Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Vinterförvaring rxt 2010 11 år 5 månader sedan #43572

• cam72
  • cam72 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Jo jag vet, det finns massa trådar om detta men här tänkte jag försöka få svar på några frågor som kom upp när jag läser instruktionsbokens avsnitt om förvaring. Jag har precis köpt skotern och känner mig lite vilse ibland. Gillar att göra saker ordentligt och rätt! B)

I år kommer min skoter stå varmt skall tilläggas men vill ändå göra allt rätt.

1. Köra ur kondensvattnet ur intercoolern, hur kommer det sig att vattnet kommer ur när man lossar slangen och inte när slangen sitter plats? I samband ska man smörja gasspjället men vilken olja skall man köra?

2. I instruktionsboken nämner man inget om att köra igenom glykol inför vintern, däremot tryckluft tills vattnet slutar komma, detta för att tömma avgas samt samt intercooler. har detta samma syfte? Vilket är att föredra?

3. Olja i cylinderloppen, vilken olja rekommenderas ( självklart rekommenderar dom orginal Brp men jag har långt till närmaste vattenskoter affär) finns det BRA alternativ till orginal oljan? Ska man plocka bort fuelrailen eller stiften och spruta in? Vilket rekommenderar ni?

4. I filmen om konservering som finns här på forumet sprutas något vitt på tändspolarna vad är det?

I filmen änvänds 3 st sprayer:

Brp- xp-s, fogning oil, silicon spray, var skall respektive användas till?

Något annat viktigt att tänka på vid konservering?

Hoppas nu på lite vägledning i detta för mig nya utmaningarna

Mvh Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Vinterförvaring rxt 2010 11 år 5 månader sedan #43573

• hixxey
  • hixxey Profilbild
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
  • Tack mottaget: 13
Hej.

2 Har också läst om att man kan blåsa rent från vatten, men känns som att man inte kan lita på att man får helt fritt från vatten och tror därför det är säkrare du kör glykol som dessutom lägger sig som ett skydd. Så följ anvisningarna på flaskan efter hur din skoter ska stå över vintern.

3. Olja i cylinderloppen använder jag mig av Foggingoil och sprutar in via insprutningen (fuelrailen) du kan säkert använda vanlig konserveringsolja för marint bruk. Bör finnas på Hjertmans, biltema, jula osv. Men beställer du på nätet så spelar det ingen roll hur långt bort du bor.

4. Det som jag sprutar på tändspolarna i klippet är BRPS smörjolja.

5 (Vilken spray till vad?) BRPS olja använder jag till att lägga ett lager olja över alla metalldelar och även tändspolarna. Fogging oil använder jag till att smörja motorns insida och slutligen silokonspray till alla kontakter och elektronik.

Jag hoppas det blir lite klarare för dig nu och lycka till :)
Karlstad Jetracing

Vinterförvaring rxt 2010 11 år 5 månader sedan #43576

• cam72
  • cam72 Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Byter man inte luftfilter på dessa maskiner?

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.078 sekunder