Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Problem med hastighet och motor? 11 år 6 månader sedan #43527

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
När jag skulle köra in skotern från stugan till rampen i stan märkte jag att den inte riktigt gick helt som den skulle..

Jag tog först en snabb sväng och upptäckte då att hastighetsmätaren inte fungerade.. detta tror jag kan bero på att det har kilat fast alger och sjögräs vid det lilla "skovelhjulet" under skotern, det är väl detta som anger aktuell hastighet?

Sedan upptäckte jag också att den gick på ca 70% av maxfart, detta kan vara kopplat till den enorma mängd havstulpaner som valt sin boplats på skrovets undersida..

Däremot så kom det riktiga problemet när jag skulle bege mig hemåt, jag fick inte någon acceleration eller fart i skotern.. den varvade upp till 7000-8000rpm, men ändå fick jag inte ur mer än uppskattningsvis 10-15 knops fart..

Vissa tillfällen lät det ungefär som en "spelkula" i en tvättmaskin.. den morrade när man varvade upp, och sedan lät det som ett "metalliskt klonkande / rasslande" läte.

Någon som har tips på vad detta kan bero på?`

Min första tanke var smuts i förgasare, bränslefilter etc.. som gör att skotern inte riktigt får bra flöde på bränslet.. eller om det har att göra med att den legat i ca 4v utan att ha körts?

Just ja, det är en 2009 yamaha vx100 jag har :)

Tips emottages tacksamt!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av najkks.

Problem med hastighet och motor? 11 år 5 månader sedan #43528

• umh
  • umh Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 7
Om motorn har höga varv men du ändå inte har någon framdrivning kanske antingen impellern eller impellerhuset har någon allvarlig skada, eller att hela huset lossnat och glappar mot skrovet så den suger in en massa luft. Även splinsen på drivaxeln kan vara rensade.

/Peter
Mina renoveringsprojekt:
Sea Doo RX Millenium 951
sea-doo-rx.blogspot.se/

Sea Doo GTX SE 4-tec 185 2003
sea-doo-gtx.blogspot.se/

Problem med hastighet och motor? 11 år 5 månader sedan #43530

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Låter inte som ngt motorfel om den varvar som du beskriver, snarare pumpen precis som umh är inne på.
Har den legat i vattnet i flera veckor så är det med all säkerhet pumpen som tagit skada.
Jag gissar på lagerras i pumpen pga av vatteninträngning och skadad impeller
Kawasaki R-rated

just for fun

Problem med hastighet och motor? 11 år 5 månader sedan #43531

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Impeller, impellerhus eller pump.. låter som fasligt dyra saker att åtgärda?

Jo den hade nog legat ca 5v utan att köras, ute i stugan, pga husköp i stan..

Som sagt, första svängen jag tog gick bra och utan missljud,
först sedan när jag stängt av och skulle starta upp den och köra in till stan kom missljuden.. den varvar upp till 7000-8000 varv utan problem.. men farten hänger liksom inte med.. körde paralellt med en båt som gör ca 15-20 knop (på maxfart)

Normalt sett gör den ju 40 knop utan problem..

Ska lämna in den, kan ju meddela mekanikern att dessa saker kan fela..

Men vad ska jag räkna med för kostnader?
Impeller kanske är bra att byta oavsett, är det något som förbättrar hastigheten?

//Hugo

Problem med hastighet och motor? 11 år 5 månader sedan #43532

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Det är nog bättre att mekanikern får konstatera vad det är för fel själv... och därefter ge dig ett kostnadsförslag.

Men som sagt min gissning är att lagren i pumpen skurit p.g.a. att skotern legat i sjön en längre tid och det har trängt in vatten där lagren är monterade, Med följdskador på impeller och impellerhus/pumphus.

Vet inte om det var du eller någon annan som ställde frågan om man kunde ha skotern ligga i sjön en längre tid här i våras?
Vilket fall som helst är det mkt olämpligt! Så det blir lärpengar om det är det felet jag misstänker, så vi får hoppas det är ngt annat enklare fel.
Kawasaki R-rated

just for fun

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.077 sekunder