Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Fettnippel på Yamaha Waverunner 2007 12 år 7 månader sedan #41322

• andreas747506
  • andreas747506 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 2
Hej,
Jag har köpt en begagnad Yamaha Waverunner 2007 års modell. Den har gått bra hela sommaren men efter körning ligger det alltid någon deciliter vatten i skrovet. Nu har jag sett att det kan bero på att det inte finns tillräckligt med vattenavvisande smörjfett. Jag tänkte fylla på lite genom fettnippeln, men hur vet jag när det räcker? Kan jag se var fettet kommer ut någonstans?

Jag har en fettspruta med vanligt smörjfett för mekaniska delar jag använt till mina utombordare, kan jag använda samma till denna motor eller måste det vara något speciellt fett?

Tack för svar!
Yamaha FX 140 -07

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Fettnippel på Yamaha Waverunner 2007 12 år 7 månader sedan #41324

• skippero
  • skippero Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 3
Hej,
Jag har FXHO-2005 (70h), men tror det kan se likadant ut på din.

Lite vatten i skrovet är normalt. Min läckte 3-4dl/h innan jag fyllde intermediate housing och slutade läcka helt efter fyllning. Fettets huvudsakliga uppgift här är att stänga ute vatten.

Manualen säger 33-35cm3 första gången (10h) för att fylla upp slangen till nippeln mm och 6-8cm3 (12mån/100h). Tipsen på nätet säger att du kan lossa slangar och liknande för att se om första fyllningen är gjord. 1cm3~0.9g. Pumpa långsamt, annars kan eventuellt någon axeltätning fara bort.

Manualen säger water resistant grease. Specialfett kanske är något bättre, men jag använder ett bra universalfett. Tänkte att det är vattenavvisande nog.
Yamaha FX HO 160hk -2004

Fettnippel på Yamaha Waverunner 2007 12 år 7 månader sedan #41325

• andreas747506
  • andreas747506 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 2
Perfekt, tack!
Yamaha FX 140 -07

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.061 sekunder