Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Skärgården för nybörjare, Finlandsbåt osv 8 år 9 månader sedan #47172

• andreaspf
  • andreaspf Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 1
Hej! Bor i Dalarna och åker vanligtvis runt i Siljan och Run, insjö med sötvatten. Skulle dock vilja testa på att åka i skärgården o frågar därför om tips på vart man ska åka, har ju ingen koll alls hur det är där nere med hastighet o andra regler, så tips på olika turer skulle uppskattas samt vart finlandsfärjorna åker så man kan leka lite i deras svall :)
Go out there and have fun

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Skärgården för nybörjare, Finlandsbåt osv 8 år 9 månader sedan #47176

• Startgas
  • Startgas Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 3
Jag kör utanför Norrköping/Söderköping och tycker att det är en riktigt kul skärgård att köra i, mycket att upptäcka. Små fjärdar och man kan köra långa sträckor inomskärs.
Men så är det väl med några undantag hela vägen från Oscarshamn till Öregrund.
Alla större båtar/fartyg har väl AIS så då borde de synas på Marinetraffic.com

Hur mycket hastighetsbegränsningar det är i Stockholm kan jag inte svara på. Men i regel är det i smala sund där man kan tänka sig att det vältrafikerat och det finns hus/bryggor/hamnar längs med stränderna. Så gissningsvis en hel del i Stockholm.
Här nere är det bara några få ställen.
Följande användare sa tack: andreaspf

Skärgården för nybörjare, Finlandsbåt osv 8 år 8 månader sedan #47231

• 2-takt_Spark
  • 2-takt_Spark Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 1
Nu har jag inte kört jättemycket ute i skärgården här nere utan mest i Mälaren men några gånger har jag varit ute i saltsjön.

Finlandsfärjor ger inga vidare svall att leka i tycker jag, i alla fall inte där jag träffat på dem. För stora och mjuka svall för att det ska vara kul. Vissa av Vaxholmsfärjorna däremot drar upp ordentligt, speciellt de jet-drivna som också går dugligt snabbt :)

Hastighetsbegränsningar finns det en del här och var men mest närmast Stockholm så inget större problem tycker jag.

Det finns en app som visar iläggsramper som kanske kan hjälpa, har själv aldrig använt den men kanske värt att testa. Den heter ”Båtramp” kort och gott, tror den finns till både Android och iPhone.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.058 sekunder