Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 5 månader sedan #11004

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Njaaee.
Den idéen köper jag inte. ;)
Ska mkt till att trycka igenom till SPRIDARNA, kanske om det varit en gammal volvo 240 med förknasare.... Kawwan har helt enkelt fet blandning och dåliga ringar. Men funkar bra om man gasar. ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 5 månader sedan #11038

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har faktiskt hört att det kan ligga lite sanning i det.. jag lättade alltid på tanklocket lite, när jag ej använde skotern.

Men på våra skotrar (Ultra 2008) har vi aldrig körd sönder några stift, eller haft växlande oljenivå.... men vi kör dem hårt också :twisted:
Däremot så växlar oljenivån lite på 2007àn.. men när vi böt ECU på den till en 2008 så försvann det med samt soppaförbrukning sjönk -20%... = 2007òrna är betydligt fetare mappade.

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11065

• andreasfabian
  • andreasfabian Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag har svårt att tro att maskinen skulle gå så fett så att oljan blir utspädd och att cylindrarna blir dränkta utan att några som helst motorstörningar. Det är omöjligt att bara lite bränsle ska tända.

Möjligt vore om lite bränsle varje komp åker mellan ringarna men det borde ha större genomslagskraft vid explotionen då avgastrycket skulle märkas i vevhusventilationen. Varför skulle fet gång påverka starögonblicket?

Jag tog bort insprutningen och testade om spridarna höll tätt. Det gjorde den då. Men jag har en misstanke om att någon spridare kan haka sig lite sporadiskt men det är svårt att kolla. Problemet (start problemet) har företrädelsevis inträffat i kall väderlek.

Om nu spridarna hakar upp sig skulle en möjlig orsak vara för rent/torrt bränsle. Detta problem hade vi på dieslar. WW löste detta med 2 takts olja i bränslet. Vi har renare bensin och Diesel här i norden.

Det är ett av skälen till att Diesel är dyrt i Sverige. Det recept vi vill ha här i Sverige kan bara få tillverka. Torrt bränsle tillsammans med kall väderlek kan vara en möjlig orsak samt skäl till att Kawasaki ignorerar detta lilla problem då Kawasakis mellanchefers ända uppgift är att behålla jobbet och se till att de själva har det bra.

Avhjälpningen av felet är att ta ut tändstiften och pumpa cylindrarna torra med ett par varv på startmotorn. Oljeutspädningen är svår att hålla koll på.

Jag testade också om spridarna gav samma mängd bränsle genom att mäta mängd utpumpat bränsle frånvarje spridare. De gav lika.

En bra Kawasaki mekaniker berättade att 100% har detta problem. De som inte tror sig ha det har bara ingen koll. Han vidhåller att det är ett mappningsfel som är ouppklarat.

Förvånande eller icke förvånande är att Kawasaki sitter med armarna i kors och påstå att de aldrig hört talas om problemet. Men de är av samma sort som DHL, SJ, SL och lapplisor. Svin.

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11099

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
Jävla japaner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

**åh vad skönt det känns å säga det rakt ut*
hoppas att en kawasaki chef råkar läsa detta :)
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11106

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Är mkt vanligt bland istortsett alla överladdade maskiner att man får soppa i oljan, särskilt om man ökar laddtrycket. Är ganska allmänt känt att 2007 har större problem med detta än 2008´orna beroende på att att den får alldeles för mkt soppa, så mkt soppa att den dränker sig under fullgas.... och som sagts tidigare är dessa problem väldigt beroende på hur man kör in sin maskin samt brukar den. kawwa gjorde om sina kolvar till 260X modellen, ökade vattentempraturen kring cylindrarna samt gjorde om mappningen för att få bort detta.

Angående startproblemet måste detta vara ngt som är fel på din skoter annars skulle ju alla ha samma problem....

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11186

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
intressant läsning, kul med lite ny information ang dessa motorer.
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11257

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
såg detta på GH:

what i think it is when the motor is hot and you are about to pull up and have a rest,if you slow down ready to stop and you kill the engine while the engine is still idoling high then then the valves get stuck open so when you go to start the engine after a break the fuel goes straight in which means too much fuel therefor floods the engine thats why it runs rough for a few seconds.
To fix it just simply when you go to turn the ski off just wait untill the motor is idoling slow before you kill the engine.
Its that simple its just driver beware.

Trodde det var en självklarhet... men tydligen inte för vissa... :roll:
DVS: låt alltid motorn gå ner på tomgång innan den stängs av.....

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11369

• andreasfabian
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag har aldrig stängt av motorn direkt.

Jag har läst om bensin i oljan på maskiner som går kortare sträckor, dvs mycket kallkörning och maskiner som drar tungt. Vattenskoter gör allt detta.

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11426

• andreasfabian
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag kan inte hitta termostaten trotts att jag har sprängskiss. Hur klarar den hålla 74 gr i oljan då? Borde vara skillnad på Sverige i januari jämfört med Florida i juni?

Någon som vet?

Re: dygnsura tändstift ultra 250x 16 år 4 månader sedan #11478

• mzm matz
  • mzm matz Profilbild
  • New Member
  • New Member
Det finns inga termostater på 250/260, varken på oljan eller vattnet . På 260 så är det lite uppdateringar som gör att den jobbar med varmare kylvatten, som ec1 skrev.

74gr i oljan, vart har du fått den siffran ifrån? Jag har kört ganska många tester/timmar med data loggning på en 250x och kan berätta att du inte har problem med att den går kalt på oljan, tvärtom :?

Mvh/Matz
MZM Racing
Service & Trimning Seadoo, Yamaha, Kawasaki
Matz +(0)70-714 33 50

Sidan laddades på: 0.063 sekunder