Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Motorolja till 4T-motorer utan kompressor(?) 11 år 3 månader sedan #43669

• Ronis
  • Ronis Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Har precis blivit med vattenskoter (Kawasaki STX 15f) och planerar nu för att serva den inför våren och sommaren. Skotern kommer att användas till nöjesåkning och lite lek / familjekörning, så den kommer inte att gå speciellt hårt.

När jag började titta på vilken olja jag skulle hälla i motorn insåg jag att det inte var helt självklart. Enl min instr.bok så vill motorn ha en 10W 40-olja med klassning API SE, SF eller SG, men kan även tänka sig API SH eller SJ with JASO MA.

Nu verkar det ju vara så att det inte finns många oljor med 10W 40 som uppfyller denna spec. Nedanstående oljor skulle skulle kunna kandidera till att smöja puffran. Någon som har erfarenheter av dessa oljor ? Fördelen med Biltemaoljan är att den är väldigt lättillgänglig. Visst är det lite skillnad prismässigt, men det är egentligen inget som påverkar valet tycker jag.

Så - vad kör ni med för olja eller vad rekommenderar ni ?

Delsyntet
Castrol Power 433kr/4L
Gulf Pride 4004 399kr/4L

Syntet
Castrol Power Racing 516kr/4L
Motul 7100 549kr/4L DYRAST
Biltema 289kr/4L BILLIGAST

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av Ronis. Orsak: Fel pris på Biltemaoljan

Motorolja till 4T-motorer utan kompressor(?) 11 år 3 månader sedan #43670

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Jag skulle köra på Castrol Power oljan som jag vet funkar bra.
Har inga bra belägg utom att jag vet att castrol håller god kvalitet.

Är dock väldigt tveksam till att använda Biltema oljan, finns en anledning till att den är billigast...
Kawasaki R-rated

just for fun

Motorolja till 4T-motorer utan kompressor(?) 11 år 3 månader sedan #43671

• Ronis
  • Senior Member
  • Senior Member

Dinky skrev: Jag skulle köra på Castrol Power oljan som jag vet funkar bra. Har inga bra belägg utom att jag vet att castrol håller god kvalitet.

Delsynteten alltså ? Känns som en bra medelväg tycker jag också.

Dinky skrev: Är dock väldigt tveksam till att använda Biltema oljan, finns en anledning till att den är billigast...

Jag har varit av samma uppfattning, men har börjat tveka lite. Om oljan uppfyller klassningen så borde den vara ok för en viss motor helt klart. Att den är billigare skulle kunna ha att göra med mindre reklam- och sponsringskostnader(i rally och racingsammanhang etc), samt att det skulle kunna vara så att man får betala lite extra bara för att det är ett känt märke....??? Finns även de som påstår att inte Biltema har en "egen" olja, utan att det är ett annat, kanske kändare märke(?) som tappats på Biltemaflaska. Hela oljebranschen är ju lite hemlig över lag, så att få veta vad som verkligen finns i Biltemas flaskor är inte lätt....

mvh/ Ronis

Motorolja till 4T-motorer utan kompressor(?) 11 år 3 månader sedan #43672

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
Är kanske av den gamla skolan som har i ryggmärgen att allt som har med motorer och rörliga delar att göra och säljs på biltema är skräp :)

Precis som du skriver så är det mycke hysch hysch i olje branschen med olika blandningar av "samma" olja för olika marknader, rykten och vad det skrivs för märke på flaskan.

Oavsett så är det ganska små summor i priskillnad vi pratar om, när det gäller normal andvändning med ett oljebyte per säsong...

Biltema framställer knappast egen olja, kan mycket väl vara t.ex Castrololja med troligtvis inte samma blandning som det som säljs som Castrol , men jag kommer ändå inte hälla någon Biltema olja ens i gräsklipparn ... sen om det här rätt eller fel så känns det iaf bättre inombords :)
Kawasaki R-rated

just for fun

Motorolja till 4T-motorer utan kompressor(?) 11 år 3 månader sedan #43673

• Ronis
  • Senior Member
  • Senior Member

Dinky skrev: ....... sen om det här rätt eller fel så känns det iaf bättre inombords :)

Det där är verkligen ett sanningens ord! Jag är lika dan :P
Får se hur jag gör. Tänkte "spola" igenom motorn med ny olja en eller två gånger innan jag ger mig ut och åker också. Bara varmköra mellan de två första bytena alltså.

mvh/ Ronis

Motorolja till 4T-motorer utan kompressor(?) 11 år 3 månader sedan #43674

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
Har det hänt något specellt eller är den körd med gammal "bränd" olja eftersom du ska köra igenom den med olja 1-2ggr?

Till det kan använda vilken skitolja som helst t.o.m. Biltemaolja :)
Kawasaki R-rated

just for fun

Motorolja till 4T-motorer utan kompressor(?) 11 år 3 månader sedan #43675

• Ronis
  • Senior Member
  • Senior Member
Näe, tror inte det har hänt något. Tyckte bara att oljan som var i såg ut att ha lite kondens i sig, så jag ville förvissa mig om att den är ren och fräsch när jag börjar köra.

mvh/ Ronis

Motorolja till 4T-motorer utan kompressor(?) 11 år 3 månader sedan #43676

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
Okej,
Är det bara lite "kondens" så lär det försvinna av sig själv när motorn blir varm.
Varmkör med den gamla oljan och se till att suga ur så mkt som möjligt, ställ maskinen så motorn lutar aningen framåt så får det upp så mkt olja som möjligt...
Skulle det mot förmodan var mycket vatten i oljan (mjölkig olja) kan det vara läge för ett extra oljebyte...
Kawasaki R-rated

just for fun

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.071 sekunder