Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Akta Scam på blocket 9 år 10 månader sedan #46105

• jespersallvik
  • jespersallvik Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har nu varit med om två stycken som har försökt scama mig på vattenskoter på blocket, båda har lagt upp en vattenskoter där priset var långt under vad den ska kosta, så har fått tag på båda två o dem har skickat nästintill samma mail till mig där dom vill att jag ska betala 9000 res 10000 via payson som dem påstår är en säkerhet för oss båda, men denna sait går att fejka om man vill, båda två har skrivit på dålig svenska, (möjligen google översatt på ena) ena hade iaf bilar runt om med reg nr som ej var svenska, dem här händelserna har hänt under 1-2veckor, akta er för dessa jävlar

Edit, sorry om tråden har hamnat i frl kate

This message has attachments images.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av jespersallvik.

Akta Scam på blocket 9 år 10 månader sedan #46111

• mightyjochen
  • mightyjochen Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 7
skicka en anmälan till blocket
Mvh Jocke

Den som vet mest, vet ändå för Lite

Sea-Doo RXP-X 300 -16
Yamaha XLT 1200 -03
Sea-Doo RXT -10
Sea-Doo Challenger -08
Sea-Doo GTI 155Hk -14 4st
Sea-Doo GTI SE 130Hk -13
Yamaha GP1300 -07
Sea-Doo RXP -04
Sea-Doo 3D -07 2st
Sea-Doo GTI RFI -04
Sea-Doo GTI -04 3st

Akta Scam på blocket 9 år 9 månader sedan #46129

• SMR3
  • SMR3 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 3
Det kommer ut hundratals bedrägeriförsök varje dag på Blocket, varav dem så är det ett par stycken varje vecka under just Vattenskotrar. Dem är hysta lätta att se och förstå om man sett ett par stycket eller kan lite grann om just den modellen de utger sig för att sälja.

De flesta har bilder från Google, oftast ett amerikanskt släp vilket man kan se på flera sätt, men enklast är att titta på hjulen som inte ser ut som våra klassiska plåtfälgar. Utöver det har skotrarna oftast en dekal med ett nr längst fram på sidorna av fören vilket är obligatoriskt enligt amerikanska kustbevakningen.

Utöver det så är det oftast extremt låga priser, och är en inte en skoter såld inom ett dygn med ett extrem lågt pris så bör man vara vådligt försiktig. Speciellt ifall personen kräver en handpening vilket de alltid gör, det är där de tjänar sina pengar. Oftast är det samma person , och personen i fråga kan nästan aldrig ses direkt om du föreslår det utan är upptagen och kan inte ses förrän om två dagar eller senare och kräver en handpenning för att hålla den åt dig. De "berättar" en del om skotern och att den är fullservad, att massa är bytt och att den är i fint skick till en början. Mycket är oftast osammanhängande. De går gärna ner i pris väldigt mycket även fast den redan är billig om du prutar och sedan avslutar de sametalet med att fler har hört av sig eller något i stil med att "hur ska jag veta att du kommer och hämtar den". De ber dig sätta in en "symbolisk summa" som kan va allt mellan 5.000 SEK till 50% av priset och sen är det kört.

Ställ komplicerade kontrollfrågor om just den skotern och se hur bra de svarar på dem. Det avslöjar dem oftast. Kolla upp telefonnumret och se om det ens är registrerat, i så fall på vem. Får du ett personnummer så sök upp personen och se ifall den person en har ett registrerat telefonnummer, ring personen och fråga om den verkligen säljer en vattenskoter (hänt mig fler ggr att någon svarar att de aldrig ens suttit på en vattenskoter och istället blivit ID-kapade). Be personen ta fler bilder på specifika delar på skotern.

Med andra ord, sätt aldrig in pengar på någons konto om du inte har 100% koll och kontroll på vem personen är och affären i sig.

Och precis som Jocke sa, anmäl annonsen så fort du ser en misstänksam annons.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.068 sekunder