Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Kustbevakningen jagar vattenskotrar 16 år 9 månader sedan #6523

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Hittade detta på en av våra medlemmars hemsida och jag förstår att Thomas är orolig detta är han levebröd. Och vill även tacka för de inlägg som du skriver här på Guppa.se och så klart även ni andra som kommer med inlägg så klart. Denna vädjan stod på Thomas hemsida.saths-performance.jetshop.se/

SNÄLLA KÖR ORDENTLIGT SÅ VI FÅR FORTSÄTTA KÖRA!!

Se senaste artikeln i Sydsvenskan, fortsätter "vissa" personer med denna körningen så kommer det att förbjudas helt!

logo.jpg

Av TONA ISHAQ
Publicerad 16 juli 2009 1.30 Sydsvenskan.se | Uppdaterad 16 juli 2009 18.18

Sommaren 2008 tog både Kustbevakningen och Malmös badfolk ett glädjeskutt efter ett beslut om stopp för vattenskotrar. Ett år senare har beslutet visat sig vara helt utan verkan. Skoterplågan har blivit värre än någonsin och kustbevakningen beväpnar sig med egna skotrar.

Malmö. – Under den varma perioden nu senast fick vi klagomål från tidig morgon till sen kväll. Säkert 25 samtal om dagen, säger Lars Ekblad, vakthavande befäl på Kustbevakningen region syd.

Enligt Lars Ekblad är det inte antalet skoterägare som är problemet. Nej, de som förstör är inte många, men den handfull som irriterar badande i Malmö gör det rejält.

– Det har varit lite besvär i Kämpingebukten, Ystad och Helsingborg, men i Malmö har vi stora bekymmer. Vattenskotrar är egentligen ganska sällsynta, men det är ett gäng här som ställer till med ett stort elände Västra hamnen och i Kanalen.

Från början försökte man helt enkelt förbjuda skotrar på vissa platser. Det satte EU stopp för, eftersom det ansågs stå i strid med EU-lagstiftningen. I väntan på att frågan skulle utredas beslöt länsstyrelsen att införa ett stopp för all motortrafik i Västra hamnen.

Detta började gälla i mitten på juli förra året, och betydde att den som kom närmare än 100 meter från stranden kunde få böter. Men trots att regeln har gjort det lättare för Kustbevakningen att övervaka skotrarna, så har det inte blivit någon egentlig skillnad. Inte en enda person har rapporterats eller bötfällts.

– Det är ju när de kör vårdslöst eller innanför bojarna som vi kan göra något. Problemet är bara att så fort det finns en kustbevakningsbåt i närheten så sköter de sig. När vi försvinner så blir det busliv igen.

Förutom buller och stänk, utgör vårdslösa skoterförare också en fara för badande. En av dem som stör sig på skoterförarna är Jerry Holm. Han brukar sola vid Djuphavsbryggan i Västra hamnen när det är fint väder.

– Jag tycker de är jobbiga. Ibland kör de ända fram till bryggorna fast de ska hålla sig utanför bojarna. Om det är vågigt så kan det ju vara svårt att se om någon simmar och det är ju farligt, säger han.

Lars Ekblad på Kustbevakningen säger att situationen är oerhört frustrerande. De senaste tre fyra åren har det bara blivit värre och klagomålen fler. Därför har Kustbevakningen nu skaffat sig två egna skotrar i kampen mot busåkarna.

– Det är svårt att få fatt i skotrarna med normala båtar. De smiter lätt ifrån eftersom de kan köra både snabbare och på grundare vatten än våra båtar. Nu kan vi dessutom komma åt dem i kanalerna där kustbevakningsbåten inte får plats. Vi hoppas att detta fungerar nästa värmeperiod när det blir nytt busliv.

Under tiden väntar Lars Ekblad på att man ska kunna förbjuda skotrar helt och hållet. EU bestämde sig nyligen för att ett särskilt skoterförbud är okej. Detta innebär att man på sikt kommer att kunna förbjuda all skoteråkning i Västra hamnen. Och bötfälla den som bryter mot lagen.

