Matz
MZM Racing
Service & Trimning Seadoo, Yamaha, Kawasaki
Matz +(0)70-714 33 50

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11506

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5

MZM Matz skrev: Jag har också boken, men jag har inte lusläst den. Vilken sida?
Om det står att oljan ska ha en arbetstemp på 74 grader så måste det vara ett skrivfel! Oljan har inte kommit upp i rätt arbetstemp om den ligger så lågt.
Om det var 74 grader på kylvattnet så skulle det kunna stämma. På fyrtakts motorer så brukar vattentempen ligga på ca 85grader som standard från leverantörer. Om man ökar prestandan så finns det ibland fördelar med att ta ner den tempen.

Att bilar/båtar och alla andra fordon får problem om de går korta stunder och inte hinner nå rätt temp. Beror ofta på att oljan aldrig eller sällan kommer upp i temp, och det resulterar i att vatten och bensin som kommer ner i oljan inte kan förångas. Kan också bero på att man har byggt vevhusventilationen fel..

Jag har inte kört någon loggning på olja/vatten temp när det är 4-6 grader i vattnet, men jag är ganska säker på att oljan kommer upp i okej temp men kylvattnet kommer att vara ”för svalt”. Tänk på att varmköra innan du läger någon last på motorn!!

Med standard oljekylning som inte är nåtvidare så passerar oljetempen ganska snabbt 150grader! Har provat en oljekylare som sitter standard på en japansk prestanda bil med turbo, det blev bättre men inte bra. Har under sommaren provat fram ett kit som fungerar mycket bra. Det är konstruerat så att oljan inte kylas fören efter ca 85-90grader, då får man bort problemet med att oljan är för sval. Vilket risken är om man bara monterar på en stor oljekylare.
Det är monterat i ”MoTeC Kawasakin”, och fungerar mycket bra där.

Mvh/Matz

Värmeväxlare med termostat?
Bara kolla in storleken på mina Laminova växlare får plats överallt, dessa används i Rallybilar m.m. -Dessa går att få skräddarsydda helt efter tempönskemål.
Picture 064.jpg

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11508

• mzm matz
  • mzm matz Profilbild
  • New Member
  • New Member
Laminova tillverkar bra oljekylare och I/C.
I paketet så är det en termostat.. :)
Om man installerar en oljekylare utan termostat så är risken stor att oljetempen inte blir bra.
Oljekylarens värmeöverföring påverkas av den inkommande kylvattentemperaturen. Har man en liten kylare så fungerar den kanske bra om det är 6grader i vattnet, men skulle kylvattnet vara 20 så räcker inte kylningen till och olja skulle kunna bli skadlig hög . Lika så om du har en stor kylare som skulle fungera när det är 20 grader i kylvattnet, så skulle den kyla för mycket om kylvattnet håller en temp på 6 grader. Och oljan skulle kunna bli skadlig låg.
Fördelen när man har en termostat i kylkretsen för oljan är att man kan ha en stor och snygg oljekylare och ha en oljetemp som är bra oavsett om det är 6 eller 25 grader i inkommande kylvatten.

Mvh/Matz
MZM Racing
Service & Trimning Seadoo, Yamaha, Kawasaki
Matz +(0)70-714 33 50

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11526

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5

MZM Matz skrev: Laminova tillverkar bra oljekylare och I/C.
I paketet så är det en termostat.. :)
Om man installerar en oljekylare utan termostat så är risken stor att oljetempen inte blir bra.
Oljekylarens värmeöverföring påverkas av den inkommande kylvattentemperaturen. Har man en liten kylare så fungerar den kanske bra om det är 6grader i vattnet, men skulle kylvattnet vara 20 så räcker inte kylningen till och olja skulle kunna bli skadlig hög . Lika så om du har en stor kylare som skulle fungera när det är 20 grader i kylvattnet, så skulle den kyla för mycket om kylvattnet håller en temp på 6 grader. Och oljan skulle kunna bli skadlig låg.
Fördelen när man har en termostat i kylkretsen för oljan är att man kan ha en stor och snygg oljekylare och ha en oljetemp som är bra oavsett om det är 6 eller 25 grader i inkommande kylvatten.

Mvh/Matz

Jo det var ju det jag menade.. En annan fördel med en värmeväxlare är att den oftast fyller 2 syften:
-Får upp arbetstempen på oljan fortare och på det sättet minimerar slitaget.
-Och kyler såklart ner den vid behov..

Men i detta fall fungerar det inte så va? för hur har du lagt upp det?
Du kör inte med något eget sötvattenskylningsystem för motorn då?

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11534

• andreasfabian
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag trodde jag köpt en färdigbyggd maskin???? Inte en byggsats.

Oil Pressure Measurement
Oil pressure @3 000 r/min (rpm),
oil temperature 74°C (165°F)

Jag kanske hade fel här med 74 C. Det är bara en förutsättning att mäta oljetrycket utan att varmköra ordentligt.

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11535

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

FARINGSO skrev: Jag trodde jag köpt en färdigbyggd maskin???? Inte en byggsats.

Oil Pressure Measurement
Oil pressure @3 000 r/min (rpm),
oil temperature 74°C (165°F)

Jag kanske hade fel här med 74 C. Det är bara en förutsättning att mäta oljetrycket utan att varmköra ordentligt.

Nä du inte är det en byggsats inte, det är en Kawasaki du köpt. ;)
/Robban

Sidan laddades på: 0.059 sekunder