Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Vem får göra service? 8 år 10 månader sedan #47060

• bengha
  • bengha Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,

Jag är ny här. Har sökt men inte hittat något på forumet som liknar min fråga.

Jag har en ny Yamaha Waverunner VX Deluxe 2017 som gått i snart 10h (6.5h just nu). Den skall snart servas på första serviceintervallet. När jag då ringer runt och försöker hitta service så finns det inget i min hemstad. Sen är det ont om tider på närliggande ställen (upp till 7 mil bort). Min fråga i sammanhanget är: Vem får serva? Kan jag göra service själv? Tittar man på marknadsdomstolens dom mot biltillverkaren KIA så får vem som helst serva den idag. Nu är inte en vattenskoter en bil men jag tänker att det har med konsumenters fordon att göra. Jag antar att man skall visa att man kan serva (visa logg och rätt material) det man håller på med. Men att följa ägarhandboken (Owners Manual) som det står i serviceboken är inte svårt. Om man sen kan visa att man gjort det hela efter alla konstens regler så borde det vara okej. Ett problem är att det står i boken och i serviceboken att det skall signeras av Yamahaåterförsäljare. Vet inte om det står i strid med marknadsdomstolen. Hur som helst. Jag vill egentligen bara ha service men då verkar skotern få stå i ett antal veckor om jag inte gör det själv och så lång är ju inte sommaren så man har tid att vänta i typ 25% av den.

Ägarhandboken säger så här efter 10h:
1. Byta olja (korrekt olja Yamahalube 4W el. motsvarande SAE samt API-grad)
2. Kontrollera tändstift (CR9EB 0.7-0.8 mm)
3. Kontrollera styrningen (eventuella glapp samt om två maxutslag-värden (höger/vänster) på "thrust nozzle" diffar <= 5mm)

En annan fråga i sammanhanget: Om serviceintervallet är på 10h för 1a service. Vad kan man tänka sig att det är okej att serva på förutom exakt 10h?

mvh,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Vem får göra service? 8 år 10 månader sedan #47061

• Sommarverkstan
  • Sommarverkstan Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 2
Du har I grunden rätt I det du skriver; du kan fixa allt själv on om rätt utfört. Finns bra artikel här, gäller MC men I grunden ingen skilnad: www.bike.se/reportage/konsument/garantier-vad-galler-egentligen.

Det är egentligen tre olika frågor:
  • Rekalamtion för fel i produkten, här är det av liten vikt vem som gjort service
  • Leverantörens garanti, det kan ha betydelse men beror på felet. Om det kan påstas hänga samman med service/dina årgärder är det upp till dig att visa att det inte är så, alternativt att allt är fackmässigt utfört.
  • Tredje frågan att fundera över är var en framtida köpare säger, beror ju lite på hur du i övrigt tänker slita på på leksaken.
Följande användare sa tack: bengha

Last edit: av Sommarverkstan.

Vem får göra service? 8 år 10 månader sedan #47062

• bengha
  • bengha Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0

Sommarverkstan skrev: Du har I grunden rätt I det du skriver; du kan fixa allt själv on om rätt utfört. Finns bra artikel här, gäller MC men I grunden ingen skilnad: www.bike.se/reportage/konsument/garantier-vad-galler-egentligen.

Tack. Mycket bra och informativ länk.

Sommarverkstan skrev: Det är egentligen tre olika frågor:

Tack. Bra sammanställt.

Min tanke är att se om jag kan hitta en auktoriserad verkstad som jag kan tjata lite på att göra 10h-servicen så jag slipper hamna i något trångmål. Men gör jag inte det inom rimlig tid så tar jag nog och gör den själv. Jag får dokumentera ordentligt. Kanske rent av en videokamera som visar allt jag gör och mycket stillbilder. Sen tänker jag göra resten av servicen (100h, 200h osv.) på auktoriserad verkstad och helt enkelt beställa tid, i tid. De andra servicearna är betydligt mer jobb och flera moment som nog en garvad mekaniker skall ta hand om.

mvh,

Last edit: av bengha.
  • Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.074 sekunder