– Det här har aldrig prövats tidigare, men nu ska ett ärende från Luleå upp i rätten. Efter det får vi klara riktlinjer om det hjälper att bötfälla. I så fall kan vi börja agera mot skoteråkarna, för om det svider kanske man lär sig att inte bete sig på det här viset.
Tre lagar

Sjötrafikförordningen: trafikregler som styr all sjötrafik.
Förbud mot motordrivna farkoster: innebär att man kan hindra eller begränsa all motorbåtstrafik på ett bestämt område.
Vattenskoterförordningen: innebär att man kan förbjuda vattenskotrar på bestämda ställen.

Är det detta vi vill så skall vi köra utav bara den vid alla badstränder som vi kan hitta för att nästa år sitta i garaget och titta på skotern.

Igår så var jag ute med segelbåten och satt och väntade på bro öppning vid Strömma på Värmdö då en kille körde in på 8knops området i fullfart plus att han gjorde några riktigt fin svängar så att alla skulle se att han var där, för att sen fortsätta in i kanalen som det är 5knop i med alldeles för hög fart. Tänkte att den där skulle man villa säga till att det finns en hel skärgård att köra fort i så att man kan skita i att köra fort där det är begränsningar särskilt på ett ställe där en av våra politiker har sitt hus och hans familj ligger nere vid stranden och badar.

Lite kul för när jag kommit fram till båtklubben och lastat av båten så kommer samma skoterförare in i hamnen och kör fram till rampen för att helt enkelt ta upp skotern. Jag gick fram till vederbörande och berömde honom för sitt föredömliga sätt att framföra skotern på, fick då till svar när han förstått att han inte kunde säga att det var någon annan jag sätt.

Jag körde så himla fort så jag såg inte skyltarna.

Nä det är ju bara två stora fyrkanter med siffran 8 på på varje sida av inpasseringen för att bli två skyltar med siffran 5 på som sitter med ett mellanrum av kanske 20meter lite svårt att se kanske eller?
Tog efter det och berättade om guppa.se och vad som skrivs här om allt tex hur man får hans Seadoo Gti att gå ännu snabbare men även om hur många tycker att vi skall framföra våra skotrar för att få ha kvar möjligheten att köra dessa maskiner i framtiden.
Visst har det hänt att man kört någon knop för fort typ 10 Knop där det är 8knop men inte kör man 40-50 knop där det är 8 knop
/Robban

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Kustbevakningen jagar vattenskotrar 16 år 9 månader sedan #6524

• nutte
  • nutte Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Det är jätteviktigt att vi allihopa gör som Robban gjorde, på ett lugnt och pedagogist sätt förklarar problematiken för dom som buskör. Det är något som vi alla måste hjälpas åt med.

Jag upptäckte en tjej som låg väldigt nära sätrabadet och körde häromdagen och åkte över till henne och förklarade att vi gärna vill fortsätta att åka skoter men att vi måste hjälpas åt, efter att jag berättat om läget så förklarade hon att hon var nybörjare och inte vågade åka så långt ut, men hon tackade mig och gav sig av längre ut i farleden.

Re: Kustbevakningen jagar vattenskotrar 16 år 9 månader sedan #6546

• freddan
  • freddan Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Jag tror ni kan sluta o jaga och diskutera alla syndare, dom som kör som idioter nära badstränder och dyl. sitter nog inte här o läser på forumet iaf och gör dom det tror jag dom bryr sig föga om det som skrivs...

Tror det handlar om personligt sunt förnuft, förstår man inte att man inte ska köra 70 knop 2 meter från strandkant, bryggor, badande folk, båtar, i kanaler förstår man nog inte heller det som skrivs här...
:mad2:
Rock n Roll

Re: Kustbevakningen jagar vattenskotrar 16 år 9 månader sedan #6557

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
självklart är det nödvändigt att ta upp detta. för oss om varit medlemmar på guppa en längre tid så vet vi ju redan vad alla tycker å tänker och behöver oftast inte läsa dessa " tjatiga trådar " men för alla nya medlemmar som läser dessa inlägg, så blir de uppmärksamma om hur viktigt det är att sköta sig.
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.063 sekunder