Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Skoter som läcker vatten vid genomföringen 16 år 9 månader sedan #5319

• psychonauten
  • psychonauten Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har en yamaha vx, La märke till att det sipprar en lite vatten i skrovgenomföringen till jetpumpen. Nån som vet hur man ska gå till väga för att täta detta, eller haft liknande bekymmer?
Kör man skotern är det inget problem den länsar ur sig, men om jag lägger den still så har jag 20-30 liter i den på en dag, lite tråkigt eftersom jag ofta sjösätter på morgonen och tar upp på kvällen.
Går det att täta från insidan tro, eller ska man montera bort och täta och sedan sätta ihop?

Vad ska man ha för täningmaterial?
Det som sitter nu som tätningsmaterial känns närmast som någon slags hård plast.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Skoter som läcker vatten vid genomföringen 16 år 9 månader sedan #5325

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Jag skulle tagit bort hela "skölden" (transomplate) och sedan rengjort på alla gammal "tätningsmassa", sedan applicerat ny för att vara på säkra sidan!
Du kan använda dig av vanlig traditionenll båtsika modell hållbar! (SIKA 291, har jag för mig funkar fin fint)

Re: Skoter som läcker vatten vid genomföringen 16 år 9 månader sedan #5354

• psychonauten
  • New Member
  • New Member

BUSE skrev: Jag skulle tagit bort hela "skölden" (transomplate) och sedan rengjort på alla gammal "tätningsmassa", sedan applicerat ny för att vara på säkra sidan!
Du kan använda dig av vanlig traditionenll båtsika modell hållbar! (SIKA 291, har jag för mig funkar fin fint)

Är det ett kirusrgiskt ingrepp, eller klarar en normalt händig man av det med lite tid och tålamod ? :)

Re: Skoter som läcker vatten vid genomföringen 16 år 9 månader sedan #5451

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Självklart klarar du av det:)

Gå in här och välj din årsmodell och modell så kan du kolla lite på sprängskissen..
216.37.204.203/yamaha_OEM/YamahaPWC.asp

Det ska bara vara att koppla bort vajrar, slang, sen lossa typ 4st bultar (dom längst inne) sen slita ut hela paketet, sen därefter börjar det jobbiga med att ta få bort själva skölden dvs genomföringsdelen som sagt är sikad/limmad, men även den har små ställen där man kommer in med div verktyg just för att kunna få bort den!

Finns även servicemanual för din maskin här på guppa.
downloads/Yamaha/Guppa.se_vx1100.pdf

Re: Skoter som läcker vatten vid genomföringen 16 år 9 månader sedan #5493

• psychonauten
  • New Member
  • New Member
216.37.204.203/yamaha_OEM/Yamaha ... A=119&B=13

Lite mer info, det är alltså runt platta med nr.13 som läckaget sitter (se länk).

Vad jag förstår så är det packningarna 4-7 som skiljer skrovets ytter och innersida, alltså är slangarna 2 och 18 vattenfyllda när skotern ligger i vattnet.

Om axeln ligger centrerat i genomföringen bör man ju kunna lossa plattan tillräckligt med axeln fortfarande på plats och täta om under utan att montera bort hela axeln.

Vet inte hur mycket jobb det skulle vara att montera bort axeln, men det känns som det kan vara rätt mycket meck med packningar osv.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.052 sekunder