Än är inte sista ordet sagt och åtminstone jag har lyckats utläsa ur domen igår, att den svenska förordningen går för långt i sin strävan att nå målen genom att vara så pass restriktiv. Den juridiska karusellen kommer snart att snurra igång igen och jag tror att vi kommer att befinna oss i ett status quo under ganska lång tid framöver. Se till att använda den tiden till att påverka människor i din omgivning som i sin tur kan påverka. Vi vet att miljödepartementet inte kommer att backa men nu är det ju inte de som ensamma bestämmer, prata med politiker och bekanta som känner dylika och få igång en debatt kring det absurda i situationen.
Jag har scannat nätet lite för att försöka förstå vad domen innebär och hittade detta på EU upplysningens hemsida;
"Ett förhandsavgörande avgör inte sakfrågan utan meddelar endast hur EG-rätten ska tolkas
EG-domstolen förklarar i ett förhandsavgörande hur en eller flera regler ska förstås i hela EU. När EG-domstolen lämnar förhandsavgöranden ska den inte döma i målet, utan den ska endast tala om hur EG-rätten ska tolkas. EG-domstolen har alltså endast behörighet att tolka gemenskapsrätten medan den nationella domstolen har exklusiv behörighet att bedöma fakta i det aktuella målet och slutligt avgöra detsamma. Det här innebär rimligen att en dom i tingsträtten kan överklagas.
Den grundläggande regleringen av EG-domstolens behörighet att meddela förhandsavgörande finns i artikel 234 i EG-fördraget"