Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4089

• adriano
  • adriano Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Tänkte ta med mig min skoter när till Kroatien nu i sommar. Undrar om det är någon som har gjort det tidigare, då jag har lite praktiska problem/frågor!?
1. Det krävs körkort för skoter i Kroatien, måste då jag ha den också trots att i min hemland (Sverige) inte går att få den!?
2. Alla båtar (inkl. vattenskoter) i Kroatien är registrerade, alltså dem vill ha papper (förutom försäkring) som bevisar att skoter är min, går det att registrera en vattenskoter här i Sverige, har någon gjort det, i så fall hur, och var det enkelt?

När jag pratade med myndigheter i Kroatien här om dan, de skrattade åt mig, de trodde inte att i Sverige, man kan köra en 255 hk stark vattenskoter utan körkort, och att man behöver inte registrera den heller!
RXP-X

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4090

• horatio caine
  • horatio caine Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Oj, finns det länder med galnare regler än Sverige?

Re: Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4091

• adriano
  • Junior Member
  • Junior Member

Horatio Caine skrev: Oj, finns det länder med galnare regler än Sverige?

Det verkar så! :?

Men det är värt besväret, hyrde en vattenskoter föra året i Kroatien och kan garantera att det är en helt annan känsla att åka i 30 grader solen, och 25 grader vatten! Varje dag perfekt dag för att åka, 4 veckor i streck! :?
RXP-X

Re: Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4092

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

adriano skrev: Tänkte ta med mig min skoter när till Kroatien nu i sommar. Undrar om det är någon som har gjort det tidigare, då jag har lite praktiska problem/frågor!?
1. Det krävs körkort för skoter i Kroatien, måste då jag ha den också trots att i min hemland (Sverige) inte går att få den!?
2. Alla båtar (inkl. vattenskoter) i Kroatien är registrerade, alltså dem vill ha papper (förutom försäkring) som bevisar att skoter är min, går det att registrera en vattenskoter här i Sverige, har någon gjort det, i så fall hur, och var det enkelt?

När jag pratade med myndigheter i Kroatien här om dan, de skrattade åt mig, de trodde inte att i Sverige, man kan köra en 255 hk stark vattenskoter utan körkort, och att man behöver inte registrera den heller!

Körkort måste du nog lösa på plats i Kroatien.
Registreringen borde vara den som diskuterats i några bloggar de senaste dagarna, att man registrerar sin farkost i sjöfartsregistret och kompletterar med Nationalitetsintyg. Kolla för säkerhetsskull med Transportstyrelsen och myndigheterna i Kroatien att det räcker.

Re: Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4093

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tveksam till detta!
I så fall skulle det gälla samtliga båtar som är svenska.
Skulle samma regler gälla för svenska bilar? nix detta regleras i sjölagen
Men en svensk intygsbok med förarbeviset så har du rätt att framföra en svensk nöjesbåt vartsom i världen
Så kolla med www.nfb.a.se/ som administrerar svenska behörigheter
Ursäkta det lite spretiga svaret!

Re: Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4156

• gurrag
  • gurrag Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Du behöver inget "Körkort" om du skall köra jet/vattenskoter i Kroatien. Jag har kört både jet och vattenskoter där i 10 år utan "Körkort"

Du behöver däremot en s.k "Vinjetta" som är en slags "Tillstånd" för att köra i kroatiska vatten.
Denna köper du i någon större hamn på hamnkontoret/hamnkaptenen. Har för mig att det kostar ca.
300 kuna och gäller ett år. Jag har själv blivit stoppad av "Sjöpolisen" och fått denna information.
Det finns många sjöpoliser i Kro. Som jag fattat det så är det i övrigt samma regler med att man skall hålla sig ifrån stränder och respektera...

Ibland är det bra att ha någon slags papper när man kör igenom tullen Slo/Kro (dvs ut ur EU) detta papper stämplas och kan ev. visas upp då du kör hem igen. Det har hänt mig att jag blivit tvungen att momsa in
en gammal skoter in i EU på tillbakavägen pga av detta. Kör du när det är turistsäsong är det dock knappast troligt att dom ens tittar på din skoter. Samma gäller båt.

Hör gärna av dig om du har några frågor.

Re: Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4254

• adriano
  • Junior Member
  • Junior Member

gurrag skrev: Du behöver inget "Körkort" om du skall köra jet/vattenskoter i Kroatien. Jag har kört både jet och vattenskoter där i 10 år utan "Körkort"

Du behöver däremot en s.k "Vinjetta" som är en slags "Tillstånd" för att köra i kroatiska vatten.
Denna köper du i någon större hamn på hamnkontoret/hamnkaptenen. Har för mig att det kostar ca.
300 kuna och gäller ett år. Jag har själv blivit stoppad av "Sjöpolisen" och fått denna information.
Det finns många sjöpoliser i Kro. Som jag fattat det så är det i övrigt samma regler med att man skall hålla sig ifrån stränder och respektera...

Ibland är det bra att ha någon slags papper när man kör igenom tullen Slo/Kro (dvs ut ur EU) detta papper stämplas och kan ev. visas upp då du kör hem igen. Det har hänt mig att jag blivit tvungen att momsa in
en gammal skoter in i EU på tillbakavägen pga av detta. Kör du när det är turistsäsong är det dock knappast troligt att dom ens tittar på din skoter. Samma gäller båt.

Hör gärna av dig om du har några frågor.

Konstigt, då alla kroatiska myndigheter som jag har pratat med (även privata personer) säger att man måste ha ”körkort”, kan det vara att polisen är lite ”snällare” mot turister! Hur som helst tror jag att jag kör utan, precis som du betalar bara ”vinjett”, och i värsta fall om jag tvingas till det så tar jag körkortet på plats, hörde att det kostar ca 150 euro och man är klar på mindre än en timme!
Hur har du gjort när det gäller försäkring, den enda försäkringen som jag hittade, som ville försäkra vattenskoter utomlands (hela europa) är ”EIS-insurance” och dem ville ha ca. 9.500 kr/år, tror du att det räcker med själva försäkringsbrevet som intyg om tullen vill kolla upp om skoter är min. Annars fixar jag registreringsbevis här i Sverige, pratade med transportstyrelse och dem så att det går att registrera en vattenskoter om man har särskild anledning (i mitt fall resa utomlands är godkänd anledning)!
Föresten, hur är det att åka med trailer hela vägen när till Kroatien?
RXP-X

Re: Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4257

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Trailer till Kroatien!!
Långt!!!!! :| :|

Re: Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4261

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Va fan checka in den som sport redskap på flyget några pix för övervikten bara. :lol:

Re: Till Kroatien med vattenskoter!? 16 år 10 månader sedan #4416

• gurrag
  • gurrag Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag blev själv stoppad av en polis på vattenskoter förra säsongen. Jag väljer att följa de regler han informerade mig om. "Körkort" hur skulle det funka vid t.ex. uthyrning som finns på många ställen.

Trailer till Cro är inga problem. Motorväg hela vägen.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.069 sekunder