Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Impotera vattenskoter usa-sverige reglar? 10 år 7 månader sedan #45217

• Kjøsnes
  • Kjøsnes Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej. Jag är från Norge.

Och jag funderar på att köpa en Seadoo RXP-X skrov som är placerade i Sverige.

Så jag undrar om några saker. Den person som har denna skrovet i Sverige har berättat för mig att han köpte den helt ny utan motor och jetpump av ett företag i Sverige. Så vad jag undrade var om företaget i Sverige måste få skrovet CE-märke innan de få plockas utfrån tullkontoret i Sverige? För om jag ska köpa den här skrov och importera den från Sverige till Norge måste skrov vara CE-märke innan jag får plockas ut av tullkontoret i Norge.

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Impotera vattenskoter usa-sverige reglar? 10 år 7 månader sedan #45218

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3
Helt riktigt!

Du behöver en CE-märkning som kommer garanterat vara helt ekonomisk oförsvarbar och mycket krånglig att genomföra om den skall gå genom de "riktiga" certifierade organen typ Lloyds etc. Titta du efter en ny maskin som är CE märkt från början i delar eller komplett
Blir mycket billigare

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Impotera vattenskoter usa-sverige reglar? 10 år 7 månader sedan #45222

• Kjøsnes
  • New Member
  • New Member
Tack för svaret. Ja jag kan se. men vad är det som jag har en rxpx 08 mod. men det har fått så mycket sprickor och skador. till jag hade helt renoverade förra vintern. Så när jag inte klarar av att fixa det igen ...

Säljaren säger att han har mottagit från han köpte skrovet från företaget han köpte den på. Så vad jag undrar är hur jag skall få certifierade på skrovet har godkänts för Europa om inte säljaren har ingen CE-dokumentation? Hur kan jag möjligen få tag på de papper? För inte vissa tull vet om denna skrovet är avsedd för Europa sedan det står RS på den? Motor och strålpump har jag redan så det finns ingen problem.

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

Impotera vattenskoter usa-sverige reglar? 10 år 7 månader sedan #45223

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Enligt min mening är CE-märkning för vattenskotrar och även båtar bara trams och ren myndighetsutövning utan verklig verkan tyvärr. Varför mäste det vara CE-märkt för att importera till Norge som inte är med i EU ?

Som privatperson i Sverige kan du importera i princip alla lagliga produkter utan besvär, utan CE-märkning tullmässigt, även om det förekommer en stor mängd skörnor om div beslag av icke ce märkta produkter...
Till Norge är det väl bara att lasta och köra över gränsen ?!?!
Kawasaki R-rated

just for fun

Impotera vattenskoter usa-sverige reglar? 10 år 7 månader sedan #45224

• Kjøsnes
  • New Member
  • New Member
Har ingen aning om, bara för att mjölk pengar till statskassan ...

Det är vad jag är osäker, tror inte att det är bara att ta det över gränsen. För då har jag ingen tull papper när det har kommit till Norge. Åh jag kommer inte att gå ut på försäkringen på det heller.
Min kusin importerade exakt en RXP x 2012 mod från USA till Norge. Ett evigt väsen CE-märkning !!

Impotera vattenskoter usa-sverige reglar? 10 år 7 månader sedan #45225

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3
Sant, det blir mycket krångel, speciellt till Norge
Men jag håller till 100% med föregående talare ang CE -märkningstramset då maskinerna är exakt 100% likadana för europeiska marknaden såsom amerikanska

Mvh Niklas
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Impotera vattenskoter usa-sverige reglar? 10 år 7 månader sedan #45230

• mightyjochen
  • mightyjochen Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 7
Det är inte riktigt sant att det är en myt att tullen beslagtar icke CE märkta maskiner. För det gör dom och de gör de ofta.Det är också så att en icke CE märkt maskin inte går eller inte får försäkras och framföras utanför tävling.

Däremot är det så att det inte skiljer ett dugg mellan en icke ce märkt och en ce märkt maskin och det är mest nonsens hela grejen. Men det innebär inte att tullen och försäkringsbolaget är en myt. Så tipset är att inte befatta sig med icke CE märkta maskiner.
Mvh Jocke

Den som vet mest, vet ändå för Lite

Sea-Doo RXP-X 300 -16
Yamaha XLT 1200 -03
Sea-Doo RXT -10
Sea-Doo Challenger -08
Sea-Doo GTI 155Hk -14 4st
Sea-Doo GTI SE 130Hk -13
Yamaha GP1300 -07
Sea-Doo RXP -04
Sea-Doo 3D -07 2st
Sea-Doo GTI RFI -04
Sea-Doo GTI -04 3st

Impotera vattenskoter usa-sverige reglar? 10 år 7 månader sedan #45231

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Väldigt intressant, att svenska tullen har beslagtagit någon vattenskoter som en privatperson har importerat. Kommer inte backa förens ett konkret exempel presenteras på att tullen verkligen har beslagtagit en privat importerad vattenskoter. Jag har personligen diskuterat frågan med tulltjänstemän i en av våra större hamnar där mycket privatimporterat gods från bl.a. USA hanteras.
Konstigt även det du säger om försäkring, vad jag vet så försäkrar bl.a alandia som Guppa samarbetar med både båtar och vattenskotrar som saknar CE- märkning.
Kawasaki R-rated

just for fun

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.064 sekunder