Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Samla ihop fakta om vattenskoter? 16 år 10 månader sedan #3889

• ec1
  • ec1 Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
På grund av att helt inkompetenta personer skriver lagar och bestämmelser i detta land så anser jag att det är viktigt om alla här på forumet med sina kunskaper kunde hjälpa till och samla ihop relevant fakta om vattenskotern. Dessa fakta skulle man sedan kunna användas på plakat vid en eventuell demonstration eller som underlag för brev, mejl till myndigheter och tidningar.

Fakta som sedan kan skrivas ihop av Guppa och läggas i en Anslags tråd eller likande?

T.ex = En modern vattenskoter med 4-taktsmotor som körs i 30knop drar ca 0,5liter/distans. Stämmer det?
Vore bra med jämförande information om vad en motorbåt med en V8:a eller vanlig tvåtaksmotor drar.

Kan någon ta redan på hur mycket ljud en vattenskoter för, jämfört med motorbåtar? Helst då Teknikern skrev att Hydrokoptrar är tillåtna att köra överallt på sjön. Typ decibel för vattenskoter, motorbåt och Hydrokopter?

På hur grunt vatten kan man köra vattenskoter för att inte riskera att suga upp stenar eller annat som kan förstöra impeller och pumphus? Kan det vara så att det försvinner stora områden på sjön där vanliga motorbåtar mer troligt åker in för att t.ex. fiska än att vattenskoterägare åker runt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Samla ihop fakta om vattenskoter? 16 år 10 månader sedan #3895

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Djupet kan jag svara på!
Enligt operatörsmanualen för SeaDoo skall minsta vattendjup vara 90 cm

Re: Samla ihop fakta om vattenskoter? 16 år 10 månader sedan #3897

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Xem1 skrev: På grund av att helt inkompetenta personer skriver lagar och bestämmelser i detta land så anser jag att det är viktigt om alla här på forumet med sina kunskaper kunde hjälpa till och samla ihop relevant fakta om vattenskotern. Dessa fakta skulle man sedan kunna användas på plakat vid en eventuell demonstration eller som underlag för brev, mejl till myndigheter och tidningar.

Fakta som sedan kan skrivas ihop av Guppa och läggas i en Anslags tråd eller likande?

T.ex = En modern vattenskoter med 4-taktsmotor som körs i 30knop drar ca 0,5liter/distans. Stämmer det?
Vore bra med jämförande information om vad en motorbåt med en V8:a eller vanlig tvåtaksmotor drar.

Kan någon ta redan på hur mycket ljud en vattenskoter för, jämfört med motorbåtar? Helst då Teknikern skrev att Hydrokoptrar är tillåtna att köra överallt på sjön. Typ decibel för vattenskoter, motorbåt och Hydrokopter?

På hur grunt vatten kan man köra vattenskoter för att inte riskera att suga upp stenar eller annat som kan förstöra impeller och pumphus? Kan det vara så att det försvinner stora områden på sjön där vanliga motorbåtar mer troligt åker in för att t.ex. fiska än att vattenskoterägare åker runt.

Förbrukningen i marschfart ligger för de flesta skotrar idag under 0,5 l/NM, inte många båtar som klarar det!

Re: Samla ihop fakta om vattenskoter? 16 år 10 månader sedan #3910

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag har iallafall minskat bränsleförbrukningen med två tredjedelar sen jag ställde av snurrebåten med tvåtaktaren. Samma last, samma framförande, samma hastighet men 1/3 del så mycket soppa säger ju en hel del och hästkraftantalet är i detta fall ointressant. Att det sen inte ser ut som en oljeolycka där jag far fram borde också vara intressant för det är ju inte förbjudet att köra gammal sunk-tvåtaktare som nästan bara använder soppan för kylning.

Vill politikerna göra nåt för miljön så kan dom börja med att förbjuda tvåtaktarna på sjön.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.070 sekunder