Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 11 månader sedan #44274

• blekingepaddlare
  • blekingepaddlare Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Ja en allmän grundkunskap tycker jag det behövs!
Sen känns det bitter för oss som vuxit upp i ekor med åror och sedan en 4,5 hp motor innan vi vuxit vidare med snabbare båtar.
Men personligen har jag skaffat mig full SBU utbildningsbok i allt från radar till segel via kustskeppare och utsjöskeppare och jag känner ändå att kunskapen behövs.
Så förareintyget borde vara grunden inom båtlivet. tog mitt som 13 åring 1980 så det är inget större jobb
SEADOO GTX SC -04

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 11 månader sedan #44283

• snilez
  • snilez Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 1

Dutrorduvet skrev: Ska de va körkort på vattenskoter så ska de va på vanlig båt med!
De är ju precis som att man inte behöver ha körkort på en Toyota prius men behöver ha körkort på en Porsche....... Jämställdhet ska de va!

Man måste börja någonstans.

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 11 månader sedan #44300

• FrozenKing
  • FrozenKing Profilbild
  • New Member
  • New Member
Är det spekulerat i åldersgräns och krav på förarna än? Tycker att man kanske kunde slå ihop snöskoter-förarbevis med vattenskoter förarbevis, att man får köra båda. DVS en 16 årsgräns för att få förarbeviset, samt en lättare utbildning. Ska jag vara ärlig känns det lite overkill att man måste ha ett förarbevis för att framföra en båt eller i detta fall vattenskoter... Men om jag förstått det hela rätt så kommer inga ändringar ske för än 2020?

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 11 månader sedan #44302

• nozzen
  • nozzen Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 1
Inte för att vara kaxig men tycker du verkligen att det är samma typ av fordon? Jag har både snöskoterkort och förarbevis båt å att säga att det är samma är som att säga att kex är samma sak som knäckebröd!

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 11 månader sedan #44303

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Ett av de stora problemen vi har i det här landet är att våra folkvalda som lägger fram motioner i div. utskott har för dålig insikt i sakfrågor. Tycks var så i den här frågan också...
börjar bli dags att se sig omkring skärgården består inte bara av roddbåtar och kanoter längre. Men oj där blev jag visst överkörd av en 39 fots motorbåt med en skeppare som saknade både sjövana och någon form av nautisk kompetens. Ja jävlar nu står han på land också... snygg parkering.

Är som jag sagt tidigare possitiv till kompetenskrav på sjön, men ställer mig frågande till varför just enbart vattenskotrar och dess användare lyfts fram som ett större problem än andra på sjön.
Kawasaki R-rated

just for fun

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 11 månader sedan #44304

• MarkusK
  • MarkusK Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 4

Dinky skrev: Ett av de stora problemen vi har i det här landet är att våra folkvalda som lägger fram motioner i div. utskott har för dålig insikt i sakfrågor. Tycks var så i den här frågan också...
börjar bli dags att se sig omkring skärgården består inte bara av roddbåtar och kanoter längre. Men oj där blev jag visst överkörd av en 39 fots motorbåt med en skeppare som saknade både sjövana och någon form av nautisk kompetens. Ja jävlar nu står han på land också... snygg parkering.

Är som jag sagt tidigare possitiv till kompetenskrav på sjön, men ställer mig frågande till varför just enbart vattenskotrar och dess användare lyfts fram som ett större problem än andra på sjön.

Och numera finns en 40 sidor lång utredning från Havs & Vattenmyndigheten som regeringen beställde som entydigt säger att vattenskoterförordningen bör skrotas och förarbevis bör införas för alla fritidsbåtar.

Jag tror dock att blir allt eller inget när det gäller när det gäller förarbevis. Det viktigaste är att förordningen skrotas så att alla vet vad som gäller.

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 11 månader sedan #44381

• reyland
  • reyland Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Seadoo RXT-X 255 -08
Som föregående talare skrev så ska det vara det på båtar med i såfall. Jag är för det för många som inte har någon koll alls
Seadoo RXT-X 255 -08 med riva Freeflow och JBR K25 dumpventil

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 10 månader sedan #44413

• griffon
  • griffon Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ingen mins en fegis
  • Tack mottaget: 2
Ända vettiga är att alla som framför en farkost på sjön ska ha det manöver/förarintyg som redan finns.
Samt om farkosten går att framföra i över 35 knop så skall föraren även ha högfartsbevis, det som oxå redan finns.
Varför göra det svårt? lösningen finns redan...

Dessa två intyg kostade mig hela 150kr.
Passa på att ta intygen via er båt/race klubb innan dom tar nått genialiskt beslut att de som inte har dessa två måste gå risk ettan,risk tvåan, öppethav del ett och två, skrivning med 70 frågor, därefter en intensivkurs samt en uppkörning på en skoter med dubbelkommando. För att sedan besluta om en maxhastighet på 40 knop inomskärs och 45 utom.
Rasmus Westerberg RXT Open/GP #51 @ Marellracing.se
UppsalaMarinverkstad.se

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 10 månader sedan #44414

• blekingepaddlare
  • blekingepaddlare Profilbild
  • New Member
  • New Member
Har du verkligen intygen? Enligt NFB kostar det 450:-/st i provavgift
SEADOO GTX SC -04

Vattenskoter förarbevis och körkort 10 år 10 månader sedan #44415

• griffon
  • griffon Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ingen mins en fegis
  • Tack mottaget: 2
En båtklubb kan söka bidrag för att utbilda tex ungdomar i sjövett. Där av priset, några av lumpen kompisarna betalade 13000 för högfartsbeviset så det finns olika sätt att ta det på.
Rasmus Westerberg RXT Open/GP #51 @ Marellracing.se
UppsalaMarinverkstad.se

Sidan laddades på: 0.079 sekunder