Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Köra utan försäkring - vad händer om...? 10 år 9 månader sedan #44675

• psike
  • psike Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan,

Lite ny på vattenskoter, men insåg att en försäkring på RXP:n kommer kosta nästan 6000kr/år + 10.000kr i eventuell självrisk för så kallad "sjöskada". Detta motsvarar ju vagnskada på snöskoter eller bil. Att jag ska ha sönder min RXP som bara kostade runt 80tkr för så mycket pengar är en risk jag kan ta.

Hamnar jag i en bilolycka så torde ju trailer/bilförsäkring täcka skador på hela ekipaget?

Stöld är ju inte ovanligt, men med GPS-sändare, klass3-lås och sunt förnuft vad gäller förvaring så torde risken vara låg för att bli av med maskinen.

Men största frågan av dom alla för min del: Om min vattenskoter får "gashäng" eller en kompis utan sjövett kör in i en Princess 35-fotare i 50 knop. Vem/vilken försäkring täcker skador på andras prylar och vad händer med personskador o.s.v. (det vill säga - det som vanligtvis omfattas av trafikförsäkringen). Denna del ingår ju hur som helst inte i en vattenskoterförsäkring vad jag förstår - så vad händer i praktiken vid en olycka där tredjepart är inblandad (såväl person som sak-skada)? Gör en försäkring någon skillnad? Går det på min hemförsäkring (givet att jag är vållande).

Eller omvänt - om någon vattenskoter eller båt rammar min RXP totalt - vem står för fiolerna? (den andres försäkringsbolag? om den andre INTE har en försäkring då?)

Någon som kan detta som kan reda ut det hela? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Köra utan försäkring - vad händer om...? 10 år 9 månader sedan #44684

• joel96
  • joel96 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 5
Vad jag vet så gäller hemförsäkringen inte. Om du skulle köra på en person eller en annan båt och du inte har försäkring kan du bli skyldig en massa massa pengar.

Köra utan försäkring - vad händer om...? 10 år 9 månader sedan #44686

• mike
  • mike Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Helt rätt
Alla skall ha försäkring för allas trygghet.

Köra utan försäkring - vad händer om...? 10 år 9 månader sedan #44701

• psike
  • New Member
  • New Member
Vilket försäkringsbolag har du och har du läst dina villkor? Jag utgår från offerten jag fick från Svedea och där framgår som sagt INGENTING om skada på annans egendom (eller personskada).

Så frågan är för mig obesvarad.

Köra utan försäkring - vad händer om...? 10 år 9 månader sedan #44702

• guppa
  • guppa Profilbild
  • Administrator
  • Administrator
  • Tack mottaget: 19
Hej!

Vi på Guppa samarbetar ju med Alandia och ger alla Guppa medlemmar 10% rabatt på premien, så vi skicka dina frågor till dem och fick svar nu.

Hej,

Klart vi ska reda ut de frågetecken du har angående försäkring på vattenskoter.

Vi kan endast tala om hur vår produkt fungerar och kan därmed inte säga att andra bolag gör på samma sätt som vi.

I vår vattenskoterförsäkring som är en helförsäkring (Alandia Båtförsäkringsvillkor 2015-04-01), ingår:
Sjöskada -om du tex går på grund eller kör på en stock i vattnet
Uppläggningsskador -den täcker det som kan uppkomma vid sjösättning/upptagning och vid förvaring på land
Transportskador -den täcker de skador som kan uppkomma på skotern/trailern vid transport på land
Brand -skador som uppkommit genom brand, explosion eller blixtnedslag
Stöld/skadegörelse -som det låter
Ansvar -det är den del i försäkringen som vi kan jämföra med en ”trafikförsäkring”. Försäkringen täcker det skadeståndsansvar som du kan bli skyldig till. Tex om du kör på någon annans båt eller brygga som ägaren vill ha ersättning för.
Men vi ersätter även skador på tredje man, tex om du skulle köra på någon som ligger i vattnet och det blir personskador
Rättskydd -vi kan hjälpa dig om du skulle hamna i rättstvist, tex med säljaren

Om någon skulle köra in i din skoter och det uppkommer skador, går det på dennes försäkring. Men är han/hon oförsäkrad, är det personen själv som ska stå för skadekostnaderna (har han/hon inga pengar kan det bli svårt att få någon ersättning, om du har en egen försäkring så ersätter ditt bolag skadorna (men du får betala självrisk som vanligt) och försöker sedan att genom en regress mot den som varit vållande få tillbaka pengarna och även din självrisk som i så fall återbetalas till dig)

Hoppas vi lyckats svara på dina frågor, men om vi varit oklara eller om det dyker upp fler frågor så finns vi på alandia.se eller på telefon 08-630 02 45

Vänliga hälsningar
Angelica Hagfält
Alandia Försäkring
Följande användare sa tack: psike

Köra utan försäkring - vad händer om...? 10 år 9 månader sedan #44703

• psike
  • New Member
  • New Member
Vilket bra svar! Stort tack!

Blev såklart tvungen att kolla igenom min offert från Svedea mer noggrant och noterar att även dom har med en ansvars-del. Betryggande.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.080 sekunder